Gå til innhold
Arkivverket

[#59552] USA/Canada - emigrant Peder Johan Conrad Knudsen f 1872


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Peder Johan Conrad Knudsen ble født 5. april 1872 på Myklebostad i Tjøtta, Nordland.Foreldrene var Knud Henrik Pedersen f 1843 og Anne Nilsdatter f 1838.FT 1875: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f71817&gardpostnr=219&personpostnr=1712#nedre>LenkeFamilien bodde senere i Vistnesdalen. Foreldrene i FT 1900: LenkeI Arnt O. Åsvangs hefte 'Emigranter' står det at Peder Johan emigrerte i 1892 til California. Jeg har ikke funnet utreisen fra Norge i emigrasjonsprotokollene.Jeg har heller ikke funnet hans innreise til Amerika i 1892.I 1900 har han vært heime i Norge på besøk. Her står han med Winnepeg, Manitoba som reisemål. Det er i Canada. LenkeI 'Emigranter' står det at Peder Johan ble gift med Sella/Silla Tokle f 17. mai 1878 Visthus, Vevelstad (Tjøtta). Hun emigrerte til Port Arthur, Canada i 1901:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er den rette Sella Tokle i 1900?LenkePå RHD folketelling 1900 er det også en annen med samme navn som er syerske i området , registrert med alder 1877?Lurer på hvilken av damene som passer ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge lenke til den andre Sella Tokle, lurer på om det kan være samme dame som er registrert to steder i 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk, Gunn. Jeg har selv sett på den Peter J. Knudsen som du viser til i innlegg 2, men han står oppført med Vaagen som bosted. Det kan jo være en feil i transkriberingen fra orginal lista, eller feil registrert i selve lista.Men ellers så passer han godt :)Den Sella Tokle som er på Visthus hos foreldrene, er i alle fall den riktige. Har oversikt over henne.Trolig er Sella Tokle som finnes i Mosjøen, den samme personen.Informasjonen om at Peder Johan Knudsen dro til California, har jeg kun funnet i heftet 'Emigranter'. Så det er nok feil, ser ut til at han allerede i 1892 dro til Canada. I 1900 reise han etter besøk i Norge til Winnipeg, Manitoba.Har ikke funnet han i folketellingen 1901 Canada. Får lete videre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hurra, jeg fant han i Canada! Trolig tatt navnet Dahl etter bostedet Vistnesdal.1901 Census of CanadaName: Peter J Dahl Gender: Male Marital Status: Single Age: 39 Birth Date: 5 Apr 1872 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Immigration Year: 1892 Racial or Tribal Origin: Norwegian Nationality: Canadian Religion: Lutheran Occupation: Laborer On Section Province: Ontario District: Algoma District Number: 44 Sub-District: Sawbill Lake Sub-District Number: R-2 Family Number: 3 Page: 2Household Members: Name Age James T. Oneill 22 Jule Medran 31 John Alberté 14 Martin Doyle 31 George McGrath 23 William Alberte 63 Thomas Killaine 25 Dominico Suibe 30 Frandie Gregge 20 Joseph Gullin 22 Simeon Dufus 32 Samuel Moncose 25 Angello Moncose 26 Peter Bernach 43 Angello Yastorok 25 Andro Paderewaite 24 Thomas Costello 27 Charles Armstrong 27 James Bettridge 45 John Cushing 42 Thos Langstroff 19 James Allen 25 James Daly 37 John Riley 28 Frank Brown 26 William Wilson 36 Chas Anderson 34 John Martello 40 Antonio Pedro 29 Michael Angello 28- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Her er vielsen deres også,Name: Peter J Dahl Age: 30 Estimated Birth Year: abt 1872 Father Name: Knut Peterson Dahl Mother Name: Anna Nilson Dahl Spouse Name: Salla Tokla Spouse's Age: 24 Spouse Estimated Birth Year: abt 1878 Spouse Father Name: Soren Tokla Spouse Mother Name: Anna Wilson Marriage Date: 26 Nov 1902 Marriage Place: Thunder Bay District Marriage County: Thunder Bay

bilete4856.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1911 Census of CanadaName: John Peter Dotie Gender: Male Marital Status: Single Age: 39 Birth Date: Apr 1872 Birthplace: Norway Family Number: 193 Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Sella Immigration Year: 1892 Tribal: Norwegian Province: Ontario District: Thunder Bay and Rainy River District Number: 123 Sub-District: Schrieber Sub-District Number: 16 Place of Habitation: Coal D Plant Census Year: 1911 Page: 23 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John Peter Dotie 39 Sella Dotie 33 Annie Dotie 7 Ksillang Dotie 6 Harvciy Dotie 1 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

OK. Jeg fant vielsen i 'Ontario, Canada Marriages, 1857-1924' på ancestry.com- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hanne Line -Jeg er novise mhp søk i Canada sjøl, men med utgangspunkt i din lenke i (1) som viste reisemål Port Arthur for frk Tokle, brukte jeg samme inngang via Ancestry som deg (13) og gjorde et søk for perioden 1900-1924 for Ontario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Supert, Kjell. Der var flere Ontario kilder.-Ontario, Canada Births, 1869-1909Name: ??Veig Dahl [??Veig] Date of Birth: 8 Jul 1908 Gender: Female Birth County: Thunder Bay District Father's Name: Peter Johan Dahl Mother's Name: Sella Tekle Roll Number: VRBCAN1908_102540-Ontario, Canada Births, 1869-1909Name: Herveig Liv Dahl Date of Birth: 14 Oct 1909 Gender: Female Birth County: Thunder Bay District Father's Name: Peter John Dahl Mother's Name: Sella Tokle Roll Number: VRBCAN1908_102551-Ontario, Canada Births, 1869-1909Name: Anne Birgitta Dahl Date of Birth: 17 Oct 1903 Gender: Female Birth County: Thunder Bay Father's Name: Peter John Dahl Mother's Name: Sella Tokle Roll Number: MS930_38-Ontario, Canada Births, 1869-1909Name: Kyellaug Arnhild Dahl Date of Birth: 9 Jan 1906 Gender: Female Birth County: Thunder Bay Father's Name: Peter Johan Dahl Mother's Name: Stella Tokle Roll Number: MS929_182- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.