Gå til innhold
Arkivverket

[#59603] Hvor er Milda Emilie Jørgensdatter, f 25.5.1896 i Korgen, i 1900? USA?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Derfor de var så vanskelig å finne ! Så hele familien reiste alså,ja nå har du jo funnet ut av dette. Kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, kanskje det virkelig var slik at huset deres på Sivertgård brente da den lille datteren døde i februar 1900, og at de måtte bo hos noen andre på 'Favnvannet' (det er forresten vannet der Sivertgård ligger som heter Favnvannet), men der er et bruk som heter Favnneset. Ser ut for at Jørgen Johans andre kone, Beret Elisabeth Benonisdatter, hadde aner der.Så fant de vel ut at de like godt kunne emigrere de også. Foreldrene til Jørgen Johan og fire av hans søsken dro jo i 1881 og 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Jorgen Fr Faramand Arrival Date: 12 Nov 1900 Estimated Birth Year: abt 1867 Age: 33 Gender: Male Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Island Port of Arrival: New York, New York Line: 8 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_159 Page Number: 188Hans kone Jorgine og datteren Milda reiser også. De skal til hans far Elias Mathisen i Colfax, WI.-Ettersom tellingsdato for US census 1900 var 1. juni, så er de ikke med der. Og hvis de reiste tilbake i 1904, så er de ikke med i Wisconsin 1905 eller US 1910.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, tusen takk Hanne Line.Nå forteller barnebarnet til Milda at Milda fikk en bibel før de dro tilbake til Norge. Min venninne, barnebarnet, har denne i sitt eie, og der står bl a på en lapp at 'en gammel dame ga denne til Milda'.Min venninne skriver til meg: 'Jeg fant frem en liten bok jeg har etter mormor. Etter sigende er det en gave fra en gammel dame fra Nord-Dakota, og Milda skulle være 8 år da hun fikk den. Da reiste hun fra USA, iflg dette -det ligger en liten lapp inni. Denne damen har skrevet navnet sitt på første siden, tror det står Affie/Offie Christiana Bjørnson, og så et årstall som skulle være 1904. Det står 18-ett eller annet. Under står det Colfax, tror jeg. Det er en bitteliten bok med bibelsitater, den heter 'Livets træ'.'Kan denne Christiana Bjørnson spores, mon tro. Men her nevnes det Colfax, Nord Dakota.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Colfax finnes i både Wisconsin og North Dakota. I teksten din står det bare at det var 'en dame fra Nord-Dakota', hun kunne jo bo eller være på besøk i Colfax, WI.Ved utreise fra Norge og innreise i USA, er det registrert Colfax, WI, som reisemål. Og Elias ble funnet i 1905 i Colfax, WI.Fant ikke den gamle damen, men det er lite data å gå på :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er veldig lite, Hanne Line. Det betyr jo ikke så mye, annet enn at det hadde vært moro. Men hjertelig takk igjen.Har forøvrig tenkt det samme, at hun trolig var på gjennomreise eller besøk. Det som i den sammenheng kunne vært artig var jo å finne ut hva Elias Mattisen og hans familie bedre i Amerika. Var de bønder, drev de handel, osv. Så om du kommer over noe, så skriv det gjerne inn.Mvh Arnfrid :-;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.