Gå til innhold
Arkivverket

[#59604] Hva er riktig fødested?


Gjest Merete Fikse Bærø
 Del

Recommended Posts

Gjest Merete Fikse Bærø

Hei.Jeg leter etter ei dame som heter Liv Olsdatter, far Ole Olsen. Jeg vet mye ,men ikke hvor og når hun er født.I Folketellinga 1865 Telemark, Drangedal er hun 45 år og født i BØE prgj. Hun gifter seg i 1847 i Drangedal, 25 år, født i NESHERRED. Innflyttet til Drangedal, 21 år, da er hun født i SAUDE. På Familysearch står hun som født i NESHERRED.Må jeg se i en av Sauherad krk bøker, Sauherad/Nes, Sauherad/Sauherad eller Bøe? Finner en god kandidat i et par av kirkebøkene, men jeg vet ikke mors navn eller fødsels dato så jeg har ikke noe å sammenligne med. Ellers takk for hjelpen.Mvh Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du står overfor et tilfelle der det er gitt upresise/motstridende opplysninger om fødested. Det er i utgangspunktet vanskelig å besvare spørsmålet ditt uten å vite noe mer. Dersom noen skal kunne sette seg inn i saken og hjelpe deg, må du komme med mer konkrete opplysninger, gjerne med henvisning til kirkebøker og folketellinger.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Da skal jeg komme med mer opplysninger. Håpet det var et enkelt spørsmål å få svar på.Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Gift i 1847 med Halvor Christensen, par nr 2 på siden som reiste til Amerika.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1354&idx_id=1354&uid=ny&idx_side=-217>Lenke Permanent bildelenke: LenkeInnflyttet til Drangedal, person nr 5.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFolketellingen 1865, Telemark, Drangedal, Liv Olsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg syntes det var noe kjent med disse personene, fant nå igjen din andre debatt om samme person LenkePå FS er det flere med samme navn, hvem har du sett på?Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Kan dette være riktig. Her er en Liv Olsd ?? i utflytter. Hva står det etter navnet?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5982&idx_id=5982&uid=ny&idx_side=-347>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg denne må være den samme. Her er hun født.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ved hennes vielse ser det ut som faren kalles Ole Olsen Lankaas.Ved utflytting står det Kaasa u. ...?? (Kaasa under ...). Kåsa er visst et vanlig ledd i stedsnavn i Telemark.Ved utflyttingen opplyses det videre at hun var født 20.09.1821. Da finner jeg det rimelig at det er henne vi finner døpt som nr.60 på høyre side: LenkeDet samme som du har kommet frem til, ser jeg, men den permanente sidelenken din viser feil, mens billedlenken viser riktig side.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hvis det skulle være flere Liv født i begynnelsen av 1820-årene med en Ole Olsen som far, bør man være sikker på at disse kan utelukkes.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

På FS står det far Ole Olsen TALLKAAS (med store bokstaver) Lankaas eller Tallkaas kan vel være der far er fra eller gården. Jeg kan ikke finne flere Liv med far Ole Olsen, født på den tiden, utenom ei i Bø. Får vel da prøve å finne ut av stedsnavn eller gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Disse 4 oppføringene får jeg frem under VRI basen:1. Liv OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 14 Jun 1820 Bo, Telemark, Norway3. Liv OLSDR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 01 Oct 1823 Sauherad, Telemark, Norway4. Liw OLSDR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 01 Oct 1823 Sauherad, Telemark, Norway5. Liv OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 20 Sep 1821 Sauherad, Telemark, NorwayNr 3 og 4 er jo samme person.Tallkaas har jeg ikke sett, men jeg bruker helst VRI, da den er ren kb-avskrift. De andre basene kan inneholde donerte registreringer av privatpersoner, og derfor mere usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ved utflyttinga står det 'Kaasa u. Aarnæs'. Siden fødselsdato stemmer, så vil jeg tro dette er rett person, men vi skal jo være sikre da.Ved Liv sin vielse i Drangedal, far: 'Ole Olsen Langkaas'.Foreldre viet Sauherad 28 nov 1821 (side 203 nr 24):Ole Olsen Aaraas og Marthe Larsdr.Dette er bosteder like sør for Gvarv.Jeg har prøvd å se etter Ole Olsen død, håpet å finne han på Langkaas, men så langt ikke funnet det. Kan du prøve å leite etter når han eller kona Marthe dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Fant de personene du skriver opp her. Den første Liv trodde jeg var riktig første gang, men det føltes ikke riktig med tanke på stedsnavn. På søk med All Resources finner vi henne Nr 13 og da har far Tallkaas som navn.Nr 3 og 4 finner jeg ikke hun som utflytter. Men Nr 5 finner jeg som utflytter til Drangedal og konfirmasjon hennes har ikke far annet navn.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5982&idx_id=5982&uid=ny&idx_side=-180>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Samme foreldre har også en sønn 'Ole Olsen) født og hj.døpt 12 sept 1824 (side 157 nr. 47)bosted Aaraas i Næs Annex.Mulig det er han vi finner på Langkaas i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Finner noen Ole Olsen som døde på slutten av 1840 tallet, men må se om alder stemmer. Og ingen med Langkaas som navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.