Gå til innhold
Arkivverket

[#59590] Amandus Jensen / Horn fra Busknes, Vestvågøy, Nordland


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Horn

Hei! Prøver å finne ut hvorfor min oldefar Amandus tok slektsnavnet Horn. Lurer på om han har en forbindelse med Horn på Buskneset i Nordland, men finner den ikke. Noen som kan hjelpe meg ?Er også intressert i alt om Aner og etterkommere til Amandus.Amandus Johan Jensen er f. 1892 på Vold i Buskneset, sønn av Jens Martin Krantz Johannesen og Hilda Olea Jentoft Hansen.Amandus var gift med Hanna Matilde Rebekka Lorentsdtr.(f. 1886, Karlsøy) på Karlsøy i Troms. I 1917 får de en sønn Jens, Amandus står da oppført som Jensen. Vet at de får en til sønn men vet ikke hva som er ført da siden de skannede kirkebøker ikke går lenger enn til 1917. Amandus dør, og Hanna gifter seg opp igjen med Anaton Lian i Tromsø og de får en sønn sammen.Vet ikke når Horn navnet ble tatt i bruk. Min bestefar brukte Horn da han giftet seg i 1942.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei Anne.Takker så mye for god hjelp. Har nok oversett komfirmasjonen til Amandus. Da har vi vel funnet ut hvorfor Amandus tar Horn som etternavn.Men de må da ha rotet noe forferdelig ved denne innføringen. Dato for født og døpt stemmer ikke, heller ikke fødested.Slo opp på opgitt dåpsdato i kirkeboken og der var det en annen Amandus Johan, men med Pedersen som farsnavn. Denne Amandus ble konfirmert 17.06.1906.Er fortsatt intressert i opplysninger rundt Amandus og Hannna sine slekter.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn tellingen 1900,da Amandus og moren Hilda(som er enke),samt søskenene til Amandus,bor på Leirvik Nergaard i Ankenes. Amandus' mor , Hilda, er født 1864 i Buksnes.Hun Understøttes af rigsforsikringen : [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1855&kenr=004&bnr=0016&lnr=00>LenkeDenne slektsbasen kjenner du kanskje? Her finner du Jens Martin Krantz Johannesen og Hilda Olea Jentoft Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jens Martin Kranz Johannesen er døpt 28 august 1864 i Flakstad,Nordland.Foreldre er Johannes Johannesen og Anna Elisabeth Jensdatter: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100228552508&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDåpen til Jens Martin Kranz Johannesen,fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Fødte og døpte 1864, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJens Martin Krantz Johannesen og foreldrene i 1865.Da bodde de på gården Vik i Buksnes.Faren Johannes,31 år,er født i Sogn og mora,Anne Elisabeth,29 år,er født i Flakstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei Anne-May.Tusen takk for linken til slektsbasen, denne var jeg ikke klar over. Det skal bli spennende å se hva jeg kan finne her.Takker og for innf. om Jens og foreldrene.Blir spennende å se hva mer vi kan finne ut.Nå må jeg desverre gå og stryke bunadskjorter til i morgen. Ha en riktig god 17 mai alle sammen !!!Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.