Gå til innhold
Arkivverket

[#59641] Anders Pedersen Gaashus f. 10.09.1859, Helleland, Rogaland til USA


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg har samlet etterkommerne etter min tippoldefar, husmann i Gåshus: Peder Endresen Gaashus 1826-1922, Helleland i Rogaland. Jeg mangler imidlertid opplysninger om sønnen Anders Pedersen Gaashus som, ifølge P. Valand i Hetland skipreide bind 2, s. 203, nr. 10c, reiste til Amerika der han ble gift og skal ha ættlinger. Er det noen som kan hjelpe meg her? Bygdeboken sier ikke noe om når han emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lever fortsatt faren i 1900-tellingen hos en sønn ser det ut til: LenkeDa er vel Anders emigrert før 1900, ville jeg tro.Vet du hvor Gåshusnavnet kommer fra? Finner ingen gård med det navnet i området 1865 eller 1900?Skal ta en kikk i emigrantlistene for å se om jeg kan finne ut når han reiete.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja det er hans foreldre i 1865. Har sjekket alle mulige emigrantlister, men finner ikke Anders Pedersen. Gåshus er i dag en egen liten gård, men var en husmannsplass under prestegården i Helleland tidligere. Har alt om slekten bakover og fremover, men mangler altså informasjon om hvor Andres Pedersen Gaashus ble av, og når han reiste til USA. Godt mulig han dro før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da håper jeg du kan få litt hjelp av noen som har tilgang til folketellinger fra USA 1910-1920. Kan hende han brukte Gaashus som etternavn derover?Eller Helleland er vel også en mulighet. Fant heller ingen som passet på emigrantlistene i digitalarkivet i første leterunder.Lurer på om dette er en bror her i 1900?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

I did not find anyone with the last name Gaashus in the censuses, but I found 2 people with the last name 'Gashus'. One is Hans age 26 in the 1900 Duluth, MN census...the other is also Hans, but age 83 in the 1920 Pine, county MN census... So your 'Anders' must have used another last name???mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Anders Pedersen fra Helleland jeg fant i emigrantlister i digitale arkiv her var denne mannen: LenkeVrien oppgave.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis han brukte Anders/Andrew og etternavnet Pedersen/Peterson osv, er nødvendig at du oppgir fødelsdato, da det er for mange av de. Man kan da sjekke i US census 1900 hvor imagene inneholder fødselsmåned og år.Fint om du kunne fastslå emigrasjonsåret også.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du sjekket skifte etter faren?Er du heldig, så står det der hvor i Amerika han oppholdt seg.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

God ide, Hanne, har aldri vært borti å sjekke skifter. Hvor henvender jeg meg da?Problemet er jo at jeg ikke vet hvilket år han emigrerte, og den andre Anders Pedersen (innlegg 8) er definitivt ikke min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Min familie tilhørte Samfundet fra 1890 og utover. De som gikk med Samfunnet fissen som utmeldte under Helleland/Hhelleland. Anders Pedersen Gaashus finnes ikke blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Har nå sjekket farens 'skifte', eller utskrift over anmeldte døde i Helleland i 1923 (ikke 1922, som det står hos P. Valand/Heskestad). Peder Endresen Gåshus hadde ingen eiendele, men efterlod 3 sønner; Johan, Gerhard og Endre (min oldefar), samt døtrene Ingeborg og Edvarda. Altså fant jeg her ingen nye spor etter sønnen Anders f. 10.09.1859 i Helleland, Rogaland, bortsett fra at han synes å være død i USA før 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

For folketellingen 1880 i USA finner jeg 3 andrew petersson f. i Norge 1859: en i New York, yrke longshore, en i Hennepin, Minnesota, yrke laborer og en i Rolling Fork, Pope, Minnesota, yrke farm laborer. Undres om en av disse kunne være min oldefars bror Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også funnet 3 norske som passer med fødselsår her i 1880 tellingen: LenkeHåper noen emigrant spesialister kan slå opp for deg i folketellinger senere? Flott bilde du har lagt inn fra gården .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.