Gå til innhold
Arkivverket

[#59607] slekt i Skåne


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Etter mye leting finner jeg ikke foreldre til Nils Bengtsson og hustru Karna Swensdotter. De fikk en sønn i ca 1779 med navn jon nilsson, som skal være født i Osby-Skåne den 28 april 1779. Han skal ha blitt soknsmed i voksen alder.Da jeg ikke finner foreldrenes fødselsdato o.l. kommer jeg ikke lenger. er det noen som er flinkere til å finne fram i dette enn jeg er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn AnitaDDSS.nu viser og Nils og Karna også har flere barn og at familien bodde på Västre Hylta, Osby, Kristianstad. Du kan forresten sikkert finne en masse mer om fam på ddss.nu.Husforhøret 1781-95 side 95 V. Hyltan, Osby, viser bl.a din familie:Torpare Nils Bengtsson 1752Karna Swensdotter 1753Barn:: Jon 25/7-1779Ingjer 27/1-1782. DødSwen 19/9-84Bengt 25/3-88Matthis 19/3-93Så i det neste husforhør, som går fra 1795-1811 spres familien. Nils Bengtsson dør i juni 1803. Alle barna flytter ut til andre plasser. Det virker som Karna blir boende, for hun strykes ikke ut fra plassen.Den ene sønnen Jon flytter forresten ikke ut fra plassen, men blir gift, får barn og bosetter seg med sin familie på samme plass. Hans kone het Bengta Jonsdotter f 13/1-1779. Barna: Ingjer 22/10-1802, Nils 29/3-05, Bengta 13/5-08 og Sissa 22/4-11.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Har du lett i kirkebøker i denne databasen? http://www.ddss.nu/(S(szyby0erothil5nn1v42o455))/swedish/default.aspxDer kan du søke i kirkebøkene under 'Databaser' i menyen til venstre.*Födda i Osby församling 1771 - 1895 Datum 1779-04-28 Datum avser födelse ID-nr/Regler 182458/DDSS Barnet Namn Jon Kön man Fadern Namn Nils Bengtsson Titel torpare Ort Westra Hyltan Modern Namn Karna Swensdotter Titel Ort Ålder/födelseår 1753 Dopvittnen bars til dopet af Jungfru Anna Catharina Dufwa i Hönjarum. witnen woro -Sokne-Smeden Måns Tufwess i wästra Hyltan, Jon Erlandsson i Marklunda, -Jungfru Ingrid Catharina Berg, så ock Sone Jönssons hustru Pernilla Jönsdotter i westra Hyltan. ÖvrigtVigda i Osby församling 1772 - 1894 Datum 1778-11-08 Datum avser vigsel ID-nr/Regler 41214/DDSS Brudgummen Namn Nils Bengtsson Titel dräng och torpare Ort Westre Hyltan Ålder/födelseår Civilstånd ej angivet Sida i husförhörslängden Bruden Namn Karna Swensdotter Titel piga Ort Hönjarum Ålder/födelseår Civilstånd ej angivet Sida i husförhörslängden Ospecificerad ort Övrigt Pigan Karna Swensdotter kommit från Wirestad. de hafva skickat sig besked. Hans föräldrar Lefwa*Det står at Karna er født 1753. Jeg finner 2 kandidater i Skåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dette kan være Nils Bentssons begravelse:*Döda i Osby församling 1772 - 1894 Datum 1785-02-16 Datum avser död ID-nr/Regler 367117/DDSS Den avlidne Namn Bengt Jonsson Kön man Titel avskedad salpetersjudare Civilstånd gift Ort Westra Hyltan Äktenskaplig börd ej angivet Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall) vattusot År: 64 Månad: Dag: Födelsedatum: 1720-10-09 Attest Anhörig Namn Karna Haraldsdotter Ort Titel Relation maka Övrigt Född i Brunkelstorp. war gift först med Kjerstin Nilsdotter och hade 3 Söner och 2 döttrar. Sedan med efterlefwande Karna Haraldsdotter och haft 3 Söner och 1 dotter. Sjuk i 10 veckor af wattusot.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Takk for god hjelp. Som dere ser dukker det opp flere spørsmål: hvem er mor til Nils Bengtsson? Faren Bengt Jonsson var jo gift to ganger. Fikk masse barn. Så hvem er mor til min stamfar her som er Nils Bengtsson født 1752.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, du må nok bare lete spesifikt etter dåpen hans. Du kan heller ikke være helt sikker på om Bengt Jonsson er faren, selv om han dør på Vestra Hyltan.Kanskje Anne Lene eller andre kan gi råd om det finnes husförhörslängder fra tidligere på 1700-tallet, som kan gi utfyllende opplysninger.Lenken min til kirkebøkene funket ikke, prøver på nytt [url="http://www.ddss.nu/(S(lozco5rjzo4xydb33gf4zsne>http://www.ddss.nu/(S(lozco5rjzo4xydb33gf4zsne))/swedish/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, du må markere og kopiere hele adressen, også det som ikke er blått og lime det inn i adressefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vigdis. Dåp i Osby starter nok lenge før 1772, heldigvis.Husforhør er tilgjengelig fra 1781, så der finner jeg ikke noe før. Men, fødelsesbok er altså tilgjengelig.'Jeg har nettopp funnet dåpen og han er døpt 10 april. Bengt Jonsson er far. Jeg har problemer med å lese innføringen. En eller begge av dere må gjerne sende meg en mail, så sender jeg dåprsinnføringen. Er vi flere om å tyde så blir det vel bra.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg mente i denne databasen, Anne Lene. Jeg har ikke funnet originale kirkeboksider. Sender mail, vil gjerne tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fra Onsbys kirkebok 1733-1771:*1sta Bönedagen eller d. 10 aprilis döptes saltbittersiudarens Bengt Jonssons och Ch?erstene Nilsd. Son NILS från W. Hültan, som föddes d. 7. Aprilis och bars af K(one) Hanna/Karna/Kanna Jonsd. i Brunkelstorp. Fadere voro Per Nilsson i W. Hültan, Anders Anderson från Brunskelstorps Torp, sampt K. Elna Jonsd. från W. Hültan, och K. Elna Nilsd. från Hulmatorp.*Årstallet må Anne Lene oppgi. Morens 2 første bokstaver er vanskelige.PS Jeg prøvde å legge inn kirkeboksiden, men den er altfor stor. Håper den ikke kommer med i den størrelsen DS

bilete4871.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint Vigdis. Hadde jeg bare tenkt meg om du, jeg kunne jo bare ha lagt ut siden her slik du gjorde. Skal huske på det en annen gang.Tenk at jeg glemte noe av det viktigste. Året er 1752.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det gikk greit å legge det ut, Anne Lene. I forhåndsvisningen så det altfor stort ut, men i den endelige visningen ble det jo bra. Er dette kirkebøker alle kan komme inn på?Og morens navn, det står så vidt jeg kan se, sikkert -erstene/a. Jeg finner ikke nok bokstaver å sammenligne med. _ kan være Kj eller Ch. Den andre bokstaven ligner mest en p eller q, men det gir da liten mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vigdis. Kirkebøkene finnes hos genline [url="http://www.genline.se/>http://www.genline.se/ og krever et abbonnement. Du kan få forskjellige typer abb. med forskjellige priser, avhengig av hvor lenge du ønsker tilgang. Følger man med litt under: produkter, så har de også stadig spesialtilbud til meget gunstige priser i forhold til det vanlige.Man, kommer desverre ikke inn i kirkebøkene uten videre slik som på digitalarkivet.Det er også kirkebøker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Tusen takk, dere to. det er ikke rart jeg ikke finner noe når det er andre sider og abonnemang kreves. Nå har jeg kommet et godt stykke lenger i mitt slektstre, og jeg er takknemlig for all hjelp jeg får videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg har forsøkt å tyde det som står på siden av lirkeboken, men det var ikke noen enkel sak. Tror man må ha litt erfaring med disse svenske gamle skrivemåter. For meg ser det ut som masse kruseduller bortsett fra at jeg ser navnet Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det står (nr.)18, W. Hültan, Nils.Morens navn er vel egentlig godt nok dokumentert med innlegg 4 hvor det er nevnt i kilden at Bengts første hustru var Kjerstin.Se debatt *52189: Trenger du oppslag i svenske kilder?* Anne Lene gir god service der, Gunn-Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. Ja du har rett i det, det er nok Kjerstin som er morens navn. Jeg må på jobb nå, desverre. Men jeg fortsetter i kveld og da vil jeg spøre om mer hjelp fra de svenske kildene til Anne Lene. Ha en fin dag videre. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vigdis. Da skal du få prøe deg igjen du. Når jeg ser litt mer på husforhøret 1781-95, så ser jeg at også at Nils Bengtssons foreldre og en søster bor på samme plass, sammen med dem. Legger det ut her jeg.Alle i bilder er familie. Det begynner med Bengt Jonsson. Han strykes ut da han dør den 16/2-1785.Det kommer også frem en johanna f 28/6-1760, som da blir søster til Nils.Det jeg lurer på er:1. Jeg klarer ikke her å tyde Bengt Jonssons kones navn, kan du Vigdis ? Og-hva er notert om henne ytterst til høyre.2. Så lurer jeg på hva er notert om Bengt ytterst til høyre det og i året 1789.3. Ang Mattis, sistemann på siden f 1793. Hva er notert mellom hans navn og datoen 19 junii ?Datteren Ingjer dør, som vi ser lenger ned. I mitt innlegg nr 2 skrev jeg at hun var død, men glemte å ta med datoen som er 22/7-1784.Hilsen Anne Lene

bilete4873.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Klarer ikke å svare på alt, Anne Lene ;-)af ... Bengt Jonss. født i Brunkelstorp d 9 Feb? 1720 død d 16 Feb 1785E. Karna Haraldsd. f. i G/Hytteryd 1727, Enke?, WDott. Hanna f. ibm, d 28 Junii 1760, W, d. S. S, boer I Knudtorp?, pTorp. Nils Bengtss. f ibm. d 7 April 1752, W, Att. til S. S. 1789H. Karna Swendsd. från Wirestad, 1753, WSon Jon f ibm, den 28 April 1779, WDotter Ingjer, f ibm, d 27 Januari 1782, død i kopper d 22 Juli 1784Son Swen, f ibm d 19 Septemb. 1784, WSon Bengt f ibm d 25 Martii 1788, WSon Mathis från østra K..torp, 19 Junii 1793 Wibm. betyr samme sted, her Västra Hyltan.i 1789 flyttet Nils Bengtsson til K..torp hvor Mathis blir født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg går ut fra at husførhøret er fra Vestra Hyltan.Stedsnavnet for Mathis' dåp kan være Østra Hyltans torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, dette husforhøret er fra Vestra Hyltan.Vi vet vel at sønnen Jon f 1779 er født på Vestra Hyltan. I husforhøret skrives vestra med W i stedet for enkelt v. Lurer derfor på om W'en bak f. året betyr at de er født på Westra Hyltan. For det er jo kolonnen for fødested.Da var vel Bengt Jonsson i allefall gift 2 ganger da ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, se begravelsen hans 16 feb 1785, innlegg 4, Kjerstin Nilsdotter og Karna Haraldsdotter.W'en er kanskje grei å sjekke mot andre 'orter', for å se om det ble brukt slike forkortinger.Jeg tror jeg har komplisert det hele med å trekke inn Østra Hyltan.Bak linjen for Nils Bengtson kan det under W muligens stå Att.(est) til S.S 1789. De samme initialene er brukt i rubrikken til søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.