Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Til hvilken landsdel hørte Tynset i gammel tid?' Av Tore AaenOg da tror jeg at Østerdalen og Rørostraktene har fått dagens 'dose' med historie fra meg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Maning i jordfast sten som lægeråd'Av Dr.med. I. Reichborn-KjennerudDette kunne kanskje være et alternativ i disse influensatider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

'Efterretninger angaaende Christians Amt' del 1Forfattet 1790 av amtmann Christian Sommerfelt.Her har jeg IKKE tatt med: 'Grundens beskaffenhet og egnens udseende, Vandene, Clima, Følger av Clima, Jordarter, Bjerg-arter og Stene, Metaller og andre mineraler, Vilde dyr, Fugle, Fiske og fiskerier, Noget om krypdyr, innsekter og orme, Skove og trær og Andre væxter'Ellers synes jeg det var mye interessant her om livet og befolkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Hovinsholm 1802'Besigtigelse og Taxations Forretning av den ufrie Sædegaard Hovindsholm. Fra N. Hedmarken aastedsprotokoll nr. 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har vært så heldig å få en kopi av en sjelden bygdebok fra en av forumets brukere, og jeg har skannet deler av denne. (gårdshistoriene)Filen er 37 MB, kanskje litt stor for mange, men ta evnt kontakt med meg skal jeg dele den opp.

bilete6067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

God jul til deg og Gunn :-)Og det jeg holder på med er ikke så mye arbeid. Det som driver meg er ønsket om å dele med andre. Jeg har litt tid og muligheter til det, og jeg ser ingen grunn til å sitte her å 'ruge' på materialet.Å gi er for meg mer tilfredstillende enn å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er ikke mer nytt her enn at jeg vil ønske alle en riktig God Jul og et Godt Nytt År!!Siden slutten av mai og til d.d.har det blitt lastet ned 24 544 artikler,, og det viser kanskje at det har vært behov for denne siden.Jeg vil derfor takke alle som har oppmuntret meg til å utvikle siden, det er morsomt at så mange setter pris på dette.Og selv om det til tider har vært tildels krass kritikk fra noen få med trusler om både politianmeldelse og nedstengning av siden, så har den kritikken vært veldig positiv for meg. Den har fått meg til å arbeide mye hardere med å skanne nytt materiale. Jeg har i dag bestilt dobling av serverkapasiteten (4 gigabyte) for å få plass til enda mer neste år. 2008 har vært en prøveperiode, så jeg kommer enda sterkere tilbake i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk for at alt du har skannet inn og delt med oss! Det er blitt en både innholdsrik og spennende hjemmeside! Ønsker deg en God jul og et Godt Nytt år! Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har nå startet skanningen av Olai Ovestads 'Militærbiografier Den Norske Hærs Officerer' fra 18 januar 1628 til 17 mai 1814'Verket er på over 1100 sider, så det tar noen dager før alt er ferdig, men jeg har lagt ut'Forord, Innledning og Forkortelser' som en liten begynnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Denne skanna versjonen vil sjølvsagt vere av interesse for dei som ikkje har høve til å låne inn bøkene.Men det hadde vore _vesentleg_ meir nyttig om skanninga kunne gjerast med programvare som les teksten optisk (OCR), slik at det hadde vore muleg å søkje på tekststrengar (t.d. avdelings- eller andre namn). Men det er vel for mykje å håpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArnfinnJo jeg er enig i det, men OCR-skanning vil medføre MYE merarbeid i forhold til korrekturlesing, så jeg måtte bare ta et valg. Det er forsåvidt tidkrevende nok å bare skanne dette, og uansett blir jo resultatet et sant bilde av bøkene slik de er i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har nå begynt alfabetisk, og har lagt ut A.Filen er på 40 MB, og jeg brukte 35 sekunder på nedlasting. Er filen for stor? Skal jeg dele den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei Lars Ove !Med utgangspunkt i Olaus Islandsmoen publikasjon ”Søre Aurdal og Etnedalen” (Hvor den digitaliserte del så vidt jeg kan se utgjør 38,6 Mb fordelt på 30 boksider) er denne i utgangspunktet helt uproblematisk å nedlaste under forutsetning av en brukbar bredbåndforbindelse. Men - jeg stiller allikevel spørsmål ved hvorvidt du foretar scanning til pdf i unødvendig høy oppløsning (?) I denne forbindelse kan jeg f.eks. vise til bygdebøkene for Nittedal og Hakadal i Akershus, som er digitalisert i regi av Nittedal kommune. (Nedlastbare fra kommunens hjemmeside www.nittedal.kommune.no) Velger jeg å ta utgangspunkt i bd. II ”Hakadal”, utgjør den digitaliserte versjonen 7,8 Mb, fordelt på 563 boksider (!) Som du ved selvsyn vil kunne konstatere, er dokumentsidene svært godt lesbare så vel ”on screen” som i utskrifts form. Tør jeg etterspørre ved hvor høy oppløsning du scanner de ulike dokumenttyper ved SiH ? Det er selvsagt ikke hensiktsmessig å fragmentere en publikasjon av denne typen mer enn hva som er absolutt påkrevd.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjell (148)Jeg skanner med 200 ppi oppløsning, men det er mulig det holder med 100 ppi. Jeg kan teste det. Det som er litt problematisk er at boken er på vel 500 sider, og det blir 'skygge' og noe utydelig i kanten. Mulig det ikke blir verre ved å skanne ved 100 ppi.Men jeg ser at 'B' i boken er ca 4 ganger større enn 'A', så den må jeg i alle fall dele opp.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kanskje 150 ppi er det riktige. Jeg synes 100 ppi ble litt kornete. Men dette er eksempel på en side skannet i 150 ppi, og da blir filene redusert med ca 30%. Holder kvaliteten?

bilete6175.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.