Gå til innhold
Arkivverket

[#59586] Jacob Nicolai Sommer (Forbech) og Barbra Thucsen's barn - hvor er de døpt?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

JACOB NICOLAJ SOMMER, brukte ved vielsen navnet Jacob Jensen Forbech dpt.16.sep.1718 i Skien med faddere: Ifver Somers kieriste, Maren Cudrio, Ifver Somer, Lars Christophersen,Joen Schiltroed. Gravl.i Bergen 21.mai 1800 af Søfarendehuset (St.Jørgens ), 81 1/2 år gl. (Kirkeboken har 70 år! Gift i Bergen(KK) 30.apr.1748 med BARBARA SCHNELL TUCHSEN, dpt.19.jan.1731, -gravl.10.aug.1777 i Bergen (DK), 46 år gl.; datter av Johan Friderich Tuchsen og hustru Barbara Schnell . Såvidt vites 3 barn:JOHAN FREDERICH SOMMER, styrmann i Bergen. f.ca.1749 –men hvor ???? Gift i Bergen (NK) 5.aug.1779 med CHRISTINE BOLETTE DYRHUUS , f.1755, -død 15.jan.1810 i Bergen, 55 år gl. (Hun konf.i DK 1772 hos C.Green, 17 aar). Det later til at Christine Bolette Dyrhuus var adoptivdatter av mestersmed Caspar Diderich Green (1722-94) og hustru Karen Sophia Brønlund (Disse gift 1753). I 1801 finner vi henne som enke og høkerske, bosatt til leie i 6.Rode, gård nr.35.ELISABETH SOMMER, f.1752 – men hvor???, -død 8.mai 1825 i Bergen, 75 år gl. Gift 20.mars 1774 med brannassistent ARNE OLSEN LUND, f.ca.1744, -død 14.juni 1827 i Bergen(DK), 87 7/12 aar gl. I 1801 finner vi Arent Lund som Branddirecteur bosatt i 13.Rode, gård 46, -med hustru Elisabeth Sommer . FRANS JØRGEN SOMMER, f. Ca.1755 , men hvor??? bosatt i Cape Town, Sør Afrika. . Fadder i Bergen 1777 ved Barbara Elisabeth Lunds dåp. Gift 3.des.1786 i Swellendam med ANNA ROSINE WOTKY, f.4.sep.1768 i Swellendam; datter av Christoffel Friedrich Wotky og hustru Maria Martha Du Preez.Jeg kan ikke finne ut hvor i Norge disse tre barna er født:JOHAN FREDERICH SOMMER f. ca 1749ELISABETH SOMMER f. 1752FRANS JØRGEN SOMMER f. ca. 1755Kan noen hjelpe?Vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Flood

Hei!Børster støv av denne, idet jeg ved søk i alle baser i DA, kommer over denne dåpsinnførselen i Borgund - kan barnefaren være din Frans Jørgen Sommer??LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå ser jeg at dette blir helt feil. Den Frans Jørgen som blir far i Borgund skal iflg. DA være født i 1743 - da er vi like langt.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en som helller ikke vet hvor Elisabeth ble født : LenkeFinner ingen av de andre barna ved foreldresøk i mormoner databasen. Grete har vel funnet Jens i innelgg 4.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at det faktisk er to som heter Elisabeth Sommer i Bergen i 1801. Den andre Elisabeth er gift med Abraham Normann og de har en sønn som heter Thomas Sommer Normann... LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ekteparet hadde to sønner døpt Thomas Sommer. Da den siste ble døpt i Korskirken i 1785, var Kirsten Tuchsen en av fadderne Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1785, side 217. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-220>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Barbros mor i 1754 Lenke Barbroe g.m. Jacob Forbech, begge her i byen.Det mangler dåpsprotokoller fra DK fra ca 1750 og utover noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jacob Forbech bosted var gjestgiveriet Bruknappen til juni 1750, da han solgte til leutn Johan Chr. Steen. Om den sønnen som ble døpt Jens i Lindås i 1749 er identisk med Johan Fredrik n i 1) er vel tvilsomt. I så tilfelle må det være feil skrevet et eller annet sted. Noen som har kontrollert vielsen hans i 1779 mot KB? KB for Lindås 1749 er entydig JENS.Jacob Forbech er ikke n i Grunnbok for Bergen 1753. De har vel derfor bodd utenfor selve byen, tipper jeg, og dermed er ikke barna med i databasen over døpte i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,nå må jeg med en gang innrømme at jeg ikke har kjennskap til disse personene. Men jeg lurer på hvor dokumentasjonen for at JACOB NICOLAJ SOMMER og Jacob Jensen Forbech er samme person finnes?Sistn skal være døpt i Skien 16.9.1718 og viet i Bergen 30.4.1748. Siste er sjekket og det er Jacob Jensen Forbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant omsider dåpen til Jacob Nicolai her i Skien 1718.Se dåp nederst på høyre side, ikke særlig lettlest for meg i alle fall :-) Nr. 52: LenkeHåper dere kan tyde dette litt bedre.Kjenner igjen faddernavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en del stebarn med Jensen-navn nevnt sammen med Forbech i skifter i Skien, men jeg har ikke klart for meg hvorfor Jacob Nicoli skifter navn? LenkeKan hende andre ser sammenhengen bedre her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Johan Fredrik og Kirsten Bolette hadde sønnen Jakob Nikolai til dåpen i DK i 1785 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=96&filnamn=dp12011668&gardpostnr=27932&personpostnr=82042&merk=82042#ovre>LenkeBlant guttens faddere finner jeg Elisabeth Lund, Arne Lund og Petronelle Sommer samt Henrik Schnell - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1785, side 252-253. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er mulig at den nevnte Petronelle Sommer er identisk med hun som var fadder da datteren til Jens Kobroe ble døpt i DK i 1777. Lenke.Kirsten Sommer tror jeg er datter til Thomas Sommer, da er hun i så fall døpt i Gulen i 1752 - Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1752, side 26. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkePetronelle Maria Sommer ble døpt i Gulen 9.5.1759, datter av Thomas Sommer. Blant fadderne var Elias Petrus Tuchsen (Tuxen) Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1759, side 85. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeThomas Sommer og kona Ingeborg hadde også en datter Elisabeth, døpt 6.12.1750 i Gulen - Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1751, side 14. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Spørsmålet er da om denne Elisabeth Sommer er hun som ble gift med Abraham Normann...Thomas Sommer var sogneprest i Eivindvik - Lenke Her er det henvisning til skifte etter Ingeborg Monsdatter, Thomas Sommers enke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser navnelikheten her med de som dukker opp i Gulen og de som du, Gunn, har funnet i Skien. Og så vidt jeg kan se heter jo også sønnen til Johan Fredrik Sommer, Jakob Nikolai, det samme som Jakob Nikolai Forbech, døpt 1718 i Skien.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.