Gå til innhold
Arkivverket

[#59560] Havrettsminister Jens Evensen - røter i Austre Moland ?


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at det blir døpt ei Anne Johnsdtr. i Fron (Sør-Fron) i Oppland 4/4 1822. Hun ble født utenfor ekteskap 30/3 av foreldre 'Ungkarl John Monsen Myhre Ejet af Gusdal og Pige Marit Olsdtr. Haverstadvold': Lenke (høyre side, nederst).Det er jo vanskelig å si noe sikkert om hvor god hun er som kandidat, men alderen passer i hvert fall (44 år i ft. 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om det ikke er rett Anne Johnsdtr. Alderen ved vielsen i 1847 var 25 år, og det passer jo også godt. Ellers kalles hun 'Skarstadvolden' ved vielsen i Valle, og mora kalles 'Haverstadvold' når Anne blir døpt (om jeg har lest navnene rett'. Korrigerer en for litt misforståelser hos dem som har ført kirkebøkene (gjelder vel særlig Valle), så er jo disse gårds-/plassnavnene forbausende like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser for øvrig av ft. 1801 at der er gårder i Fron som heter både Haverstad og Skarstad (Scharstad)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Jeg kjenner skrivemåten Froen fra Fron i Gudbrandsdalen og Frogn i Akershus. Oddbjørn har nok funnet den riktige Anne Johnsdatter f. 30.3.1822. Hun er konfirmert i Fron (Gudbrandsdal)17.9.1837 og er da nevnt som Skarstadejet. har imidleertid ikke funnet henne hverken som utflyttet eller i futens passregister for Gudbrandsdal. Hennes mor?, Marit Olsdtr Haverstadvolden dør i Sør Fron 11.12.1850, 52 år gammel. Spørsmål til oddbjørn (11) Navnet Flodda? eller Flaadde. Finnes dette navnet i A.Moland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Ola.Ja, Flodda er et gårdsnavn i Austre Moland - gnr. 39, omtalt på s. 425-426 i Kristen Weierholts bygdebok for Austre Moland (1959). Weierholt tolker navnet slik: 'Namnet var på gammalnorsk Flotin, av ei Flot, dvs. ei flate. Uttalen 'flådda' er heilt i samsvar med målføret her. I 1664 finner vi det skrive Flaaden, og ofte har ein pynta det til Fladen. I matrikkelen 1905 står det Flaten. Flodda er utgått frå Borås og blei skyldsett gard i 1668'.Weierholt nevner ingen Even Ommundsen på Flodda, men Jens Nilsen (f. 1756) og Ongeborg Knutsdtr., som hadde halve Flodda i 1802 (3 ksk), kan kanskje passe til å være Evens svigerforeldre (foreldre til Anne Jensdtr.)? Jeg må da føye til at Austre Moland-boka først og fremst er en gårdshistorie - ikke en slektshistorie. Som genealogisk ressurs har den dermed ganske mange 'hull'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** manglar eg eit ledd ? *** fra wikipedia ::::Evensen vokste opp i arbeidermiljøet i Kristiania som sønn av en fremgangsrik slakter på Grønnland, Jens Ingebret Evensen.*** som en ser er det på spinnesiden Ingebret kommer inn - beklager oppsettet mitt blir rotete - men allikevel - slik eg har det nå kl 1745. *** *** *** Etterkommere etter Ingebret Bjerkaas 1 Ingebret Bjerkaas f: 1850 i Asker ** web deb - politibetj .. +Hanna Pedersen f: 1857 i Ø Aker ** . 2 Magna Bjerkås f: 1878 . 2 Martin Ingebretson Bjerkås f: 1880 i ** elev maskinistskole . 2 Viktoria Ingebretsdtr Bjerkås f: 1885 i Kristiania - ft1900 - Bredgaden 22 ..... +Jens Evensen f: 11 des 1877 g: 1908 .... 3 Jens Havrettsminister Evensen f: 05 nov 1917 d: 15 feb 2004 . 2 Signe Ingebretsdtr Bjerkås f: 1888 . 2 Ingebrigt Ingebretson Bjerkås f: 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tror det må være en feil på wikipedia. Ministeren selv er døpt Jens Ingebret (se innlegg 2), mens faren vel aldri kalles noe annet enn Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** det er mora til ministeren som er Ingebretsdtr - vore snedig om mannen (far til ministeren)heitte Jens Ingebret Evensen -kan den siste vere det manglende mellomledd? - eller at havrettsministeren skulle av alle ting heite Jens Ingebret Evensen. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk til Kristian - min filosofering tok for lang tid - takk for at du kom meg i forkjøpet. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tove D. Johansen

PS: Det er Leiermaale Aar 1811 No. 2 hvor Even Aamundsen fra Ombli (Åmli) prestegjeld er utlagt som barnefader til Anne Jensdatter Flaades uekte drengebarn Aamund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Tove - dette passer godt - Denne Aamund ble født 25.aug 1811 mens foreldrene 3 mnd etter gifter seg 30.nov samme år og så får de Jens Evensen 30.juni 1816 som blir bestefar til havrettsministeren. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Tilbake til Jens Evensen 1917 - 2004 - Litt av en kar ! Hans Chr. Mamen har i sin bok om Asker kirkegård, som utkom i mars 2007, omtalt Jens Evensen og en rekke andre kjente personer, som er gravlagt ved Asker kirke. Boken heter 'Vandringer i de dødes Hage' Her kan man blant annet lese, at Jens Evensen var Høyesterettsadvokat, spesialrådgiver i folkerett ved FN og mye mye mer, og han var med i motstandsbevegelsen under krigen, og var politifulmektig og statsadvokat i det etterfølgende rettsoppgjøret. Jens Evensen fikk tidlig interesse for havrett, og han tok sin juridiske doktorgrad i USA i 1968. Jens Evensen var handelsminister og havrettsmimister i Brattelis andre regjering i perioden 1974 -1978, og han arbeidet for en atomfri sone i Norden. Det står også å lese i boken, at det er almen enighet om at det var at Jens Evensen som sikret Norge rettighetene til det som er å finne av olje og gass på den Norske kontinentalsokkelen. Hans Chr. Mamen skriver også at han brakte i orden den såkalte 'Gråsonevtalen' i Barentshavet i forhandlinger med daværende Sovjeunionen i 1972. Jens Evensen ledet og gjorde avtale med EU ved forhandlingene om handelsavtale i 1973. I 1980 ble han utnevnt til dommer ved den internasjonale domstolen i Haag, og var i dette embetet i 9 år. Jens Evensen er Kommandør av ST. Olavs orden, og er æresdoktor ved flere universiteter - Denne boken til Mamen er nyttig lesning for en slektsgransker.Som et PS. kan jeg tilføye, at det vel er i Jan Kjærstad sin bok det står skrevet: 'I alle Norske hjem bør det stå en byste av Jens Evensen' Det Norske Arbeiderparti valgte å ikke delta i hans begravelse i Asker, ei heller ble det skrevet noen nekrolog fra det partiet han hadde tjent til landets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne Jensdtr. Flodda ble døpt i Austre Moland 2. januar 1791. Foreldrene ble trolovet i Holt (jf. ministerialboka for Holt): 'Jens Nielsen Flodda af Østre Moland Sogn og Ingeborg Knudsd. Hegland trol. d. 14 Aug (1785) med Forl. Aasol Olsen Hegland og Joen Olsen do. Cop. 10 Sept.'Vielsesdatoen ovenfor (10/9 1785 er unøyaktig. Vielsen foregikk nemlig i Austre Moland 25. september, som ministerialboka for A. Moland viser:'Sebtembr 25te (1785) Egte vied Ungkarl Jens Nielsen Flodda med Pigen Ingebor Knudsdatter Hechland af Holts Sogn. NB: dette Brudepar vare Trolovede i Holts Kirke'.Jens Evensen Flodda/Stokkelien og kona Inger Knudsdtr. Hegland var sannsynligvis tremenninger. Anne Jensdtr. Floddas mor, Ingeborg Knudsdtr. Hegland, var nok nemlig datter til Knud Aasmundsen Hegland (1716-1793) og Maren Larsdtr. Dermed var hun også søster til Lars Knudsen Hegland (1750-1834), som altså var Inger Knudsdatter Heglands far. Jeg kan jo føye til at Knud Aasmundsen Hegland opprinnelig kom fra Kaldalen på Vegårshei. Han var sønn av degnen Aasmund Reiersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.