Gå til innhold
Arkivverket

[#59569] Johannes Olsen, Sukkestad/Toten - fra taterslekt?


Gjest Linda Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Dahl

Jeg leter etter opplysninger om Johannes Olsen,f 1859. Han fikk barn med Beate Olsdatter, Almsengen (Kolbu) - en datter, Helga Ovidia i 1878. Disse to var ikke gift, og ble det heller aldri. I min familie fortelles det at Helga kom fra taterslekt på farsiden. Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om Johannes Olsen. Ved dåpen til Helga står han oppført som tømmermann bosatt Sukkestadkoven. Ved folketellinga 1875 står han som bosatt på Sukkestadskogen (antagelig samme plass). Jeg har fått høre at det har vært en diskusjon om en Johannes Olsen fra Sukkestad og med mulig tateraner på disse sidene, men har ikke klart å finne tråden. Noen som kan hjelpe meg med nye opplsyninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Linda !Jeg vet ikke om vi leter etter personer som er i slekt, men jeg leter etter Ole Olsen Sukkestad og har masse info rundt dette her: LenkeJeg har også hørt tater-rykter rundt min ane Ole Olsen, og holder på å sjekke ut diverse teorier. Vet ikke om dette kan hjelpe deg eller om det er et villspor, men jeg kan ikke la være å tipse deg :-) Noen direkte link mellom taterfamilier og min ane har jeg ikke funnet, men, omstreifer ble nå 'min' ane omtalt som oppgjennom livet, og noen spor til Sukkestad og til omstreifer/taterfamilier kan du finne i emnet mitt. Det er desverre (!) blitt mange ulike opplysninger så du må kanskje lete litt for å finne frem. Jeg skal sjekke litt selv på hva jeg har, og se om jeg ser noe av direkte relevans. Ellers er det kanskje smart at du leser gjennom selv også, kanskje du ser tråder og lenker som jeg ikke ser :-) Masse lykke til i din søken etter Johannes Olsen, Sukkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Dahl

Hei Liv. Tusen takk for tips! Jeg har nettopp skummet igjennom innleggene om Ole Olsen Sukkestad på DIS. Det er ikke noe som umiddelbart slår meg som sammenfallende med 'min' Johannes Olsen. Jeg har (ennå) ikke hengt meg alt for mye opp i Sukkestadnavnet. Siden bosted er oppgitt til å være Sukkestadkoven og Sukkestadskogen er dette mest sannsylig husmannsplass under en av Sukkestadgårdene, og han kan ha bodd der bare i en begrenset periode. Jeg har ikke gått så veldig grundig inn i dette, og har fortsatt mange spor å sjekke opp. Jeg har bl.a. kun holdt meg til kilder for Toten. Om han kom fra taterslekt, er det stor sannsynlighet for at han kan ha kommet 'utabygdsfra'. Jeg får vel bare gå systematisk til verks å bruke elimeneringsmetoden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg har registrert Ole Olsen (Sukkestad) som en 'selvstendig' omstreifer, dvs. jeg har ikke knyttet ham til andre reisende slekter:Ole Olsen Sukkestad, f.1842 i Birid. Han reiste med 'Pige, Fabrikarbeiderske Fanefossen' Martha Johannesdatter Statteland eller Mørtveteje, f.1848 i Jevnaker, konf. Jacob Walnum, leder av Omstreifermisjonen, skriver på midten av 1890-tallet: 'Hjemstavn Kristiania. De havde stiftet bekjendstskab 1876 i Kristiania, fik der et barn. Ole tiltalt og straffet. Flakkede i flere aar sammen, fik 4 børn, reiste hele landet rundt til 1889, da de kom til Fane. I mars 1892 forlod Ole Olsen Martha og drog med en pige fra fabrikken Bergitte Olsen. Skal være bleven borgerlig viet i Bergen med hende. Skal nu være i Birid'.1. barn, f.1877 i Kristiania. 'For Kristiania fattigvæsens regning udsat hos mormoderen Kari Tonsdatter i Jevnaker'.2. Johannes Olivinius Olsen, f.20-10-1878 i Frosten. 'Forberedes til konfirmasjon i Fane'.3. Karl Martinius Olsen, f.28-1-1880 i Skaatø, konf.1-4-1894 i Fane.4. Athanasius Olsen, f.1882. 'Udøbt'.5. Ole Olsen, f.12-9-1888 i Hammer, hjdpt.22-9-1888, stf.28-8-1892 i Fane.Kanskje dette er til hjelp? Hvordan er Liv Christin i slekt med disse?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Jonny !Tusen, tusen takk for dine data, dette var helt overveldende... Slik er jeg i slekt med Ole Olsen Sukkestad:1. Han giftet seg med Trine Birgitte Olsen. De fikk to barn sammen,Ovidia Therese og Gustav Adolf 2. Gustav Adolf Olsen Neråsen får et uektebarn med Karla Larsen i 1924, Gunvor Bergljot Neråsen. 3. Gunvor gifter seg med Osvald Stensrud, de får en datter NN, som er min mor.her er oversikten over data som vi har funnet og som samsvarer med dine på nesten alle punket (vi fant ikke den ene sønnen): OVERSIKT1. Ole Olsen Sukkestad er mest sannsynlig barn av omstreifer Ole Olsen og Marthe Nielsdatter:Drengebørn Ole Olsen, Niels Olsen Af foreldrene omsstreifer Ole Olsen som døde i Vardal i1852 og uegteviet kvinde Marthe Nielsdatter som er indflyttet hertil, begge børnene tagne under bidragelse? af fattigvæsnet. Den eldste Ole Olsen opgiven født 1840, 14 dager før kyndelsmesse på plads Bakkenberg i Indsæts annex?? af Kvikne og er hjemmedøpt.Den andre Niels Olsen født 1848, 17 mai på gården Stuve?? i Vesledalen i Tønsets præstegjeld og er hjemmedøpt, attester fra ????? af 17 mars 1852 og 13 febr med fleredominente????? for 1854.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid=ny&idx_side=-362>Lenke LenkeEilert Sundts fantegreister 1854:Olsen, Ole (1792-????). Påtruffet 1845 i Kvikne prestegjeld sammen med sin kone, Marthe Nilsdatter. I krigens tid skal han ha kommet fra gården Bjørnstad på Toten. De har flakket om i mange år, og har 2 barn med seg i 1845, en gutt på 8 år og en jente på 3-4 år.Kan dette Nils Olsen i Kristiania i 1865 på tugthuset? Stemmer noenlunde med alder og fødested Lenke Kan dette være ham i 1900 på Biri Lenke 2. Ole Olsen tar navnet Sukkestad en gang mellom 1854 og 1875, da navnet dukker opp i Kristiania: Lenke Samtidig dukker han opp som Ole Olsen hos sin 'svigerfar' på jevnaker: Lenke4. barn nummer en vi har funnet med Marte Johannesdatter: Klara Teolines dåp: Lenke Lenkekonfirmasjon Klara Theoline Olsdatter: Lenke Lenkegiftermål Klara Theoline Olsdatter og Jens jørgensen: Lenke Lenke LenkeBarn Klara Theoline (senere Lina) og Jens:Jørgen født 6.april 1902: Lenke LenkeIngeborg født 24/11-1903 LenkeFinner ei Ingeborg Skari med samme fødselsdato begravet ved Vestre gravlund i Oslo, død 27/12-1957. Vet ikke om det er samme dame.Kari født 16/7-1906 LenkeFinner ei med samme fornavn og fødselsdato begravet ved Nordstrand kirkegård i Oslo død 1985 LenkeJanna født 29/7-1908 LenkeHennes gravsted i Lunner, antagelig ugift. Begravet sammen med sin bror Johannes og muligens hans kone LenkeJohannes født 28/8-1910 LenkeIda Karoline født 9/10-1912 (ved konf. står det 19/10) LenkeFinner ei Ida Karoline Jacobsen begravet ved Klemetsrud kirkegård i Oslo, død 29/10-1995Torvald født 21/2-1915 LenkeHans gravsted LenkeMagnhild født 23/5-1918 LenkeDa viser det seg muligens at denne Magnhild er den samme som heter Øktner og som er begravet sammen med Janna og Johannes.Gravsteder Jens og Lina samt Jørgen: Lenke Lenke 5. Barn nummer to vi har funnet med Marthe Johannesdatter: Johannes Olivius, f. 12.10.78, døpt 16.11.78. Fødested Frosten prg., bopæl Sagenes. Konfirmert 21. april 1895. Foreldre ungk. Ole Olsen Sukkestad, pige Marta Johannesdtr. Står en merknad: Har gaaet 3 gange til Konfirmation.Fødsel og dåp Johannes olivius, Frosta i Nord Trøndelag: Lenke LenkeJohannes Olivus Olsens konfirmasjon: Lenke Lenke 6.barn nummer tre vi har funnet med Marthe Johannesdatter: Karl Martinius Ols., f. 23.1.80, døpt 6.6.80. Fødested Landaasen …….., bopæl Fanehammeren (ser det i alle fall ut som).Konfirmert 1. april 1894. Foreldre: arbeider, ungkar Ole Ols. Sukkestad, Marte Johannesdtr. dåpen til Karl Martinius i Skåtøy i Telemark, her står det at foreldrene er viet i 1872 under deres navn: Lenke Ole kaller seg her Karlsbak til etternavn. Karl Martinus Olsens konfirmasjon: Lenke Lenke 7. barn nummer fire vi har funnet med Marte Johannesdatter: Ole Olsen Sukkestads dåp: Lenke LenkeOle Olsen Sukkestad født 1888, konfirmasjon, nummer 35 : Lenke Lenke--------- Både Klara og Ole den ygnste bor hos familie på Slaatsveen tidvis --------- 8. Ole Olsen Sukkestad den mellomste melder seg ut av statskirken i 1892: Lenke Lenke 9. Ole Olsen og Trine Birgitte Olsen blir foreldre første gang: dåp: Lenke Lenkekonfirmasjon: Lenke LenkeData på Ovidia terese: Vielse Ovidia Terese Olsdatter og Karl Gustav Gustavsen Sæter på Biri 19/2-1921 LenkeEn datter Olga Bergljot. nr 14 Lenke Kan være henne jeg finner igjen i DIS gravminner Olga Bergljot Stenbakken født 27/5-1921 død 30/4-1987 begravet ved Mesnalia kirke i Ringsaker.En datter til Gunnvor Therese, nr 14 LenkeOg så har familien flyttet til Brøttum i Ringsaker og her blir en sønn født Kjell LenkeOg en sønn til Sverre Lenke Finner ham i gravregistret død 29/4-1958Karl Sæther død 1939 Ovidia Terese født 4/2-1894 (kirkeboka sier 1893) død 23/4-198210.Ole Olsen gifter seg med Trine Birgitte:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.3.2008 08:39 (6): Ole Olsen Sukkestad og Trine Bergithe Olsen giftet seg borgerlig hos Byfogden i Bergen 27. mars 1893. Han var ungkar og snekker, født i Biri 1. januar 1843 som sønn av fanejunker Ole Olsen Sukkestad, mens hun var født i Bergen 6. desember 1874 som datter av Andreas Olsen. Ved den borgerlige vielsen la han fram attest som skulle vise at fanejunker Ole Olsen Sukkestad var faren. Var han fanejunker var han militær, og kunne være mobil. Innset kan peke både mot Kvikne i Østerdalen og mot Rennebu, men jeg finner ikke noen Ole Olsen født der 1. januar 1843, og heller ikke i 1841-1845.Forlovererklæringer: Lenke Lenkegiftermålet, Aarstad Kirke, under dissentere: Lenke Lenke --------------------------- Data på Trine:Trine med foreldre og en søster i Bergen i 1875 LenkeTrines dåp LenkeTrines foreldre med en eldre søster i 1865 LenkeForeldrenes vielse i Fjaler i Sogn og Fjordane 2/7-1857,nr12 LenkeEn sønn Hans, nr 96 LenkeEn datter Trine Birgitte, nr 74 Lenke Døde nok tidlig i og med at 'din' Trine ble oppkalt etter henne.En datter Helene Cecilia, nr 46 LenkeKan dette være hennes far Andeas Olsens død, nr 32 LenkeHer er iallefall vielse til Trines bror Hans Andreassen i Domkirken i Bergen 26/4-1882 LenkeI fattigmanntallet for Bergen 1864-1895 finner jeg igjen Trine Birgitte oppført med sine foreldre, står at faren Andreas Olsen Elde har forlatt familien. Gjelder perioden 1878-1885 og 1886-1891 Lenke LenkeHer fra orginalprotokoll, nederst nr 69 LenkeFinner også igjen Orlaug på asylet under samme manntall oppført som Anders Olsen Eldes enke, perioden 1891-1895 Lenke11. Ole Olsen og Trine Birgitte får en sønn[: Side: 60 Nr: 33 År: 1895 Født dato: 04.07.1895 Døpt dato: 28.07.1895 Ekte/uekte: E Merknader: Faderen udtrådt af statskirken. Foreldrene borgerlig viet.Barn Gustav Adolf Olsen* født på Neråseneie* Far Ole Olsen Sukkestad Neråseneie M født 1841 Mor Trine Birgitte Olsen Neråseneie K født 1874 Fadder Pige Petra Langset Øveråsen Fadder Husmand Andreas O.Neråseneieopplysninger om denne sønnen finner du her: Lenke12. Ole Olsen Sukkestad dør: 'fattiglem gift mand Ole Olsen Sukkestad af hovedsognet. født 1843, døde på Neraaseneie den 5.april 1896, anmeldt av Ludvig Skumlien 6 april.'13.Karl Martinius Olsen dør i 1898 i Santos,Sao Paolo, Brasil:Her fant jeg dødsfall til Karl Martinius Olsen i Fana, mellom nr 5 og 6. Han var sjømann og antagelig død til sjøs. Syns det står død i Santos og det er etter hva jeg har funnet ut en havneby i Saõ Paulo i Brasil Lenke14. Trine flytter tilbake til Bergen, ungene bli satt ut på legd: Ved folketellingen i Bergen 1. februar 1912 står Orloug Olsen bosatt i Lille Øvregate 38. Datteren Trine Bergithe finner vi sammen med sin søster Helene Cecilie i tellingen i 1912 i Skutevikens Tvergade 10, 3. etasje: Helene Olsen, født 1871 2602 i Bergen, arbeiderske vaske Strygning ... ugift, Bergit Olsen, født 1874 0612 i Bergen, arbeiderske vaske Strygning, enke. Dette viser jo at Trine bodde i Bergen i 1912 ivertfall, i tellingen 1912 sammen med sin søster som var ugift.Ovidia Therese på legd: Lenke Gustav Adolf på legd: Lenke 15. Marte Johannesdatter (Slaatland, suggstad, urheim) dør 23.10.1901:Her fant jeg Marthes dødsfall i Fana, død 23/10-1901, nr 28. Dødsårsak kreft. Lenke Lenke LenkeMarthe I 1900 tellinga: Lenke Fra dødsfallsmeldingen: Hun var pike og fabrikkarbeiderske, hadde '2 uægte Børn, det ene fraværende', men hadde 'intet efterladt sig', og hadde mottatt understøttelse'16. Trine dør27.04.1954: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.3.2008 10:55 (11) Birgit Olsen, født 6. desember 1874, døde i Bergen 27. april 1954. Hun hadde adresse Lille Øvregate 4, var arbeidsformanns enke, og etterlot seg en (ikke navngitt) datter i Telemark Jeg har på ny sett på dødsfallet til Trine Bergitte Olsen i 1954. Hun var plassert på Annero pleiehjem på Stend i Fana 24. oktober 1953, flyttet til Haukeland sykehus 24. november 1953, og til Nevengården i desember 1953. Der døde hun 27. april 1954. Hun var blind. Det står ikke nærmere opplysninger om slektninger på folkeregisterkortet. Forbehold: det kan være data jeg har oversettVidere opplysninger finnes i tråden :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Beklager alle mine skrivefeil og mangel på luft mellom punktene i forrige innlegg. Litt overivrig ble jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.