Gå til innhold
Arkivverket

[#59596] tyding av kirkebok og litt annen hjelp.


Gjest eli heldal
 Del

Recommended Posts

Gjest eli heldal

Noen som kan lese hvor brugomen er født og fulle navn og farens navn og bosted.? Senere har han tatt navnet Johannes Olsen. Gift 24 juli 1860 i Årstad.Bruden heter Jørgine Margrethe Brede. Finner ikke ut hvor hun er døpt men er konfirmert på Hamre 10 juli 1853. der hun var i pleie. Brudens far heter Johan Ernst Brede og mor heter Karen Marie Monsdatter. Har funnnet mye om Jørgine sin far og søsken på globalt søk, og i ett kapittel om 'Bergensere og striler sin kvardag på 1800 tallet' som jeg fant her på digitalarkivet. De har hatt en tøff oppvekst med en far som ikke kunne ta vare på de. Men står helt fast på Moren Karen Marie Monsdatter. tror hun må ha dødt tidlig for i 1865 folketellingen bor mannen hos Jørgine Margrethe. LenkeHåper noen kan ta seg litt tid til å hjelpe meg.

bilete4865.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Utklippet er for smått til at jeg klarer å lese det. Det hadde vært en fordel med en referanse til kirkebok og sidenr.Etter det jeg kan skimte, het brudgommen Ole Johannesen, og hans far Ole Larsen. Her er det vel noe som ikke stemmer?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Da kan du slutte med det, lenkene fungerer utmerket.Her er en lenke til tilhørende klokkerbok hvor du finner samme vielse nederst på siden, skrevet med annen hånd [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7187&idx_id=7187&uid=ny&idx_side=-25>LenkeDet står Bager Ole Johannesen Kronsminde (Krohnsminde, i klokkerboka), ungkarl. Fødested: Hosanger. Far: Ole Larsen Lading??Jeg lurer på om brudgommens navn er skrevet feil i både kirkeboka og klokkerboka, og at det riktig må være Johannes Olsen (jfr. folketellingen 1865, 3. familie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Tror og det må være feil i kirkebøkene for i både folketelling og under de døpte barna hans står det Johannes Olsen.Får se om jeg finner noen Johannes Olsener på Hosanger med en far som heter Ole Larsen.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Faren skal kanskje være Ole Larsen Ladevig (ikke Ladeng).Da har vi kanskje dåpen til Johannes Olsen Ladevig her (nr 3 fra toppen) LenkeDet stemmer vel bra med oppgitt alder da han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Kjempebra! Tror dette er rett mann, ser moren heter Marie og første jentebarn til Johannes heter Maria.Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.