Gå til innhold
Arkivverket

[#59643] Kristian Johan Helgesen Skibstad / Slettebø, Helleland, Rogaland til USA 1887


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
Lenkenr. 1 utflyttet fra Helleland i 1887. Han var min mors onkel, født 25.05.1868. Når døde han? Vi har hørt at han kom Minnesota og døde relativt snart, muligens et par år, etter ankomst i Amerika, og han skal være gravlagt i Sacred Heart, Duluth, Minnesota. Det ble sagt at han 'døde av hjemlengsel', og han skal ha skrevet i et brev: 'Jeg vill' ei bytte min norske hytte med fremmed jord'...Noen som har tilgang til aktuelle kilder og kan sjekke hans dødsfall opp?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I US census for 1892 finner vi en mulig kandidat:Name: C J Helgesen Census Date: 1892Residence County: King Residence State: Washington Locality: Seattle Ward 6Birth Location: NorwayMarital Status: Single Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1870 Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg mener å ha hørt at 'min' Kristian Johan døde max 2-3 år etter ankomsten. Han skal ha oppholdt seg i Duluth, Minnesota. Når han reiser står det bare til Amerika, se nr. 1 i 1887. Han skal være begravet i 'Sakkret Hart', som min bestemor, hans søster sa, antar det må være en kirke eller kirkegård Sacred Heart? Bestemor (f. 1876) fortalte også sine barn at hun lengtet slik til bror sin at hun gikk i skogen og gråt, og støtte på trærne fordi hun ikke så skikkelig for bare tårer. Heldigvis hadde de et foto av ham, tatt før han reiste, se under. Skulle så gjerne funnet dødsdato og identifisert begravelsessted!Lenke

bilete4887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Sacred Heart er en by i Minnesota: http://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_Heart,_MinnesotaMen hvis han døde få år etter immigrasjon i 1887, så finnes han nok ikke i kildene som er tilgjengelig via ancestry.com.Det var statlige folketellinger i Minnesota 1885 og 1895. Den føderale folketellinge fra 1890 ble ødelagt i brann. Neste føderale er i 1900. Minnesota death index er fra og med 1908.Da er din sjanse at det er registrert noe av f.eks. genealogiske foreninger i Renville county. Dette har ikke jeg overikt over, men du kan nok søke på nettet.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser ut som om digitalarkivet ikke takler komma i lenker.Kopier hele lenken, og lim den inn i adressefeltet i en nettleser- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest erling t. endresen

Hanne:Og for moro skyld noe du har kommentert tidligere:Dette er oldemor Anes sønn som reiste til Amerika og døde der... Men den andre familien (Ingeborg Maria sin etterslekt) er for meg viktigst nå å nøste opp.Jeg slår meg til ro med at den Knut fant (innlegg 3)= kan være min Chr. Johan, og at han døde etter 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis han døde i Sacred Heart, er det kansje mulig å finne gravstedet ? Går ut fra at han var 'Lutheran', og da er det visst to kirker som er mest aktuelle: 'First English Lutheran Church' og 'Our Saviors Lutheran Church'.Cemeteries: Trinity Cemetery, First English Cemetery, Ebenezer Cemetery, Our Saviors Cemetery. (se omtrent midt på siden på nedenstående lenke).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei to all!I just took a very quick look at this question... My thoughts are that 'Sacred Heart' sounds like a Catholic church/cemetery (not a town) to me! Just a very quick idea for you to consider! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I byen Sacred Heart i Minnesota er 44% av befolkningen av norsk avstamming, resten av befolkningen er stort sett av tysk avstamming. Tviler på at de norske konverterte til katolisismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! Erling, you mentioned that the family lived in Duluth?Perhaps this will help (kanskje??): www.dioceseduluth.org I found that there is a Sacred Heart Catholic church listed...I think it is in Virginia, a town north of Duluth (Duluth Catholic Diocese)...diocese=a 'region' for several Catholic churches if you are not familiar with that word... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I would like to think that he was a protestant. I was alwais told that he was buried in Sachrd Heart, Duluth, Minnesota.I think that Kurt's suggestion in nr 8 are interesting... but I am not sure where and how to make a question.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.