Gå til innhold
Arkivverket

[#59616] Opplysninger om Tørris Olsen fra Inderøy og Mari Alfsdatter fra Løten


Gjest Johannes Heir
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Heir

Martha Tørrisdatter født 18.04.1815 er en av mine forfedre. Hun ble født på Reitan i Verdal. Far var Tørris Olsen fra Rødviigen gard Inderøen. Mor var Marie Olsd. Ronne fra Leuthen sogn på Hedemarken. Marie var registrert i folketelling i Verdal i 1815 som 22,5 år gammel. Tørris fantes ikke i folketellinga. I nov 1814 er Mari Alfsdatter Rohne registert i ministralboka som utflyttet fra Løten til Trondhjem. I klokkerboka heter det at Mari Alvsdatter Rohne flyttet til Wang sogn. Det er trolig samme Marie/Mari. Jeg har ikke funnet ut noe mer om foreldrene til Martha. Hvor er de født eventuelt gift og hvor og når døde de. Kan noen hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at hun er 'uegte' dersom det er denne Martha Tørrisdtr: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A04 (1805-1816), Fødte og døpte 1815, side 100. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16398&idx_id=16398&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det ser ut for at hun var konfirmert 3/10-1830 og gift 17/2-1843.Konfirmasjon: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A12 (1822-1851), Konfirmerte 1830, side 553-554. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Johannes!Ved tellingen 1801 for Inderøy finnes en som heter Tørres Olsen.Han er 16 år og tjenestegut på gården Agle i Inderøy.Skal vel da være født omkr 1785/1786: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På FS fant jeg to Tørres Olsen,født i Inderøy: Torres Olesen,født 17 jan 1785,døpt 23 jan 1785.Foreldre var Ole Torresen og Kirsti Olsdatter. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29234084&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=7&juris3=854&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Nord%2DTrondelag&juris3friendly=Inderoy&juris4friendly=>Lenke Dåpen til samme Tørres Olsen,fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A02 (1762-1802), Fødte og døpte 1785, side 140. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKan det være samme Tørres som bor på gården Agle ved konfirmasjonen i 1800?(høyre side,midterste felt,nederst) Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A02 (1762-1802), Konfirmerte 1797-1800, side 230. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVed søk i basen 'Konfirmerte i Inderøy' på Digitalarkivet fantes ingen Tørres Olsen som bodde på Røvig/Røeviig ved konfirmasjonen)Dette er kanskje foreldrene til Tørres Olsen ved tellingen 1801? Disse bor på gården Nøstvold i Inderøy: LenkeOg så fant jeg denne Tørres Olsen ,som er født i 1773,Koen,Inderøy(men han blir vel litt for gammel?) : Torres Olsen,født 17 mai 1773,døpt 21 mai 1773,av foreldre Ole Baardsen og Anne Olesdatter. LenkeDåpen fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A02 (1762-1802), Fødte og døpte 1773, side 114. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeKonfirmerte i Løten 1804, se nederste rekke til høyre, nr. 34. Mari Alfsd. 'Torrskog' eller noe sånt. En aktuell pike?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Røhne er en gård med flere husmenn i Løten. Det kan godt være at de flyttet fra plass til plass... Røne er den gården på R som passer best med Rone eller Rohne, i Løten.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Erling!Ifølge folketellingen 1815 for Verdal var Mari Alvsdatter 22 1/2 år.(innlegg 1)Hun skal da være født omkr 1892/ 1893.Da stemmer ikke alderen på den du fant i Wang 1801.Den damen var 12 år i 1801. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har problemer å skjønne hva vi leter etter. Ved å se på dåpen til Marta, står det at mora heter Marie/a Olsdr Ronne så vidt jeg klarer lese. Hun blir titulert Mod(er) Qv(inde) og så noe jeg ikke klarer å tolke/lese, jeg har notert 'Mste', men jeg er svært usikker. Normalt er jeg vant med at det står pige, en skjelden gang enke. Gifte koner som får uekte barn kan jeg ikke huske å ha vært bort i. Når det gjelder tilnavnet Ronne, kan ikke jeg med sikkerhet si om det er et sted i Verdal eller Løten. I løten er det en gard søm heter Røne som er mest nærligende å tenke på, men det kan være en trødersk tolkning av Rømma/en. Grunn til at jeg tenker på det, er at der bor det ei Maria Olsdr i 1801 i passende alder. Nå viser det seg at hun blir gift og boende i Løten, så hun er uaktuell. Hvor blir det lett etter ei Maria Alfsdr i Løten, når den eneste kjente kilden oppgir Olsdr?Det utflyttede Maria Alfsdr passer dessuten dårlig. Hun melder utflytting november 1814 og føder barn 5 måneder senere og oppgir at faren er trønder!?Maria Alfsdr i folketellinga 1815 i Verdal, 22,5 år står oppført som gift! Derfor tror jeg ikke hun passer. Kirkeboka i Verdal gir opplysninger som gjør det lett å følge Marta videre gjennom konfirmasjon, ekteskap og død, men hva som skjedde med mora, har jeg ikke funnet mer om. Min konklusjon er at mora heter Olsdr og vi vet ikke når hun er født, men hun er født i Løten, i hvertfall bodd der før hun flyttet til Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Marie bor i 1815 på Reitan, er inderst og 23 år. Hun bor sammen med dattera Marthe som er 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med Sverre, det står da tydlig Olsdtr da Martha ble født. Hvor har du funnet Alvsdtr fra? Ved konfirmasjonen stod det bare Marie som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg tror jeg har funnet Maria i Løten. Hun blir døpt 15/12 1793 med foreldre Ole Bertelsen gm Gunnor Halvorsdr og bor da på Spanga(en). I 1801 er Ole husmann på Ekrum (Ækeren). Maria bor på Hommerstad da hun konfirmerer seg i 1808. I 1815 er faren husmann på Igulstad. Jeg har ikke funnet ekteskapet til foreldrene, men de kan jo være innflyttere, eller jeg har oversett det.Om det er de rette foreldrene er vanskelig å fastslå, men denne Maria Olsdr er den eneste i Løten med passende alder i 1801 som jeg ikke vet hvor var i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har nå identifisert Ole Bertelsen og Gunnor Halvorsdr, men noen kilde som gjør at jeg kan være 100% sikker på at det er de rette foreldrene har jeg ikke klart å finne. Dersom det kommer en av klaring på Olsdr eller Alfdr kan jeg legge ut flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Heir

Takk for mye bra hjelp alle sammen.Tørris Olsen. Her nevnes flere kandidater.Jeg har vært innom noen flere selv. Har prøvd å sjekke om det finnes andre opplysninger om disse slik at de eventuelt kan utelukkes. Foreløpig tror jeg mest på Torres Olesen født 17 jan 1785. Han bor på gården Agle i Inderøy ved konfirmansjon i 1800 og ved folketellinga i 1801 slik Ann-Mary skriver. Han kan absolutt være Tørris Olsen far til Martha Tørrisdatter. Å få det helt avklart kan vel bli meget vanskelig. Om Tørris døde i Inderøy eller han flyttet har vært interessant å finne ut.Marie Olsdatter Her kommer spesielt Sverre med et meget spennende innspill. Tusen takk. Jeg trodde at når jeg fant ei Marie Alfsdatter som flyttet fra Rohne(kanskje Røne)i 1814 så måtte det være samme person som Marie Olsdatter Rohne. Det er ren spekulasjon fra min side. Jeg har tiltro til Sverres resonement og siden Maria Olsd. født 15/12 1793 stemmer aldersmessig, og hun er eneste person med dette navnet som det ikke finnes data på i 1815 i Løten er sjansen stor for at her er rett person. Ja jeg kan tenke meg mer opplysninger om henne og hennes slekt. Det jeg mangler helt er opplysninger om hennes liv videre. Datteren Martha voks opp i Verdal og budde der hele livet. Mor Marie(a) Olsdatter er ikke registrert i register over døde i Verdal. Hun har reist videre men hvor? Om hun var gift med Tørris eller ikke er også usikkert. Hvis de er gift må giftemålet være registrert et sted men hvor? Jeg har fått mye hjelp men det er mye å lete etter fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ole Bertelsen er døpt 9/12 1764, faren Bertel Olsen var da gardbruker på Skramstad lille i Løten som du finner omtalt i Løtenboka bind 1. Gunnor Halvorsdr er døpt 7/2 1768, faren Halvor Gulbrandsen var da gardbruker på Hommerstad øvre og du finner mer i Løtenboka bind 3. Ole hadde 2 brødre som bodde på Røne i 1801, Jon var inderst og gift, Amund var husmann og gift. En tredje bror, Bertel var tjenestekar der i 1815. Jeg vil tro at Marie var tjenestejente på Røne da hun fikk attest for flytting og dermed dro med seg det navnet til Verdal. Faren Ole flyttet mye, født Skramstad lille, Spangen da han giftet seg, senere Halstenshov 1797, Ekrum 1801 og Igulstad 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har registrert endel militære kilder for Inderøy, blant annet Hovedlegds og stamrullen for Inderøiske Compagnie, for perioder 1796-1842. Her er den Tørris Olsen født 17. jan. 1785 omtalt. Iflg. stamrullen var han døpt 23. jan. 1785 - noe som stemmer med kirkeboka for samme år (døpt iflg. denne Sept = Septuagesima, som iflg. Dage var 23. januar dette året) - så det er den samme Tørris som både kirkebok og stamrulle omtaler.I stamrullen nevnes det at han var husmannssønn, var hjemme i Garsøen (da navnet hans var innskrevet - dato for dette var ikke innført), og bodde under gården Nøstvold. (Agle og Nøstvold er forøvrig nabogårder.) Ved sesjonen i 1804 ble han avgitt til - jeg klarer ikke å tyde navnet - men det anføres en militær avdeling - men så kommer det: 'Død 1805'.Ved gjennomgang av kirkeboka for Inderøy, finner jeg ham ikke død i 1805 - men rulleføreren noterte kanskje bare at i 1805 fikk han beskjed om at Tørris var død - og at dette like godt kunne ha skjedd noe før. Ganske riktig - 1. november 1804 døde Tørris Olsen Nøstvold, 20 år gammel, 'drugnede uhældig paa en Querne..... (uklar betydning) i Steenkiærelven'.I kompanirullen for 1807 (altså en annen protokoll) heter det at Tørris Olsen hadde stilling som sivilt ombud (dette omfattet lensmannsdrenger, postkusk, lærere mv.), fra 22. august 1804 var han skysskafferdreng på Korsen, Inderøy. I denne protokollen er det omtalt at han var født 1785, og druknet i 1804.Så den anførte Tørris Olsen kan ikke være far i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.