Gå til innhold
Arkivverket

[#59582] Peder Nilsen Tømmerås¨, Støren,men kom fra Soknedal?F. ca 1686?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Prøver å finne ut litt mer om en ane her. Peder Nilsen Tømmerås, begravet 31-7-1763 i Støren. Alder 77 år gammel, dvs f. ca 1686.Denne Peder kom til Tømmeråsen rundt 1741, og ble der til han døde i 1763. Han er på finne her i ekstraskatten 1762/63 med kona Randi Andersdtr, samt sønnen Nils Pedersen med sin familie.Spørsmålet er jo hvor kommer Peder fra? Det er ikke omtalt i Støren bygdebok etter det jeg ser. Jeg har en mistanke om at han er fra Soknedal.Det er en vielse i Soknedal den 28-7-1720: Peder Nilsen Staverløkken viet med Randi Andersdtr Steensås.De har en sønn Nils, døpt i Soknedal 29-8-1723.Er det rette folka som siden kommer til Tømmerås? Jeg har desverre ikke tilgang til Soknedal bygdebok/Staverløkken nå, så kanskje noen andre kunne bekrefte eller avkrefte om det er en sammenheng her? Dvs om det er Peder Nilsen Staverløkken som siden kaller seg Peder Tømmerås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.