Gå til innhold
Arkivverket

[#59555] Christian Cold - Opphav og lagnad?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Kven var denne Christian Cold som her er nemnd: Lenke, og kven var kona hans?Og når/kvar vart dei to døtrene fødde/døypte? Dei vart begge gifte i Bergen.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg prøvd å lete gjennom digitale kirkebøker for Domkirken i Bergen etter dåp ev Pernille Christiansdatter Cold f. ca 1735 og søster Anne Elisabeth f. ca 1736, uten hell til nå.Kirkebøkene fra 1734-1737 er ikke de lettest lesbare, og det kan jo tenkes en må utvide søket?I disse kirkebøkene er ført navn på begge foreldre, så om barna ble døpt i Domkirken Bergen, så burde det vært mulig å finne navn på hustru til Christian Cold også?Jeg har lett etter opplysninger om Christian Cold og mulig ektefelle på DIS-treff. Riktignok finnes det flere Anne Elisabeth Cold nevnt, flere steder i Norge, og kopling med ektefeller fant jeg i et par kilder, men ikke noe om Christian Cold og hans ektefelle og opphav, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Pernille Christiansdatter Cold og Jens Larsen Warberg , nederst til venstre i kirkeboka . Her stemmer opplysningene med oppgitte, men det står ikke fedres navn, og heller ikke alder på brud og brudgom.LenkeDa hjalp vel ikke dette noe, er jeg redd. Den kirkeboka var bra lesbar i 150% forstørrelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også søster Anne Elisabeth Colds vielse , året etter, 1761 i Domkirken i Bergen, samme kirkebok.I rubrikken helt til høyre på 2. side , Vielse nr. 4 ovenfra . LenkeGift med Johannes Larsen som vel også passer med oppgitt navn på ektefelle.Opplysninger om det faderlige opphav har jeg ikke greid å finne , dessverre.Håper eksperter på Cold-slekt kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk for innspill Gunn,Har leita i Bergen sjølv, men det ser ikkje ut til at dei er fødde der...Vi får håpe at eventuell Cold-eksperter ser denne debatten.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inge-Lise Trampedach

Kan Christian Cold være samme person,der var Kammertjener for Peter Wessel/ Tordenskjold? Vi har Christian Nicolai/ Nielsen Cold født 1687-93 ca.han var kammertjener for Tordenskjold til denne døde ved duellen i Hildesheim,Tyskland i 1720. Cold blev Herredsfoged iFjends Herred, Viborg Amt i Danmark til sin død i 1762, jeg har mange af hans efterkommere her iDanmark, hvis det er denne Christian Cold. Venlig hilsen Inge-Lise Trampedach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Inge-Lise,Kjenner du navnet på barna til denne Christian Cold? Og stemmer det overens med det som er gjengitt her: LenkeMVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge-Lise Trampedach

Hei GisleBarna til Christian Cold (Kold) er ikke som det du har gjengitt. Jeg sættet ind de barna jeg har: Mand: Christian Nicolai Kold #59 Født: 1687 i født Død: 1762 i Mønsted sg. Begravet: 14.02.1762 i Mønsted kg. Stilling: Herredsfoged i Fjends Nørlyng Herreder Far: Mor: Hustru: Sophia Cathrine Jørgensdatter Westerholt #60 Viet: 25.05.1723 i Mønsted kirke Født: 13.05.1696 i Død: 1773 i Mønsted sg. Begravet: 15.01.1773 i Mønsted kg. Far: Jørgen Westerholt #195 Mor: Frederika Kirstine von der Lith #196 K Barn 1: Lucie Johanne Kold #63 Født: 1724 i Daugbjerg sg. Død: 1724 i Daugbjerg sg. M Barn 2: Peter Nicolai Tordenskjold Kold #64 Født: 1725 i Mønsted sg. Døbt: 21.05.1725 i Mønsted kirke Død: 1729 i Mønsted sg. Begravet: 21.07.1729 i Mønsted kg. 1 K Barn 3: Fredericha Christine Kold #65 Født: 1727 i Døbt: 27.07.1727 i Mønsted kirke Død: 1791 i Ægtefælle Anders Friis #69 Viet: 05.11.1756 i Mønsted kirke M Barn 4: Peter Nicolai Kold #66 Født: 1732 i Mønsted sg. Døbt: 12.10.1732 i Mønsted kirke Død: 1782 i K Barn 5: Johanne Margrethe Kold #67 Født: 1735 i Mønsted sg. Døbt: 04.06.1735 i Mønsted kirke Død: 1775 i Ægtefælle Thøger Justesen Ostenfeld #70 Viet: M Barn 6: Martinus Christiansen Kold #46 Født: 1737 i Mønsted sg. Død: 1798 i Viborg, Sdr. sogn Begravet: 04.08.1798 i Viborg Sdr. sg Stilling: Daugbjerg Mølle, ejer af Ægtefælle Dorthe Jacobsdatter Brøndum #48 * 1739 † 23.11.1771 Viet: 10.09 1760 i Kobberup kirke Ægtefælle Maren Jensdatter Sverrig #47 * ca. 1739 † 1791 Viet: 1772 i Ægtefælle Anne Marie Jensdatter #49 Viet: 06.06.1792 i Viborg, Sdr. sg. M Barn 7: Hans Jacob Kold #68 Født: 1741 i Mønsted sg. Døbt: 1741 i Mønsted kirke Død: 1743 i Begravet: 24.04.1743 i Mønsted kg.Kilder: Register til Mønsted KB 1701 - 1813. Anton Blaabjerg, 1984. MVH Inge-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Inge-Lise,Mange takk for at du tok deg tid til å finne fram dette, men etter det eg kan sjå er det ikkje nokon samanheng mellom desse personane og dei som vart gifte i Bergen og som kalla seg Cold.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge-Lise Trampedach

Hei GisleNej jeg kan godt se der ikke er nogen sammenhæng, det er en gåde hvor min Christian Cold er født, nogle forskere i Danmark har ment at han måske kom fra Norge.Det var hyggeligt at skrive med dig.HVH Inge-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.