Gå til innhold
Arkivverket

[#59535] Messingarbeider og hestedoktor 1842


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Søgaard

Dersom du går inn i klokkerboka i stedet for kirkeboka blir skrifta mye lettere å lese. Det gjelder for praktisk talt hele 1800-tallet i Løten. Jeg er enig når det gjelder navn og yrker, men kommentaren leser jeg litt anderledes: Barnet meldtes at være bleven sygt paa Reisen. Det virker logisk når foreldrene er fra Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Kjenner du noe til fadderene? Med unntak av husmannen i Hønningstadeie, er de andre ukjente. Var de en del av reisefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg les dette: 'Messingarbeider og Hestedoktor Johanes Fridriksen fra Froen og H. Ulrikke Henriksdtr. (Fadrar): dyrlege Erland Erlandsen og H. Sara Elisabeth Peters., Carl Magnus Erlandsen og H. Ana Lisa Larsdtr og Anders Jensen. Barnet meldtes at være bleven sygt paa Reisen'. Når det gjeld dei to ektepara som stod fadrar, var dei og reisande, med kontakt til Sverige. Karl Magnus var son til Erlend. Kona til Karl Magnus har eg også funne skriven både Lise Anniken, men helst Anna Elisabet. Rett etter denne dåpen (1843), reiste Karl Magnus med ei anna kvinne som heitte Johanna Maria Fredriksdatter. Om Anna Elisabet/Ana Lisa då var død, eller om ho og Karl Magnus var gått frå kvarandre, veit eg ikkje. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Arne / Arnvid,Kjenner dere opphavet til Johanes Fredriksen eller Johanna Maria Fredriksdatter. Jeg lurer på om det kan være noen kobling mellom Juliane Fredriksdatter f. ca 1819 og datteren hennes Johanne Marie f. 1857 og en eller begge disse personene. (Juliane Fredriksdatter har vært diskutert tidligere her på forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det eg kan bidra med i farten, er at desse Fredriksborna ikkje er så lette å plassera. Men Johannes Fredriksen starta sin karriere som hesteskjerar ved å vera lærling hjå Henrik Guldbrandsen Brandt. Han var då i 17-årsalderen. Etter den alderen han seinare gir seg på passa sine, må han vera født ikring 1817-1818, og han oppgir Tynset som fødestad. Problemet er at han ikkje er å finna døypt der. Han kan likevel ha vore født der, og foreldra kan ha døypt han ein annan stad på si vandring vidare. Sidan eg ikkje har funne han døypt i Norge, er det ikkje hundre prosent sikkert kven han er, men eg finn det rimeleg å gissa på at Fredrik Karlsen Rosenberg og Katrine Henriksdatter var foreldra hans - til noko anna er bevist. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Siden Fron er i diskusjonen:I forbindelse med det militære Fronske Kompani har jeg notert at det var en Corpslæge Carl Henrich Fredrichsen F.1765 I Holsten. .Korpslæge v/ 1.Akh inf.brig.s.gudbrandsdalske musk.korps. 1.1.1818 Gift 1812. Død 12.6.1839. Han fikk i Fron barnet:Ulrikke Jacobine f.8.3.1820 m/hustru Anne Sophie.Det ble også født en Johannes Fredriksen i Fron den 9.2.1818 av foreldre Fredrik Gulbrandsen Hovden og Mari Amundsdtr. Men dette er vel ikke reisende folk, så ta det for hva det er verdt. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei Arne. I mine papirer har jeg at Johannes Fredriksen Rosenberg 'Pott-Fot'.er sønn til Fredrik Karlsen Rosenberg og Cathrine Henriksdatter.(Cathrine er søster til Lars Larsen Henriksen Steintin, som er min 2-tipp).Johannes født 18 jan 1818 Strinda/Holtålen, ST. Reiste med Ulrikka Henriksdatter (Lund) ca 1838, fra Sverige. Datter av Henrik (Lund) og Sofie Larsdatter Faltin.(Hun er også en av mine aner) Sara Elisabeth Johannesdatter, gift med eller reiste med, Ludvig Rasmussen Vardal, har at de har 12 barn isammen. Johannes Fredriksen reiste også med eller om de var gifte vet jeg ikke. Christiane Johansdatter Palm Rosenberg,født 20 okt 1820. Disse to var søskenbarn. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Takk til alle for innleggene. Et spørsmål til Unni. Sara Elisabeth og Ludvig hadde 12 barn. To av dem har jeg bare ca år for fødsel og ikke noe for dåp. Det gjelder Fredrikke f. ca 1845 på Finse og Juliane Johanne f. ca 1868 i Fåberg. har du noe om dem? Har lett, men intet funnet.mvh Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Først Fredrikke f, ca, 1845. Johannes Fredriksen hadde Fredrikke Johannesdatter Palm Rosenberg født Ca 1845 Finse? Bergen Stift, HO.Hennes mor Christiane Johansdatter Palm Rosenberg. Johannes f, 30 jun 1861, I Høyland, RO. Rasmus Ludvig f, 25 feb 1864 i Sør Aunedal, VA. Ludvig Emanuel f, 10 jul 1866 I Strandebarnm, HO. Gunild Marie Lovise f, 21 feb, I Kvinnherrah, HO. Ulrikke Fredrikke f, ca 1872, I Skonevik, HO.Død ca 1899 i Bergen. Rasmus Aleksander f,23 sep 1874 ?. Elisa f, Ca 1877 i Kvinherrad, HO. Jan Olaus f, 14 mars 1882, i Skånevig, HO. Lovise f, ca 1884 i Bergen. Gunvor Marie f, 20 jan 1886, i Bergen. Kilder: Lor, Etterkommere av K.J. Rosenberg. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei Unni.Kan nevne at Elisa, egl Elise Lovise Ludvigsdatter er født på plassen Ruglebarmen i Kvinnherad 14. sept. 1877 og døbt i Kvinnherad 23. sept. 1877.Se link Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 9 (1873-1886), Fødte og døpte 1877, side 30. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7027&idx_id=7027&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.