Gå til innhold
Arkivverket

[#59568] Elias Eliasen, Hemmingsjord Sørreisa 1790.


Gjest Gudmund Håkon Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Hvem var Elias Eliasen, og hvor i Sverige kom han fra?Det jeg vet om han er at han 'dukket opp' i kirkeboka for Tranøy 1. søndag i adv. 1790 da han giftet seg med enken Signhild (Signel) Christophersdtr. Heitmøller fra Tranøy. Han var svensk, ungkar og hadde oppholt seg i Norge noen år. Signhild var enke etter Torger Reinholtsen som døde i 1789. Folketellinga fra 1801 gir at Elias var født ca.1753. Signhild var født i 1760. Signhild og Elias fikk 3 barn. 1) Berit Maria f. 1794. 2) Ovedie Kristianne f. 1797 og 3) Elias f. 1803. Signhild døde i 1811, og våren 1819 omkom Elias på vei heim fra Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Håkon,du finner kanskje noe om vedkommende i Sørreisa bygdebok: Gård og slekt, 3 bind forf.:Hanssen, Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

I Sørreisa bygdebok har jeg ikke funnet noe om hvor Elias Eliasen kom fra. Heller ikke det registret som fins i bygdemuseet for Tranøy avslører 'hemmeligheten', utover det at han var fra Sverige. Jeg har fått hjelp med og lete etter han i Nord Sverige, men endelig bevis mangler. Den 'beste kandidaten' der var forøvrig en Elias Eliasson f. 26/4-1750 i nærheten av Luleå. Ellers vet jeg at etterkommere av datteren Berit Maria brukte 'Bøckmann' som familienavn, og det trodde jeg kunne 'stamme' fra Elias, men det er vanskelig å komme noen vei også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Ifølge slektsnotater jeg har fått tak i etter Petra Johanne Mortensen, Fagerfjell, Målselv,- het hennes tipoldefar Elias Eliasen Ferdinant f.ca.1753. Han kom fra Danmark via Sverige og slo seg ned på Hemmingsjord. I 1819 kullseilte han på Solbergfjorden på tur til handel på Klauva og omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudmund Håkon Johansen

Kommentar til 4) Familienavnet Ferdinant har jeg ikke hørt om før. Min mormor, som også var tipoldebarn til Elias Eliasen kjente til at slekta brukte Bøkmann som etternavn. Også dette med at Elias Eliasen kom fra Danmark via Sverige var nytt for meg. Fra kirkebøkene for Tranøy virker det som Elias har hatt god kontakt med en svenske som bodde på Nordstraumen i Sørreisa, Henrik Jensen Qvist (fra Pajala?). Han kom til Norge som enkemann (med 3 mindreårige barn) før 1776. Da ble han gift med enken Berit Hansdtr. Falk. Mine tanker har 'gått' i retning av at Elias Eliasen og Henrik Jensen Qvist kom til Norge i lag, og derfor 'holdt sammen'. Dette var utgangspunktet for mine undersøkelser i Sverige. Kommentar til 5). Lenken du viser til er en fin oversikt på endel av etterslekta til Elias Eliasen. Så vidt jeg kan se er det ingen av disse som har brukt Ferdinant som familienavn. Vet du noe om sønnen til Elias og Signhild, Elias f. 1803?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Slektsnotatene jeg har 'arvet' ang. Ferdinant er annenhåndsopplysninger uten henvisning til kilder. Elias døpt 17.juni 1803 i Lenvik - har ikke funnet ham senere i kildene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.