Gå til innhold
Arkivverket

[#59646] Flagstad Vang/Hamar, Olsdatter Valsig Furnes


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei, kan noen hjelpe meg med dette:Mikkel Olsen Flagstad, født omkr. 1799 (oldefar til Kirsten Flagstad) gift med Olea Olsdatter, Valsig i 1940, og Halvor Olsen Flagstad gift med Inge Olsdatter, Valsig.Er Olea og Inge søstre?Er det noen som vet mer om disse familier?Har kjørt fast - takknemmelig for hjelp.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei Mikkel ble født i 1798.Halvor ble født 1729.Og når det gjelder denne Inge så står det faktisk kun at han giftet seg med en Siri Olsdatter Bekken.Mulig dette er feil Halvor.Men det virker som om det stemmer også.Foreldre til Halvor er Ole Halvorsen og Rangdi Olsdatter.Foreldre til Siri er ikke oppgitt.Foreldre til Mikkel er Ole Flagstad og Mrs Flagstad.Heller ikke Olea sine foreldre er oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg skal se på det du har funnet, men Inge er et jentenavn og hun er gift med Halvor Olsen Flagstad. Det er viktig for meg å få vite dine kilder. Takk så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei igjen ble litt feil angående denne Inge.Det jeg mente var at Halvor giftet seg med Siri Olsdatter og ikke Inge Olsdatter.Etter søk på FS fant jeg både Halvor og Mikkel.Siden det er såpass mange år mellom disse to,så er de vel ikke brødre.men kanskje i slekt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Halvor Olsen Flagstad giftet seg 22/10 1843 med Inge Olsdtr Valsig. Halvor var f ca 1817,far Ole Halvorsen Hoels eie.Mikkels far var Ole Olsen Flagstad. Inge Olsdtr og Olea Olsdtr er nok søstre begge har Ole Haagensen Valsig/Røsbak som far. Min kilde er de søkbare avskriftene av Vang kirkebok som du finner her på digitalarkivet. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ved leting i kirkebøkene for Vang finner vi at Halvor var f 16/1 1818 foreldre Ole Halvorsen og Siri Olsdtr Hoels eie. De ble viet 25/10 1816 Ole Halvorsen Tjenestedreng på Østre Flagstad og Siri Olsdtr tjenestepige på Hoel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for alle innlegg, og for at dere tok tid til å hjelpe meg. Nå tror jeg at det går å få orden på det her. Jeg setter igang 'på direkten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Olea og Inge (Inger) er søstre f 1818 og 1822. Døtre av Ole Hågensen Røsbak og Gunnor Olsdtr Valsig. Mikkel er s av Ole Olsen, hans far var fra Frogner.Halvor O. er sønn av Ole Halvorsen og Siri Olsdtr. Disse to sistes forfedre er nok ukjente for meg. De andre er lettere å følge bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ole Halvorsens foreldre er nok Halvor Olsen Gutteberg-eie og Jøa Eriksdatter Gonsveen. For Siri Olsdtr er det to kandidater i 1801 for Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for dine innlegg. Hyggelig å høre fra deg igjen. Det blir alltid matnyttig. Inspirasjonen til mitt nye prosjekt, kom med all den informasjonen som jeg fikk av deg forrige gangen. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Et lite bidrag i debatten. Jeg har en korreksjon på at Jøa Eriksdatter ikke kan være mor til Ole. Hun ble gift med Halvor Olsen Flagstadeie 29/12 1790, der han var enkemann. Halvor var gift tidligere med Barbro Halvorsdatter, som er den korrekte mor til Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det der var et bra bidrag til debatten, må jeg si. Det takker jeg for. Det hadde sikkert vært bra å ha med deg i mitt Briskeby-prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Bra Asbjørn! Mitt innlegg var nok ikke kvalitetssikret godt nok. Jeg tok det fra ft 1801. Men Halvor Olsen var nok en periode på Gutteberg-eie. Helst før han kom til Flakstad? Har du noe mere om Barbro Halvorsdatter Asbjørn? Født? Død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Eneste jeg har om Barbro eller Barbra er at hun var 40 år når hun døde i oktober 1790. Halvor og hun ble gift 14. oktober 1783, men det gir ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.