Gå til innhold
Arkivverket

[#59608] Paul Olsen og Marie Pedersdatter, Hedemark


Gjest Liv Hege Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Hege Jensen

Jeg leter etter Paul Olsen og Marie Pedersdatter. De giftet seg 06.10.1803. i Strøm kirke, Hedemark Lenke. De fikk barna:Berthe Olsdatter f: ?.11.1803 d: 23.02.1806. Hedmark Poul Olsen f: 16.05.1805. HedemarkEtter dette finner jeg ikke dem igjen. Rart de ikke fikk flere barn. Jeg håper at noen der ute kan hjelpe meg.Mvh Liv H. Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var altså Ole Paulsen (ikke Paul Olsen) som er brudgommen fra 1803. Her er han blant tjenestefolkene på Sæter nedre ved FT1801 (Nr.3474) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f10418&gardpostnr=152&personpostnr=3474&merk=3474#ovre>Lenke . På samme gård har vi ei Marie Pedersdatter (Nr.3488, - også blant tjenestefolket) som kanskje er hans tilkomne.Foruten de to nevnte barna (Poul 1805 og Berte 1803), døpes det to barn (Ole 5.jan.1817 Nr.18 Lenke og Elisabet 26.nov.1815 Nr.63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Astrid og IverDere har helt rett i at det er Ole Poulsen og ikke Paul Olsen. Det gikk litt for i svingene i natt når jeg la inn dette innlegget.Til Iver. Jeg fant også dem i 1801-tellingen jeg er ganske sikker på at det er de riktige fordi jeg kan ikke finne flere med navnet Marie Pedersdatter (som er 23 år) i Strøm. Det er også den eneste som heter Ole Paulsen på Sæter som er 22 år. Da vil det si at han er født ca 1779. Med i kirkebøkene for Strøm finner jeg bare en Ole med far Poul Lilleset Lenke. Å dette er nok ikke riktig far fordi det bor en gift på gården som heter Ole Poulsen og jeg går utfra at det er hans sønn.Mvh Liv H. Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den Ole Poulsen (Nr.3696 Lenke ) som er gift med Tore Olsdatter og som er (ca.) jevngammel med ”vår” Ole Poulsen, får barn i samme tidsperiode som vårt par, og det virker som dette paret oppholder seg kontinuerlig i Strøm.Derimot tror det bør være en stor mulighet for at vårt par har gått i eksil i en periode mellom 1805 og 1815. Derfor kan det være lurt å gå gjennom kirkebøkene for nabo-prestegjeldene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Iver.Jeg tror nok at jeg har hatt feil Ole Poulsen, for vet hans sønns (Poul Olsen) død 1890 ( nr 11 Lenke) står det at han dør på Kværnfoss f: 1804 men er født Aamodt under Lilsæt. Vist jeg har tydet riktig av det som er skrevet. Heller er jeg på jordet nå?Jeg vet med sikkerhet at Poul Olsen (Ole Poulsen sønn) er mine riktige aner. For min tipp-oldemor het Marie Paulsdatter Kværnfoss f: 28.08.1846.Mvh Liv H. Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi har vel ikke vært på noe jorde her!!FT på Kværnfoss i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60419&gardpostnr=850&personpostnr=5310&merk=5310#ovre>Lenke sier oss vel at dette er den rette anetråden, siden den 61 år gamle Paul Olsen er føderådsmann der.At Poul/Paul Olsen er født i 1805 (16.juni i Ullern her i høyre spalte her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bare et lite tips: Tipoldemoren din var yngst i en søskenflokk på 10. Hele søskenflokken ser slik ut iflg.FS: Ole 15 OCT 1828. Mari 19 JUN 1830. Peder 15 MAR 1833. Martin 11 NOV 1835. Hans 19 JUN 1837. Bertha 04 JUN 1840. Peter 09 MAY 1842. Edvard 25 APR 1844. Mari 28 AUG 1846.Ved å gå gjennom fadderne ved dåpen til disse 10, er det mulig å støte på eventuelt andre søsken av Paul Olsen, og/eller kunne fastslå at Ole Olsen f.1817 og Elisabet Olsdatter f.1815 tilhører samme søskenflokk som Paul Olsen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Iver.Jeg har nå gått igjennom alle fadderne til barna til Paul Olsen. Jeg finner ingen som heter Elisabet Olsen/Olsdatter eller Ole Olsen. Men Mari Olsdatter, Boe Olsen, Anders Olsen, Peder Olsen og Sigrid Olsdatter går igjen.Nå har ikke jeg sett på hva barne til Ole og Tore heter men tenkte jeg skulle ta en titt å se.Jeg har prøvd å finne Ole Paulsen f: ca 1779 men har ikke lykkes eller ikke Marie Pedersdatter.Mvh Liv H. Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.