Gå til innhold
Arkivverket

[#59605] Vigsel i Vår Frelser kyrkje i Oslo 1928 - kvar er kyrkjebøkene?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Halvard Pederson Krogstie frå Løten og Anna Berthine Alme frå Alstahaug skal ha gift seg i Vår Frelser kyrkje i Oslo i november 1928, men eg finn ikkje denne kyrkja nemnd i det heile teke.Er det nokon som har tips å komma med? Eg søker etter nøyaktig vigselsdato...?På førehand ein stor takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Ref: DA: Prestegjelds- og soknehistorikk:Oslo Domkirkes menighet (Vår Frelsers menighet) Vår Frelsers menighet var den egentlige bymenighet fra 1624. Den omfattet i Bymarka, som i geistlig henseende hørte til Aker. Menigheten ble ved kgl. res. 22.03.1858 delt i to: Vår Frelsers menighet og Trefoldighets menighet. Vår Frelsers menighet skulle etter det omfatte den del av byen som lå mellom Akerselva og en grenselinje Kongens gate, Møllergata og Møllerveien til Grunerbrua.Ved kgl. res. 10.07.1874 ble Jacobs menighet skilt ut. Kgl. res. 28.09.1897 fastsatte grensene for menigheten slik: Fra Akerselvas utløp til Vaterlands bru, Brugata, Storgata, Youngs gate, Hospitalsgata, Akersgata, Apotekergata, Rosenkrantz gate, Kristian 4.s gate, Universitetsgata, Karl Johans gate, Nedre Slottsgate, Festningsterritoriets grense og ned til sjøen.Ved kgl. res. 18.11.1899 ble strøket mellom Stenersgata og Østbanestasjonen (Sentralbanestasjonen) lagt til Vaterland småkirkemenighet. Ved kgl. res. 17.11.1916 ble et område som begrenses av Universitetsgata, Kristian 4.s gate, Wergelandsveien, Parkveien, Hegdehaugsveien, Oscars gate, Frognerveien, Observatoriegata, Parkveien, Drammensveien og Karl Johans gate skilt ut fra Trefoldighets menighet og lagt til Vår Frelsers menighet.Iflg. kgl. res. 06.12.1929 ble Johannes menighet nedlagt og lagt inn under Vår Frelsers menighet. Garnisonsmenigheten ble nedlagt ved kgl. res. 11.02.1938, og festningsområdet ble lagt inn under Vår Frelsers menighet. Fra 1950 er menighetens navn Oslo Domkirkes menighet. Kgl. res. 16.07.1959 nedla småkirkemenigheten i Vaterland fra 01.09.1959 og regulerte - som en følge av nedleggelsen - grensene mellom Domkirkens, Jacobs og Grønlands menigheter. Reskr. 01.05.1739 opphevet Tolvpresten. Reskr. 31.07.1739 opprettet kateketstilling, jfr. 22.02.1812: økt lønn og arbeid. Reskr. 26.02.1847 kateketen omgjort til en 3. prest.Finner dem ikke i Lysningsprotokollen som er det eneste tilgjengelige fra 1928./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Steinar, Carsten og Ketil for kjempefine opplysningar. Korleis du Carsten kom til å leita i Haug, veit eg ikkje, men takksam er eg uansett!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg så at far til Halvard var lærer, så jeg tok en titt i Norske skulefolk, der det sto at Halvard (som også var lærer) og Anne hadde 1 sønn. Han fant jeg døpt i Løten året etter at de giftet seg, med merknad om at han var f. i Øvre Eiker. Så sånn var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.