Gå til innhold
Arkivverket

[#59634] Hjelp til tyding kirkebok Hadsel


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Jeg leter ei som skal være døpt Aletha,f. ca 1783,og som sannsynligvis er født 'uekte'. Faren skal være gift mann Raphael Brunich.Har funnet ei Aletha Christine (øverst helt til høyre),men klarer ikke tyde det som står om henne. Håper det er noen som kan hjelpe meg :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis du begynner å lese nederst i venstre kolonne på same sida, les du namnet på faren slik: Raphael Lund Brunnicks. MVH Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Bjørg. Takk skal du ha,så ikke nede på den linja. Men klarer du å tyde om dette var et barn født i ekteskap,eller ikke. Er litt usikker på om Raphael har vært gift to ganger,eller om han fikk denne jenta utenom ekteskap.Ser på 1801-tellinga at det står 'Mands egen datter' bak navnet hennes.:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg syns det ser ut som de har confirmeret (stadfestet) en hjemmedåp, Alletha Christine Kraft, så navn på fadrene, så står det 2-3 linjer under barnets navn: in-trod. Fr. Brünick. Det med introduksjon betyr muligens at hans kone har gått 'inngangskone' etter barnefødselen, noe ugifte mødre ikke gjorde såvidt jeg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

I 1801-tellingen står det at ekteparet er gift for første gang.Siden Aletha også har en storesøster, som har et barn, får jeg det til at Alethe er født i ekteskapet. Denne markeringen 'Mands egen datter' tror jeg er skrevet for å markere at hun er en datter av faren, og denne markeringen er muligens gjort for ikke å 'blande henne sammen' med det barnet søsteren har. En ekstra opplysning bare, får jeg det til.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Bare litt synsing og spekulasjoner:Det at det står 'Mandens datter' i 1801 tellingen kan være at personen før er mannens dattersønn. Tror det er gjort for å markere at det gjelder 'husfaderens' datter. Ellers står jo barna i familien i vant oppstilling. Først sønner i synkende alder og så døttre i synkende alder.Når man ser på hvem som er fadder i dåpen har jeg liten tro på at dette gjelder et barn født utenfor ekteskap. Er ikke helt stø på tydningen men det er jo to stykker Grønbech og en jomfru? Rafn.Tror at dette nok er en 'ektefødt' datter av Raphael.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hjertelig takk til dokker alle sammen. Da kan jeg være rimelig sikker på at Aletha er ektefødt,og kan føre henne inn sammen med søsken.Flott med den linken du la ved,Erling,foreldrene til Raphael hadde jeg ikke fra før! Bare synd det skal være så vanskelig å finne navnet på kona hans.Får lete videre på 'trolovelser',tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Einar. Har prøvd å lete der,men forløpig har jeg ikke funnet noe interessant. Har faktisk hatt mer nytte av 'Skifter for Lofoten og Vesterålen'.Der har jeg funnet endel som jeg nå holder på å kryssjekke i kirkebøkene,bl. a.en av sønnene til Raphael Brunich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Burde nok ha vært mere presis. Det er skiftene for Lofoten og Vesterålen jeg mente. Det er jo DIS-Salten registrerer disse også. Nå er jo ikke disse ferdig registrert enda. Jeg vet at filmene som det registreres fra hopper litt i innhold mellom Lofoten, Vesterålen og Lofoten & Vesterålen sorenskriverier alt etter hvilken tidsepoke som det gjelder.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,da skjønner jeg bedre.Tenkte ikke på at det er fra DIS-Salten vi har fått den CDèn. Men du skal ha takk for innspill likevel,og HA EN STRÅLENDE 17-MAI ! Vi må visst kle oss godt her i Bodø,gradestokken sier litt over 1 grad akkurat nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.