Gå til innhold
Arkivverket

[#59644] Slåmot, Føsker, N. Odal - Jørgen Olsen død 1765 og konen Dorte Pedersd død 1755


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I Nord Odal bygdebok I side 459 under Slåmot, finner vi Ole Jørgensen fra Sørkedalen i Mo 1722-73, litt lenger nede på siden står det at han var vel sønn av ovennevnte ektepar.Under Sørkedalen - side 140 Nord Odal V. Finner jeg kun at Ole Jørgensen ble viet 1749 til Anne Hansdatter Kvernstua u. Garvik, og ikke noe om hans opphav. Jørgen Olsen og Dorte Pedersdatter skal ha hatt barna Ole f. 1722, Berte f. 1725, Erik f. ca. 1727 og Kari født 1729.Jeg kan ikke finne disse barna døpt i Strøm i kirkebøkene(muligens har jeg oversett dem - synes skriften er vanskelig å lese).Kjenner noen til hvem Jørgen Olsen og Dorte Pedersdatter var - kan de være utenbygds fra?Ville sette stor pris på hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Anne Hansd var datter til Hans Hansen (ca 1686-1761) og Grete Harviksd (ca 1688-1766), husmenn i Kvernstua u. Garvik. Bygdeboka slår fast at de ikke var fra Odalen. I 1762 er visst Grete kalt Herfortsdatter. Ola Jørgensen var i Sørkedalen da han giftet seg med Anne Hansdatter, men var fra Taraldrud i Totenvika.På bakgrunn av den opplysningen har jeg lett en del etter Hans og Grete rundt Toten. Det var ikke mye flytting mellom Toten og Odalen på denne tida, så jeg har en teori om at Hans og Grete også var derfra. Kanskje kom de til Odalen som møller?Hvor jeg har opplysningen om Taraldrud i Totenvika fra, veit jeg ikke i øyeblikket; men jeg har notert det ned under Kvernstua i bygdeboka mi. Finner du noe mer om disse, er jeg meget interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Lena.Takk for opplysningen, trodde kanskje de kom annensteds fra. Skal ha det i bakhodet hvis jeg skulle kommer over noe av interesse!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei GuroI Toten BB IV under Taraldrud Nordre: Peder Nilsen Lunden, f. ca. 1667, død 1726, gm Johanne Lukasdtr. Barn:1. Nils, g.1716 m Mari Kristofferdtr. Rustad. Nils døde før 1726, sønn: Peder, f.ca.1717 utenfor Toten. Nils var sannsynligvis bruker av Børstad, Vardal.2. Lukas, soldat i 17263. Dorte, g. 1. 1715 m Erik Kjellsen, g. 2. 1721 m Jørgen Olsen.4. Kathrine, ugift 17265. Lars, døpt 1696, død 16966. Inger, døpt 1697, gm Ole Mikkelsen, gardbruker Finstad nordre østre, Romedal.7. Lars, døpt ca. 1699, levde 1726.8. Karen (Kari), døpt 1702, ugift 1726.9. Ole, døpt 1704, g 1. m Mette Aamot. Barn: Nils, f.ca.1737, død 1738, og Anne Sofie, døpt 1739, død 1741. Ole g 2. 1745 m Anna Simonsdtr. Møller. Bosted Vaterland, Kristiania, 1738-45.10. Berte, døpt 1706, død 1731.11. Jens, døpt 1709, død 1728.Peder var bruker f.o.m. 1688. Han eide 1 1/2 skpd i selve garden som arv etter faren Nils Lauritsen f Rudstad mellom.Jørgen Olsen (Fårlund) (som bodde på Evenrud da han ble g 1. med Berte Olsdtr.) g 2. m enke Dorte Pedersdtr. Taraldrud. Barn:1. Erik, døpt 17222. Ole, døpt 1724Bosted Taraldrud 1722-24. Jørgen var gardbruker Finstad nordre, Romedal, 1726-34, mens svogeren brukte det andre bruket av Finstad nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

En gang for noen år siden hørte jeg en teori at Grete Hartviksd/Herfortsd kom til Odalen etter at hun ble gift med Hans Hansen da han var utkalt i militær tjeneste i Danmark ved den tyske grensen. Dette ble ikke dokumentert for meg, men Grete skulle altså være fra området Slesvig/Holstein som en gang var dansk men senere jo ble avgitt til Tyskland.Den som vil lete etter vielsen må trolig til dette området. Hans Hansen var trolig fra Odalen og tok med seg kona til hjembygda etter å ha avtjent sin militære verneplikt. Men han er jo født før det ble ført kirkebøker i Odalen.Det skal visstnok finnes mye dokumentasjon omkring den dansk-norske grensetjenesten og skal derfor la seg gjøre å finne noe vil jeg tro.Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk, Pål - for informasjonen. Dette var interessant. (Nok en gang fikk jeg ikke melding på e-post om at det var bevegelse i innlegget....) Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.