Gå til innhold
Arkivverket

[#59567] Ole Ingebritgtsen Zahl, f. 1793 fra Overhalla.


Gjest Eva Fagervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Fagervik

Min tippoldefar var Ditlef Olsen, f. 1831, i Tromsø. Hans foreldre var Susanne Hansdatter Harder og Ole Ingebrigtsen Zahl fra Overhalla.Ole gifter seg i 1831, den 27. des. (Tromsø)og da bruker han navnet Zahl.Han var 38 år står det. 20. mai 1832 døper han sønnen Didrich Christian - 'uekte' - mor var Christianna Toralsdtr. i Tromsø, og der står det at han var fra Overhalla. 9. sept. blir så Ditlef døpt, her står det Ole Ingebrigtsen og Susanna Harder, Tromsø. Har vært innom Kirkebøker og funnet en haug med Ole Ingebrigtser som blir døpt, men ingen som forbinder Zahl-navnet inn i dette. På folketellinga 1801 står det en del Zahler i Nordland, ingen av dem er Ole.Noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?Jeg skulle prøve å legge inn bilder av kirkebok-innføringene, men fikk det ikke til. Hvordan går en frem for å legge inn bilder?På forhand takk.Eva Fagervik

bilete4857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen,fra FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100148916831&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFant dåpen på et annet barn av paret også.Han heter Hans Anton,døpt 23 sept 1838 i Tromsø: Lenke Fant 2 mulige kandidater som het Ole Ingebrigtsen,født i Overhalla omkr 1793. Den ene Ole er døpt 1 juli 1792: Lenke Den andre Ole var født 1794 og døde i 1858. Hans foreldre het Ingebrigt Andersen og Anne Olsdatter: Lenke Har du sett på Erik Berntsen's slektssider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Jeg var innom Erik Berntsens slektssider og han har kommet 'like langt' som de fleste av oss slektssøkende... Frem til Ole Ingebrigtsen. Og der stopper sporene.Jeg har og vært innom sidene i kirkeboka og funnet de to du har funnet og har vært innom 1801-tellinga for Overhalla og funnet en Ole Ingebrigtsen på 7 år der, men det kryr av Oler i den aldersgruppen. LenkeJeg tror du har rett i at Ole var i Nordland før han ble gift i Tromsø (som 38-åring) og hentet Zahl-navnet der...Tusen takk for hjelp. Eva Fagervik

bilete4858.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

De 2 fra Overhalla som er nevnt i innlegg 2 har jeg i mitt register, og de er ikke så langt jeg kan se aktuelle. Den ene døde i Overhalla, og den andre har jeg registrert som død i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Takker for infoen Inge Hildrum.Da skal jeg prøve finne ut noe mere om Ole som jeg har i lenken min fra folketellinga i 1801.Som dere ser så fikk jeg til å legge inn bilder likevel, men bare ett i slengen. Det øverste viser Ditlefs dåp, det andre Oles giftemål hvor han bruker Zahl og dette hvor han navngir Overhalla.Eva.

bilete4859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Han du har funnet i 1801-tellingen er nok den Ole som Inge har registrert død i USA. Men ett spørsmål kan jo være om Ole Ingebrigtsen fra Overhalla og Ole Ingebrigtsen Sahl er to forskjellige Oler???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Erlend Eriksen MæhlumTusen takk for infoen, da skal jeg stoppe søket på den Olen. Det kan jo godt være at Ole fra Overhalla og Ole Sahl er to forskjellige personer, men i bøker jeg har kikka i og på nettet står Ole nevnt som Ole Ingebrigtsen Zahl. På den andre side - jeg har ikke ennå kommet over noen som har slektsgrenene til Ole, så du kan godt ha rett, at alle har lest det samme som meg og konkludert likt meg. =)Nå har jeg fått et tips om at Ole kanskje er Ole Ingebrigtsen fra gården Sahlhus i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Ole fra Sahlhus er 6 år i folketellinga 1801, jeg finner en Ole til i Brønnøy som er ni år.I tillegg har jeg funnet en Ole Ingebrigtsen til i Tromsø, gift i 1829 med Elisabeth Eriksdatter begge fra Sangelvvannet(?). Da er han 26 år. De får et barn sammen i 1840. Lenke Jeg tror ikke det er ham som får Didrich Christian i 1831-32?'Min' Ole får to barn til med Susanne, Hans Anton i 1838 og Isakine, døpt i 1842 i Grøtnes. Til sammen har han 4 barn hvis vi regner med Didiric. Susanne Hansdatter Harders familie kommer fra Tromsø, hennes foreldre er Hans Pauli Harder og Kirsten Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, Ole Ingebrigtsen fra Sagelv-vannet i Balsfjord har ikke noe med 'din' Ole Ingebrigtsen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Alvin, jeg tenkte mere på om kanskje Ole fra Sagelv-vannet kanskje var faren til Didrich? Men jeg tror ikke det.Ole Ingebrigtsen Sahl har flere barn, Hans Anton i 1838, Isakine og Emelin i 1842, Frederich i 1834 og i tillegg Ditlef i 1831. Om Didrich er hans er ennå uvist, jeg fant nemlig en Ole Ingebrigtsen til i kirkebøkene i Tromsø... Er det ham som var på vift med damer i Tromsø?

bilete4869.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det var flere Ole Ingebrigtsen. Den siste Ole du tok frem, var fra Malangen og av gammel slekt der. Alle fadderne var Malangsfolk. Da Didrik Christian ble døpt, var alle fadderne Tromsøfolk. Legg merke til at en av fadderne var en Johannes Ingebrigtsen. Mor til Didrik het Christiane Taraldsdatter og ikke Toraldsdatter. Didrik ble konfirmert i 1847. Hans far ble da oppgitt å være Ole Ingebrigtsen Overhald: Didrik giftet seg i 1852 med Brita Katrine Johannesdatter som var kven fra Sverige. Han ble enkemann i 1869 da Brita døde på barsel, men barnet vokste opp. Gift i 1870 med Martha Marie Michelsdatter. Didrik døde i 1875, og Martha satt tilbake med seks mindreårige barn. Da Didrik giftet seg disse to gangene, het faren bare Ole Ingebrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

ok, men vi har ennå ikke funnet herr Ole i Overhalla, og jeg har mine tvil om den Ole-en er Ole Ingebrigtsen Sahl.Nå tenkte jeg på å finne ut mere om ungene til Ole og kanskje flere spor om ham.Tusen takk for infoen om Ole fra Malangen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.