Gå til innhold
Arkivverket

[#59519] Leter etter aner fra V. Bærum.


Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Jeg leter etter aner til Nils Jensen f.1780 og Else Pedersdatter fra Skui. Hun kom vist fra Bjørum. Nils overtok Skui gård i 1803 ettersin far Jens Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det noe jeg lurer litt på?Eneste Else pedersdatter jeg finner i området i 1801 er denne damen som også er i første ekteskap? LenkeKan det tenkes at Nils Jensen gifter seg for 2. gang med enken Else Pedersdatter, eller er de du leter etter helt andre personer.Litt pussig at jeg fant en Nils Jensen på Skui som sønn av Jens Hansen ( 1801)Denne Nils er på dette tidspunkt gift med en annen i alle fall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne kilden fant Jeg en Nils Jensen Skui f. 1771, som passer bra med 1801-tellingens Nils: LenkeSkal se om jeg finner hans ekteskap .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå ble jeg ganske forvirret.Lurer på om det kan være blitt en sammenblanding her ?Om du ser på 1801 tellingen så finner du at far til Nils, Jens Hansen er gift for 3. gang.Mor til Nils Jensen skal etter opplysninger lenke innlegg 4 hete , Else Pedersdatter?Om du ser på samme telling så heter hustru til Nils Jensen , på 3o år, Marthe Hansdatter. Stemmer også med opplysningene fra kilden samme lenke. ( Vielse 1800)Håper å finne svar i kirkebøker på dette mysteriet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg vielsen i kirkeboka også: se høyre side , vielse 1. mars 1800. Nils Jensen , Skuj og Marte Hansdtr. Biørnum. Lenke ( tydelig i 150% forstørrelse.Da tror jeg nesten at det må være rett ektefelle?Skal se om jeg finner Marthe Hansdatters foreldre på den oppgitte gård.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bærum En bygds historie bd.I, s.369:Bjørum, bruk 2: Hans Jensen, bror av Paul Jensen ØKRI, bygslet dette bruk 1739. Var gift 1.gang med Randi Arnesdt. Hauger, +1740. Barn: 1.Arne, 2.Marte. Var gift 2.gang med Marte Andersdt. Isi. Barn: 1.Nils, 2.JENS(på Skui). Hans døde 1752, 52 år gammel.Tore Hansen Tanum +1793, 61 år gammel, ektet enken Marte Andersdt. Barn: 1.Hans Toresen Staver, 2.Berte, gift Solstad i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forts.: Skui nordre(Hagabraaten) s.364:Jens Hansen Bjørum var gift 3 ganger. 1.gang med Else Pedersdt., +1789. Barn: 1.Nils, 2.Anne, 3.Marie, 4.Ingeborg, 5.Tore. 2.gift med Berte Andersdt. Horni, som døde 1791, 30 år gml. Barn: Hans. Var 3.gang gift med Marte Sørensdt. Ringi. Jens døde 1808, 64 år gml. Marte døde 1809, 58 år gml.Nils Jensen fikk i 1803 skjøte på denne gård, var dragon ved armeen 1808, gift med Marte Hansdt. Bjørum, datter av Hans Hellesen. Nils døde 1836. Etter han kom sønnen, Jens Nilsen +1895, 83 år gml.) Han hadde også det andet bruk og delte brukene mellom sønnerne Hans og Nils. Jens Nilsens hustru Oline var vistnok fra Lommedalen. Barn: 1.Hans, 2. Nils, 3.Johan(Amerika), 4.Haakon, lærer i Lier, 5. Maren, gift med kirkesanger Bryhn, 6.Martine, gift med Vestby i Sandviken, 7.Karoline, død ung. 8.Sofie, gift med Kristoferesen i Aker.Hans Jensen, gift med Maren Hansdt. Horni. Barn: 1.Hilda, døde ung, 2.Jonette, 3.Elise, 4.Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg vel da foreldre Jens Hansen og Else Pedersdatter som giftet seg i 1770 i følge denne kilden: LenkeJeg tror da at det må være en sammenblanding av mors navn for Nils Jensen, og hustrus navn som Else Pedersdatter. Om jeg forstår spørsmålet ditt rett. 1. innlegg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bjørum: Hans Hellesen, som kjøpte gården av Conrad Clausen 1783, var fra RUD (se derunder). Han var 2 ganger gift. Skifte 1795. Hans enke ble gift med Ole Haakonsen Skui 1796. Hun døde 1801. Hans Hellesen og NNs barn: 1.Haakon, 2.Ole, 3.Hans, 4.Marte, gift med Nils Jensen Skui, 5.Marie, 6.Helle (se Bryn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enka etter Hans Hellesen, som ble gift med Ole Haagensen, het Anne Catrine Olsdt. Sjekket vielsen i 1796(95).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Takker aå mye for hjelpen ,her kom det så mye at jeg må ha tid til å tenke meg om.Jeg blev helt forvirret! Hisen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Disse er også mine aner, så det hadde vært artig å vite om du nedstammer fra dem. Nils Jensen Skui og Marthe Hansdatter Bjørums datter Helle Catrine er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Til mine gode hjelpere, jeg beklager så mye at jeg fikk byttet navnene på min tippoldefar og tipp-tippoldefar.Jeg er en dame på 80 år,så jeg får skylde på aldern.Til Heidi vil jeg si Marte Marie Nilsdatter og Lars G Skollerud er mine oldeforeldre.Masse hilsen Bjørg f.Skollerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.