Gå til innhold
Arkivverket

[#59630] Randi Johannesdatter født ca 1768-72 i Herøy/Tjøtta?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på med slektsforskning for andre, og har kommet ned til en Randi Johansdatter som skal være født ca 1768-1772. Det jeg vet om henne: Hun ble gift med Lars Andersen født ca 1755, den 02.07.1799 i Herøy kirke. Barn:1)Berit Anna døpt i Herøy kirke Trefoldighetssøndag 1799.2)Ole skal være født ca 1803 ut fra faren Lars sitt skifte i Lovund i Lurøy i 18253)Dorthea skal være født i ca 1805 ut fra farens skifte i 1825 i Lovund i Lurøy.Her er en aktuell kandidat døpt i Herøy 14.11.1768. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17093&idx_id=17093&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fått et svar privat når det gjelder anene til Randi Johansdatters, hvor det er henvist til et skifte i Skamdal i Rana etter Lars Joensen(bror av Randis far Johannes Joensen). Har også fått så og si bekreftet fra den samme som sendte mail at Randi Johannesdatter var datter av Ane Margrethe Joensdatter og Johannes Joensen i Hjelmsøen. Når en får svar så dukker nye spørsmål opp. Legger ut den foreløbige anerekka på Randi, og stiller så videre spørsmål. Har også funnet noe i andre kilder enn dette skiftet:1)Randi Johansdatter døpt i Herøy kirke 14.11.1768 Foreldre:2)Johannes Joensen født ca 1723(78 år i 1801)3)Ane Margrethe Joensdatter født ca 1745 Besteforeldre:4)Joen Joensen Skamdal født ca 1689, og død før broren Lars som det var skifte på i Skamdal i 1770. Med ukjent kone hadde han disse barna:a)Johannes Joensen som jo var bruker i Hjelmsøen i Alstahaug. Jeg har ikke greid å finne giftermålet mellom han og kona Ane Margretheb)Peder Joensenc)Iver Joensen som var i Indre Bardal ved farbroren Lars sitt skifte i 1770.d)Dordie Joensdatter som ved farbroren Lars Joensen sitt skifte i Skamdal var gift med Arent Bendigtsen Indre Bølien. Oldeforeldre:8)Joen Persen Skamdal født ca 1630-32. Han er oppgitt å være 34 år i 1666 ifølge bygdeboka for Rana, og 71 år ved manntallet 1701. I 1657-58 var han soldat i Helgelands kompani, og han var bruker i Skamdal i Rana sammen med faren fra 1667 til 1670. Etter det var han bruker alene. I 1698 var han innstevnet av Erik Forsenget for å ha gitt han 2 slag med en rake, men de ble enige. Likevel måtte Joen betale bot på 1 riksdaler. Det var skifte på Joen i 1710, og kona var da Dorthe Iversdatter.9)Dorthe Iversdatter som er nevnt som ektefelle til Joen ved skiftet i 1710, men siden Joen kan ha vært gift tidligere blir dette en usikker mor til anenr. 4 Joen Joensen her. Barn:a)Dordi Joensdatter født ca 1684, og gift i 1722 med Erik Pedersen Brennberg(ca 1657-1742). Han var bruker av Indre Brennberg i Hemnes ifølge bygdeboka for Hemnes, og han var enkemann da de ble gift i 1722. Jeg har 4 barn på disse.b)Iver Joensen født ca 1685, og 16 år ved manntallet 1701. Har ikke funnet han etter 1701.c)Joen Joensen født ca 1689(se anenr. 4 her).d)Christopher Joensen født ca 1691, og 10 år i 1701. Han var det skifte på i Stavsengvik på Dønna i 1758, og han var da gift med Abelona Arentsdatter. De hadde 4 barn, og blant annet sønnen Joen Christophersen født ca 1734 som jeg fra før har som gift med Ingeborg Andersdatter født ca 1735. De holdt til på Reines i Alstahaug(hennes foreldre Anders Nilsen Reines og Ingeborg Nilsdatter Sørra)e)Lars Joensen som ble født ca 1697-99, og er oppgitt å være 2 år i 1701 og 73 år da han døde i 1770 ifølge kirkeboka. Han var gift med Dordi Andersdatter, men de hadde ikke barn sammen. Derfor var det hans søsken og deres etterkommere som arvet han(siden hans søsken døde før han).f)Abelone Joensdatter som jeg kun har som nevnt i broren Lars sitt skifte i 1770, men hun har to sønner hvorav den ene er en av mine mulige aner: -Elias Joensen som var i Lillealteren ved morbroren Lars sitt skifte i 1770. Elias har jeg fra før av som født ca 1723 og gift ca 1754 med ukjent dame. Han ble gift 2 med Karen Olsdatter Storalteren døpt 01.05.1735(det er disse jeg eventuelt skal videre på. En av etterkommerne er Hans Eliassen født ca 1809 som er ført som far til min tippoldemor Lorentse Jacobia Hansdatter i 1845, men ifølge muntlig tradisjon var hennes far Kong Oscar den 2. Jeg har likevel forsket litt i anene den oppgitte far Hans Eliassen og kommer da blant annet inn på Elias Joensen her fra Lillealteren og moren Abelone).-Christopher Joensen som kun er nevnt ved morbrorens skifte i 1770 Tippoldeforeldre:16)Per Halvardsen født ca 1595, og 71 år i 1666. Han var bruker i Skamdal frem til 1670, og fra 1667 sammen med sønnen Joen. Jeg har to sønner på han ut fra bygdeboka:a)Joen Persen(se anenr. 8 her)b)Halvor Persen født ca 1639, og 'knegt' på 27 år i 1666.Nå er mine spørsmål:1)Hvem var anene til mor Ane Margrethe Joensdatter født ca 1745(mor til Randi som tråden starter med)?2)Hvor holdt Joen Joensen født ca 1689(anenr. 4 her til). Jeg har letet i Herøy, Alstahaug, Nesna og Rana for perioden 1720-28 uten å finne hans hans sønn Johannes Joensen som døpt(anenr. 2 her). Han skulle ut fra folketellingen 1801 være født ca 1723.3)Hvor holdt min mulige formor og søster av Joen i spørsmål 2 (abelone Joensdatter til, og hvilken Joen eller Johan var hun gift med? Sønnen Elias Joensen var jo født ca 1723, og jeg har letet de samme steder etter han som døpt for perioden 1720-28 som døpt som Johannes Joensen i spørsmål 2 her uten å finne han. Han har jeg også sett etter tidligere i Rana frem til 1730 uten å finne han som døpt.4)Joen Persen Skamdal født ca 163032 var ved skiftet i 1710 gift med Dorthe Iversdatter. Var dette mor til Joen Joensen født ca 1689(anenr. 4 her) og min mulige formor Abelone Joensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her er jo endel om Dorthe Iversdtr. ØverDahl gift med Jon Pedersen Skamdal: http://www.nose.dk/Norge/iver2.htmlAbelone Jonsdtr. Skamdal tror jeg var gift med Johannes Andersen AltermarkJoen Joensen Skamdal flyttet til Bardahl indre i Nesna, gift med Ranni Larsdtr. Luktvassli, Vefsn, Er et skifte (fra Svein Edvardsen Skifter i Nesna 1686/1780) i 1743 på Bardahl etter Joen Joensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Eva, som blir til mye hjelp ser jeg. Jeg har jo vært inne på Simon Ellefsens hjemmeside ved flere anledninger tidligere, men kom ikke på å se der nå. Iver i Øverdal har jo også vært skrevet om i minst en debatt på Digitalarkivet tidligere, så jeg skal forsøke å søke disse opp. Jeg har ellers også sett skiftet i Bardal i 1743, men Johannes Joensen skulle jo også vært nevnt som sønn der ut fra skiftet i Skamdalen i 1770 etter broren Lars. Så jeg var usikker på om disse som er i skiftet i Bardal i 1743 var hans foreldre, og jeg fant jo heller ikke Johannes som døpt i Nesna for perioden 1720-28. Han kan jo være født etter 1728 da, men da begynner det å bli litt langt fra at han skulle være født ca 1723. Randi er forøvrig også søster av min ane Christopher Larsen Lugtvassli født ca 1697.Ser jo også i bygdeboka at Abelone Jonsdatter var gift med Johannes Andersen som var bruker i Heien, og at de ble gift i 1719. Skal se kirkeboka en gang til og starte på 1719 for å se om jeg finner sønnen Elias som døpt(jeg så jo tidligere for 1720-28 med utgangspunkt i at han skulle være født ca 1723-24). Elias kan jo være utelatt i kirkeboka som døpt, men jeg kan jo også ha oversett noe. Eller han kan være født etter 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sliter fremdeles med å finne ut noe om Johannnes Joensens kone og Randis mor Ane Margrethe Jonsdatter som skulle være født ca 1745, og finner ingen Ane Margrethe Jonsdatter døpt for perioden 1740-52 i oversikten bak kirkebøkene(bortsett fra hun som ble døpt Dom.Lithuana 1741 med far Jon Jonsen Vanved-hun er ikke nevnt i skiftet etter han i 1769). Det nærmeste jeg da kommer er disse 2:1)Anne Margrethe Jonasdatter døpt Dom.Latare 1748 med far Jonas Jonassen Blomsøen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2)Anne Margrethe Johansdatter døpt 19.p.trinit.1748 med far Johan JohansenLenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var skifte etter Jon Monsen fra Dilkestad på Mastermoen i 1747. (Svein Edvardsen skifter fra Nesna). Arving hustru Ingeborg Hansdtr. og datter Anne Margrethe. Formynder moren under tilsyn av broder Anders Mogensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ja jeg så det etterhvert jeg også, og jeg har både funnet flere skifter og kommet langt videre i dag på Anne Margrethe Joensdatter. Finner henne ikke som døpt, men moren ble introdusert 2.søndag etter påske 1744. Kan jo si noe om det jeg har funnet hvis det skulle ha interesse for noen: Jon Monsen Mastermo og Ingeborg Hansdatter ble trolovet 4.søndag etter trinit 1743, og forloverne var Mons Andersen Ytter-Dilkestad og Jacob Klokker. De ble gift 7.ptrinit.1743. Finner ikke Joen Mogensens dødsfall i kirkeboka, men det kan godt ha vært i 1746. Ingeborg blir trolovet igjen allerede 26.07.1747 med Nils Bendigtsen. Det var skifte på han i 1773, og Ingeborg var da ektefelle. De hadde datteren Pernille som da var gift. Jeg har til nå ikke funnet noe mer om henne, men finner henne ikke som døpt 1747-1utpå 1750 iallefall.Det er skifte på mor til Ingeborg Hansdatter som var Margrethe Pedersdatter i 1754 i Bergsnev, og Ingeborgs far Hans Christensen i Bergsnev i 1718. Skal nå se i bygdebok og skifter for Hemnes for å se hva jeg finner i Dilkestad, og jeg har også manntallet 1701 å sjekke. Har sett om Ingeborg ble døpt i perioden 1708-1715, men skal også se 1704-1707. Jeg sier ifra her igjen hvis jeg trenger noe hjelp videre, men er takknemlig for alle svar jeg har fått til nå. Uten dere som svarer her hadde jeg aldri kommet så langt som jeg har gjort nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo ellers et mysterium at tidligere nevnte Joen Joensen i Bardal faktisk ser ut til å være ført som gravlagt 2 ganger i 1742, eller var det 2 Joen Joensen i Bardal som døde i 1742? 1. gang(Festo epiphan 1742). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16585&idx_id=16585&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2.gang(18.p.trinit.1742): Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg ganske fortvilet, og det ser ut som om jeg må stryke ca 15-20 sider med aner til Randi Johannesdatter her. Det kan ikke være hun som ble døpt 14.111768, fordi at ved datteren Berits dåp i 1799 og ved trolovelse og giftermål samme år heter hun Randi Johanne Joensdatter og Randi Johanne Johannesdatter. Så nå hpåer jeg noen har gode forslag her til hvem den Randi Johannesdatter som ble gift med Lars Andersen var, og hvem som var hennes aner. Nå er jeg ganske fortvilet. Nå er jo en av fadderne til Berit i 1799 Ane Margrethe Joensdatter Hjelmsøen(sannsynlig mor til Randi født 1768 og søsteren Dorthe født 1776-ved dennes dåpstår morens navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.