Gå til innhold
Arkivverket

[#59579] Henrik Monsen gift i Ofoten var han fra markmarken i Hadsel


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiHenrik Monsen som ble gift med Anne Dorthea Henriksdtr og som hadde datteren Henriette Johanna Henriksdtr som ble gift på Bolla i Buksnes, er det han som finnes på Markmarken i Hadsel.LenkeHan er en av de få som passer i alder og som er fra Nordland. Finner ingen med det navnet i Ofoten og Lødingen.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Familysearch: ett aktuelt treff?Henrik Monsen Finseter Birth: 29 JUN 1789, Hadsel, Nordland, Norway. Father: Mons Finseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har du mulighet til å legge ved lenke for ekteskapene du refererer til? Eller fins ikke tilgjengelige kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Skjervøy, TR ?? Eneste Henrik Monsen i Ofoten jeg har er gift med Ane Dorthea Isaksdtr 27/10-1834 i Ankenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Henrik Monssen (1793-1847) fra Markmarka var gift 1) m/Roberta Sørensdtr (1793-1833), og 2) m/Johanna Maria Sørensdtr (f. 1817).2. Henrik bodde i første ekteskapet på Finnsæter, men var født i Markmarka og blei døpt 14.07.1793. Kirkeboka viser ingen Henrik Monssen født 29.06.1789 (det må vel være dåpsdato?), verken på Finnsæter eller andre steder i Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heisiden han i Markamarka falt ut her så er vel han fra Skjervøy som du Hans-Petter skriver en aktuell kanidather å 1801 ft.LenkeDenne Henriks farmor og morens foreldre er tydeligvis på samme gård.flytet denne Henrik fra Ofoten, kan ikke se at det er noen barn av han i den digitale kirkeboken, for ofoten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher på datteren Henriettes dåp LenkeStår det avdøde/Afdød foran faren (nr. 11 s. 284) eller har jeg tolket feil?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg leser det som Afdøde, men jeg finner ikke innførsel som død i det aktuelle tidsrommet. Jeg har registrert 4 barn på paret 1836 - 1846. I tillegg fikk han en uekte sønn i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg fant en Henrik menb det var en Johnsen samme år som datteren ble født. Han finnes ikke på skiftene heller.Har du foresten navnene på barna og datoerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

HeiEr du sikker på at Henriette Johanna Henriksdtr, bosted Bolle, Buksnes er den samme som står oppført som Henrikka Johanna Henriksdtr f.1846, far: Afdøde Henrik Monsen og mor: Enke Dorthea Isaksdtr.?Tore A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Barna til Henrik Monsen f.1798 og Ane Dorthea f.1811, gift Ankenes krk 27.10.1834 er:1. Mons Mortinius Johan f.11.09.1836 døpt 15.10.1836 2. Andrina Birgitha f.10.09.1838 ' 31.09.1838 3. ? Andreas f.23.07.1842 ' 12.08.1842 4. Henrikka Johanna f.21.06.1846 ' 02.08.1846Tore A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Ja jeg lurte veldig på dette, og for meg er det veldig interesant. Henriette Johanne på Bolle er nemlig min oldemor. Hun fødte 4 barn: 1)Augusta Johanna Andreasdtr. f.18.02.1876 døpt 07.05.1876 d.08.12.1882 begravd 31.121882, 2)Konrad Markus Strøm Andreassen f.11.08.1878 døpt 15.09.1878 (dette er min farfar), 3)Barbara Marie Lind Paulsdtr. f.29.08.1880 døpt 26.12.1880 konf.1897 4)Peder Emil Johan Paulsen f.06.09.1884 døpt02.06.1884 d.24.10.1891 (meslinger) begravd 01.11.1891. 1. og 2. er med Andreas Amundsen, unk./tj.dreng, Frøya, opph.sted Pettvik, Buksnes. 3. og 4. er med Paul Hansen ungk./gbr. Bolle, Buksnes. Så til det mystiske anliggende: 'Henrikka Johanna Henriksdtr.' er innført som dåpsnavn i kirkebok for Ankenes, Ofoten ved dåpen i 1846. I kirkebok for Buksnes, ved barnas dåp/begravelse/konf. er 'Henriette Johanne/a Henriksdtr.' brukt. Unntakene kommer ved 4. barn Peder Emil Johans dåp/begravelse og 3. barn Barbara Maries konfirmasjon: HENRIKKE JOHANNE HENRIKSDTR. Min konklusjon er som følgende: Dette er hele tiden samme person som enten ikke husker om hun heter Henrikke eller Henriette eller helst vil hete Henriette og ikke Henrikke. Eller prest/klokker som ikke hørte etter når almuen snakket. Forøvrig sier min onkel at hun heter Henriette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er sikker skrivefeil fra prestens side, det er ikke første gang. Da er kanskje den Henrik (Jonsen) egentlig Henrik Monsen som dør tett før datteren blir døpt i 1846.her er ekteskapet nr 36 i 1884 31/10 Permanent sidelenke: Lenkesom du vil se er fødselsdag 31/6-1846 og far Henrik Monsen så her er flere avik tydeligvis.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Så langt så bra. Da har vi kontroll på Henriette/Henrikke, men ditt spørsmål om Henrik Monsen/Johnsen fremdeles uløst? Utifra innlegg nr.5 ser det ikke ut som han er ifra Hadsel. Hvor har du foresten navnet Johnsen ifra? Som sagt er han min tippoldefar og jeg leter fremdeles etter hans opphav. Hans kone Ane Dorthea Isaksdtr. har jeg flere ledd bakover.mvh Tore A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er Henrik Johnsen søm dør det året Henriette blir født i Ofoten, kunne ikke finne noen Monsen. se nr 3 døde mannkjønn 1846 permanent sidelenke: LenkeDet kan jo være at Henrik Monsen dør en annen plass, f. eks i Lofoten under Lofot-fiske og derfor ikke står i Evenes/Ankenes/OfotenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinei, jeg har Benkestokk men ikke Ellingsen-grenen på min fars side. Han er fra Gildeskål og hans far og noe av morsiden hans er fra Meløy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Det er nok to sider av samme sak. Hvis din far er #4386-Brynjulf Martin Olsen, Bodø, har vi felles tiptiptiptiptipoldefar (5T.O.F.) #1-Elling Christophersen, Meløy. Hans mors bestemor (Karen Jonsdtr.) var vår felles 8T.O.M. Margrethe Benkestok. (Kilde: Charles Ellingsen, 'Slekten Ellingsen')mvh #8950-Tore Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHan heter ikke Brynjulf men Emil, og du finner nok ikke noe av mine i den boken. Har gått nøye gjennom den. Bortsett fra Mikkelborgslekten som min far tilhører.det er ikke min egen slekt dette, jeg leter etter den for en som er etterkommer av Paul Hansen og datteren som ble gift Bergquist.angående Benkestokk så er det John og ikke Margrethe B. som er en av mine aner. Det går via Kristen Aalborg fram til Hilken Jensdtr og en Tollev Mogensen/Monsen i MeløySteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Beklager at jeg sporet helt av, men fremdeles er emnet spesielt. Barbara Marie Lind Paulsdtr., datter av Paul Hansen og tdligere omtalte Henriette/Henrikke Johanne Henriksdtr. som giftet seg med Idar Alfred Bergquist er halvsøster til min farfar Konrad Markus/Marius Strøm Andreassen! Min tilknytning til 'Benkestok' familien er gjennom hans kone #2158 Barbara Henriette Larsen fra Ellingsen/Normann familien på Røsvik.mvh Tore A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er greit nok, har ganske mye utenom min egen slekt som du forstår. har litt over 207000 personer på data.Så til Henrik Monsen i Skjervøy som jeg forstår du har sjekket opp. så er det vel han som finnes gift i Skjkervøy LenkeSkal prøve med en mail til en jeg kjenner som kan det meste om Ofotens befolkning, kanskje han vet noe.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.