Gå til innhold
Arkivverket

[#59508] hjelp til tyding av vielse Brunlanes 1824


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

18 april 1824 vies Anders Ingebretsen ( Hvattum ) og Karen Hansdtr. i Brunlanes:nr.4. under 1824 på høyre side.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3071&idx_id=3071&uid=ny&idx_side=-152>LenkeJeg tror den ene forloveren heter Hans Johnsen Brekke, men hva heter den andre ?spørsmål nr. 2: Hender det at faren til bruden er forlover.?spørsmål nr. 3. når de døper Johan Petter, nr 7. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes forlover-navn kan tydes som Bredal og Hans Johnsen Brekke ved første gjennomsyn. Har ikke funnet ut hva fornavn før Bredal sakl være , om det ikke kan være en forkortelse for Korporal? ( ren gjetting)Skal se litt nøyere etter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tyder faddere slik:Antonette Nilsdtr. WolumMargrete Hansdtr Brekke,Ole Hans.? WolumJohn Hansen BrekkeKnud hansen BrekkeHans Hans. BrekkeAnd? Pedersen MeløeNils Abrahamsen LinnemSkal se om jeg finner noen av dem i Brunlanes senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror gårdene kan være Brække gårder som finnes både i 1801 og 1865-tellingene. Her i 1801 har du en del navn som passer Knud og Hans Hansen som nevnt her kan jo være faddere ved barndåpen?LenkeEllers lurer jeg på om Linnum skal være Linhjem gård og Melø finner du også. Finner ikke Wolum nevnt her, men det kan jo være i nærområdene?Lykke til med leting fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takker så myeJeg tror dette er dåpen til Karen Hansdtr.nr. 3 fra bunn av. 12 Januar.LenkeDersom det er Hans Jonsen og Marthe Hansdtr. som døper en datter med navn Karen.?Da finner jeg dem i FT.1801 under garden Muscherød i Tanum Sokn og prestegjeld.Her er også oppført en John Hansen, som kan være en av fadderene i dåpen til Johan Petter.Noen kan tyde denne dåpen for meg ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tyder dette:Karen Hansdatter Ægte,far: Hans Johnsen , mor Marthe Hansdatter . Test Maria Hansdatter Navlum og Inger Hansdatter , Anisrød, Andreas Johnsen Ulleberg, Hans Anfinsen , Navlum, Ole Nilsen , Gutterud. Med forbehold.Det artige her er at Inger Hansdatter ; Anisrød, nok tilhører min slekt bakover i Brunlanes.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkDa ser det ut som foreldrene til Karen Hansdtr. også kan legges på plass. Ser i bygdeboken for Brunlanes 2. side 312 at faren Hans Jonsen var sønn av Jon Aasvaldsen Aske.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig at du har Brunlanesboka og at det jeg leste var til litt hjelp.Jeg har mange aner på min ene oldemor Helvig Cathrine Hansdattere side fra Annisrød,Brunlanes og min oldefar var utdannet marinemusiker og oppvokst i Fredriksværn.Inger Hansdatter fra Anisrød, som var fadder ved nevnte barndåp, kan ha vært en eldre søster,av min oldemor.Om dette var oldemors søster, så giftet Inger Hansdatter seg og begge søstrene bodde i Keisermark i Horten.Min oldemor døde svært tidlig og min farmor bodde i flere år hos sin tante Inger . Litt pussig om dette kan være samme dame.On du ikke kjenner til Halle Mølle museumsgård som drives av Brunlanes historielag, så kan jeg fortelle at jeg har fått utrolig mye hjelp til slektforsking av medlemmer der.Det finnes mange fotografier og gjennstander fra gårdene omkring , og bygdetunet har mange hyggelige program på søndager i sommersesongen.Kan varmt anbefale en tur til dette hyggelige bygdetun. Her kan du også få kjøpt lokalhistorieske bøker.Lykke til med din slektsforsking.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk for tipsetDa blir det nok en tur til Brunlanes og Halle mølle i sommer.Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.