Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er hjemmesiden stabil igjen, og jeg vil gjerne gjøre oppmersom på:I forbindelse med publiseringen av Hedmarksregisteret, og f.eks. Spangens utrykte diplomer, så er ikke dette faglig kvalitetssikret. (noe er uten kildehenvisning).Min kvalitetssikring består av å skanne materiale slik det fremstår i arkivet, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Årene fom 1585 tom 1596 fra Hedmarksregistert er publisert. Her så jeg blant annet navnet Krucow og Adelus nevnt noen ganger, pluss mange andre som har blitt debattert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Bra innsats, Lars OveHer er det helgelesning for mange vil jeg tro. Og kvalitetssikring av materialet får vel den gjøre som skal bruke det til noe. Det er her som alltid like viktig å sjekke kildene selv, ikke ..ta for god fisk... noe som er transkribert og håndskrevet.Gå altså til kildene om dette er ting som skal brukes i genealogisk sammenheng og sjekk ut om notatet til Spangen stemmer med virkeligheten. Dette må ses på som et register og oppslagsverk, IKKE som primærkilder.God helgmvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Rune (104)Takk for det. Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Det er eneste 'lønnen' jeg får, og det holder for meg.God helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I dag har jeg publisert:'Kongsvinger Leir 1720' Bebyggelse, innbyggere og grunnleie. Av Leif Midthaug etter Solør og Østerdals tingbok nr. 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Gamle Merkedager' En samling med tro og skikker i Østerdalen knyttet til merkedager samlet av Valborg Nergaard i 1925.'Salg av krongods i 1660-aarene' en artikkel av Gunnar Tank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Optegnelser om Bø-slægten i Gausdal' Av Iver Pedersen Bøe (1747-1827). Ved Leif Midthaug. Med tillæg ved Magnhild Landheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Simen Fougners liv og skrifter' Av sogneprest G.F.Gundersen.(Her har jeg bare skannet deler av artikkelen, men jeg har fått med slektsopplysningene.)Frank (109): Bare hyggelig, og jeg har en del Solørmateriale også som jeg skal publisere (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg fikk følgende melding i gjesteboken:'Har tatt en titt på sidene. De ser veldig interessante ut. Her er et velment tips; når jeg går inn og ser på et skjema, blir jeg flyttet ut av sidene dine og må begynne helt på begynnelen igjen. Du burde kanskje åpne de dokumentene i et nytt vindu slik at jeg med et klikk kunne komme tilbake til hovedisdene dine.'Har dere opplevd det samme?Jeg bruker Firefox og da bruker jeg bare tilbakeknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kommer nå til å legge ut noen artikler som IKKE er slektspplysninger, men drivende gode artikler om 'livet i gamle dager' De to første er:'Trolldom i Solørbygdene' av tidligere professor i folkeminneforskning Reidar Th. Christiansen.'Hardaaret 1812 i Østerdalen' av folkeminnesamler, forfatter og lærer Sigurd Nergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Didrik Muus.. en oplandsk prestekunstner paa 1600-tallet.Sorenskriversønnen fra Ringsaker som ble prest i Sunnhordaland. (filen er på 17 MB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Gamle bygdegrænser i Gudbrandsdalen del 1' av Gunnar Tank.Her er det grensene mellom Faaberg og Ringsaker, og Faaberg og Øyer. Jeg vil publisere mer av dette etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'En Hedmarksgaard' Hol (Hoel) på Nes. av tidligere statsarkivar på SAH, G. E. Christiansen.Historie og eiere fra 1300-tallet til 1920. (16,5 MB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Lars Ove. Jeg takker deg så mye for alt det du har lagt ut. Du synliggjør at det finnes et fantastisk stort utvalg av stoff for slektsgranskere og andre interesserte som har ligget og fremdeles ligger gjemt, glemt og nedstøvet i arkivene rundt omkring.Det du legger ut er til stor glede for alle som holder på med slekt i farne tider. Det er ikke alltid lett for vanlige folk å komme seg til arkivene. Nå kommer arkivstoff til oss hjemme foran PCen. Kanskje utløser du ved din dristighet etter hvert et skred når det gjelder å digitalisere en del av dette verdifulle kildematerialet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Bredenbygden i Sell og Kvam' av Gunnar Tank.Inger (117):Takk for det :-) Jo det finnes mye materiale, og klart det hadde vært fint om flere startet å digitalisere, men jeg advarer; Det er tidkrevende og fryktelig dårlig betalt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Et Sjæleregister.'Over alle unge og ugifte i Vaage Prestegjeld fra 7-40 aar. Overlevert Hans Høyædle Høyværdighed Biskopen ved visitatsen 1 juni 1736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Torpingernes avtale mot luksus 1824.' Fra Hadeland og Lands pantebok 1824, fol. 323 aDette avtalen kunne kanskje kopieres og brukes i dag i forbindelse med finanskrisen og rentenivået? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner med at ingen regner mine siste publikasjoner som primærkilder selv om det er tidligere bl.a. statsarkivarer og professorer som skrev artiklene.Men.. da de ble skrevet var de av meget høy kvalitet (dette har jeg fra nålevende genealoger), og de er i høyeste grad aktuelle i dag.Dette fordi de er slektshistorie, og historien har vært den samme.Jeg har valgt å publisere noe av den historien, og jeg håper noen har hatt glede av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Frihetsbreve for Østerdølene 1552-1752'Fra 10 høvedsmenn, statholdere og stiftbefalingsmenn på Akershus.Gjelder særlig innbyggerne i Øvre og Nedre Rendal og Storelvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.