Gå til innhold
Arkivverket

[#59635] Skifte etter Mari Beiten, Eide i Skånevik skipr. Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg forsøker å finne opphavet til Botel Matsen og kona hans Mari Gjermusdtr. på Eide, Halsnøy. I tillegg forsøker jeg å finne hvor etterkommerne bosatte seg. I den forbindelse ønsker opplysninger om hvem som var arvinger, hvor de var bosatt, formyndere og eventuelt jordegods i skifte etter Mari Beiten, Eide i Skånevik skipreie. Ref. 304b, A.a.9a, 1780 - 1783.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 4. desember 1782, enkemann Christen Jespersen, og hennes barn med Bottel Madsen: Giermund Bottelsen, 30, Mads Bottelsen var død, men hadde etterlatt seg sønnen Bottel, 13 år og hos sin mor på Eide, Eli Bottelsdatter, og Ingeborg Bottelsdatter, 24 år, tjener poå Sjoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen Yngve. Jeg hadde ikke forventet et svar på 17. mai.Rune, jeg er klar over at Bottel kan ha vært ha vært sønn av Mats Bottelsen Seim, men så langt har jeg ingen beviser. Det er kun navnelikheten og alder som gjør det sannsynlig. Jeg hadde håpet at søsken av han skulle dukke opp som formyndere i et av skiftene, men det gjorde de ikke. Nå må jeg trolig begynne i andre enden og undersøke rundt familien på Seim.Bottel bygslet et bruk på Eide i 1746. Han ble gift på Stord i 1747 med Mari Hiermusdtr. Kirkeboka forteller ikke hvor hun bodde. Forlovere var Endre Echeland og Johannes Rommetvedt. Jeg har ikke funnet foreldrene hennes. Dersom alderen hennes ved begravelsen er rett (66 år i 1782), er hun døpt før den første kirkebokas begynnelse. Spørsmålet er om patronymikonet hennes er feil skrevet. Jeg har gått utfra at faren het Gjermund. Dette navnet ble ofte skrevet som Gjermus. Det skulle kanskje vært Hieronimus. Dette navnet finner vi i 'Agdesteinsætten'. Jeg har ikke undersøkt hvordan det navnet ble skrevet i kirkebøker, tingbøker osv.Dersom noen har opplysninger om dette paret, er jeg takknemlig for hjelp.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.