Gå til innhold
Arkivverket

[#59603] Hvor er Milda Emilie Jørgensdatter, f 25.5.1896 i Korgen, i 1900? USA?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Anne. Og det barnet ble ikke jordfestet før i 1901. Pussig at de da ikke skal finnes på Sivertgaard i 1900. Jeg har forøvrig tatt globale søk etter begge foreldre, samt Milda Eline. Får ikke treff på noen av dem.Nå sier barnebarnet til Milda at hun har hørt snakk om at Jørgine dro med datteren til Amerika. Da de kom tilbake, de måtte altså gjøre vendereis fordi Jørgine hadde pådratt seg tuberkulose, døde Jørgine, eller hun var død om bord. Dette er de usikre på.Faren, Jørgen Johan, skal visstnok ha giftet seg igjen og fått barn. Milda dro forøvrig til han da moren var død, som vi ser ut av konfirmasjonen i 1912. Barnebarnet sier forøvrig at de ikke er helt sikker på om disse opplysningene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Men uansett er det rart de ikke finnes på 1900-tellinga,skulle tro at Jørgine ikke reiste før etter at datteren var gravlagt,ikke sant? Jeg finner heller ikke mannen Jørgen Johan på tellinga,er de rett og slett ikke blitt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De behøver jo ikke å ha vært der da jordfestingen skjedde i 1901. Hun ble forøvrig ikke meldt død før 25.3.1900, mens hun døde 16.2. PUSSIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har også sett i Skipslisten, og i utflyttede og innflyttede både i Hemnes og i Hattfjelldal, men de finnes ikke, så vidt jeg kan se, noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har også prøvd å lete litt her og der,men null resultat. Det kunne ikke være at det var barnet som døde på reisen,og ikke moren? Det forklarer jo hvorfor dødsfallet ble meldt så sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det sies at Jørgine ble gravlagt i Oslo. Og at Milda var 4-5 år da dette skjedde, så det kan jo være slik. Er der så få emigrantlister fra Nord-Norge? Hvis det er korrekt at de ikke var i land i Amerika, så er de vel ikke registrert blant imigranter,,,,,Nei, jeg vet ikke helt. Får heller prøve å finne farens andre vielse og dåpen til de barna han da skal ha fått. Kanskje jeg kan finne Jørgines dødsfall også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bestemoren, Milda, har fortalt at søsteren døde i en brann på gården. Hvis det er korrekt så tror jeg Jørgine og Milda har reist til Amerika etter dødsfallet til lillesøsteren. Milda har også fortalt at hennes far var rastløs og for ofte til fjells. Min venninne lurer på om det kunne være tater- eller sameblod, men jeg finner ingen slike koblinger i FT 1865 og 1801. Men det kan jo likevel være slik.Farens nye kone skal visstnok ha dødd tidlig, men de vet ikke hva hun het. Milda dro sørover i 16 årsalderen, altså like etter konfirmasjonen i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Jørgen kunne hatt sameblod i seg,var nok mye samer i Hemnes/Vefsn-området midt på 1800-tallet. Vi får prøve å lete etter Jørgine`s dødsfall,har sjekket på Gravminner i Norge,men finner ingen som passer med fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har leitet i Hospitalkirken i Oslo. Om hun ble gravlagt i Oslo, så aner ikke jeg hvordan det var om man døde på et skip på retur fra USA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Glemte å si at de fleste emigrantene fra Nordland reiste via Trondheim. Har sjekket der,men ikke funnet Jørgine og datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ditt innlegg 15 kom inn mens jeg skrev. Skjønner ikke tittelen på hvem hun er døpt av (kyrkjehy..Næselius?) i Ternaby kirke i Sverige.Ternaby(skal egentlig være a med to prikker over) er rett over grensa mellom Rana/Vefsn-området og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var ihvertfall ikke korrekt at den andre konen døde tidlig for hun ble 107 år;Berit Elisabeth Sivertgård f 2608 1888 d 0210 1995 gr l 1010 1995 D 04 014 Varntresk Hattfjelldal Hattfjelldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da var ikke det med Oslo så hakkande gale. Døde på Ullevoll sykehus og gravlagt i Oslo, men altså så sent som i 1904. Da tyder det på at de har reist til Amerika etter Engine Maries dødsfall i 1900, slik at de ikke var i Norge under FT 1900 3. desember 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Bergljots konfirmasjon i 1929 LenkeBjarne Johannes og Edvard Johan Sivertgårds dødsfall finnes på DIS Gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.