Gå til innhold
Arkivverket

[#59593] Foreldrene til Karen Johanne Egerta Løwold, Stavanger?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg forsøker å finne foreldrene til Karen Johanne Egertta Løwold, f. ca 1840 i Stavanger, men uten resultat. Er det noen som kan tenke seg å hjelpe meg med det? Jeg takker på fohånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Er dette et spor? Sjekk konf. 22 i 1854, Domkirken i Stavanger. Kan tenke meg at Ovidia Margrethe Marie Løvold f.18.12.1837 i Egersund må være en søster. Se morens navn: Karen Berg. Karen Johanne Egerthas datter heter Karen Anker Berg. Løvold er forøvrig en gård i Helleland, nåværende Eigersund kommune. Muligens dette slektsnavnet stammer derfra?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Haha ser nå at nr. 23 er din Karen Johanne, født 12.03.1840 i Stavanger. Så Egertha er kanskje en melankolsk tilføyelse fra hine hårde dager i Egersund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra Familysearch.comOVIDIA MAGRETHE KARSTENSEN Birth: 18 DEC 1837 Christening: 08 FEB 1838 Egersund, Rogaland, Norway Father: KARSTEN ANKER LOYOLD Family Mother: KAREN ANKER BERGAltså far til Karen Johanne Egertha er Karsten Anker Løvold, moren heter Karen Anker Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra fam.search.comKAREN JOHANNE BERGH Marriages: CARSTEN ANKER LOVOLD Marriage: 06 JUL 1827 Gran, Oppland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Carsten Anker Lowold Pedigree Male Event(s): Birth: 16 JUL 1796 Stavanger, Rogaland, Norway Christening: Death: 05 JAN 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Dette her var helt fantastisk! Dere er utrolig dyktige. Erling T. Endresen sitt siste innlegg var full klaff! Det er datteren til Karen Johanne Egerta Løwold Kloumann, Anna Krgh Kloumann som giftet seg inn i min slekt i Farsund. Jeg har ikke funnet giftermålets dato enda. Men leter fortsatt etter detEt hjertelig tusen takk til dere alle for en utrolig flott hjelp!Med vennligste hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der kom datoen for giftermålet og Farens navn.. Hjertelig takk skal du ha for det, Erling T. Endresen!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvis du googler på 'slekten Gran på Hadeland' v/ Ole Arild Vesthagen, 11.11.2006, vil du finne en aktuell fremstilling om Berg-folka. Muligens er Karen Johannes foreldre løytnant Niels Dorph Berg 1775-1808, gift 1800 med Anne Riis, han bodde 1800 på Linset i Nannestad hos sin far Jacob Wisløff Berg, se nederst s. 52 i det dokumentet? PS: Foreløpig bare gjetning,jeg har ikke funnet Karen Johanne Berghs dåp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Se konfirmant 21 i Gran, i 1816, nevnt 15 år gammel. Jomfru Karen Bergh. Bor hun 'hos Hr. Oberst Hans Bentzon og fru Ovidia Bentzon'?, Som pleiedatter? Det kan være henne, særlig hvis det stemmer at hennes far døde i 1808. De andre konfirmantene har fått sine fødselsdatoer nedtegnet, hun er '15 år'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hans Berg og Ovidia var 'av samme slekta', men i det nevnte dokumentet fra Gran hadde de bare barna Carl Jacob og Niels Elias (se s. 50/51), så jomfru Karen konfirmert i 1816 er godt mulig 'vår' Karen Bergh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer fant jeg Karen Johanne døpt i Nannestad, se midt i høyre kolonne, nevnt f. 19de mai 1801, døpt 7.de juni, datter av Cornet Niels Dorph Bergh og frue Annbe Riis. Så da var dette i boks, og rett morfar og mormor til 'Egertha' er funnet :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW og atter WoW! Du verden, jeg har visst havnet borti storfolket. En hjertelig takk Erling T. Endresen! Men dette trenger nok jeg en 'skarve amatør' lang tid på å komme meg gjennom. Det store spørsmål er om jeg klarer å lese alt. Men hurtig sveiping gjennom det hele så ser det ut som at jeg har havnet borti 'storfolket' from the old time.Enda en gang hjertelig takk!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.