Gå til innhold
Arkivverket

[#59651] Lars Skjelderup, maler 1819


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Har et nydelig maleri av Lars Skjeldrup, maleriet er datert 1819 (både teksten og årstallet er vanskelig å lese, men flere har kommet fram til dette navnet/årstallet) Ønsker så gjerne å få opplysninger om hvem denne karen var. Er det noen som kan hjelpe?Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Finn dette i FT 1801: FT for 1848 Stegens: Lars Scheldrup, 7 år, på garden Jørgenvig i Hammerøens prestegjeld i Stegen, Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Faren til Lars Scheldrup het Peder Krag Scheldrup. Moren het Ane Katrina Pedersdatter.Peder var i det 2 ekteskap,og Ane Katrina i det 1 ekteskap ved tellingen.Lars hadde to søsken ved tellingen 1801.Det var broren Jon Andreas,4 år,og søsteren Ingebor Sofia på 1 år.Det bodde også en fosterdatter hos dem som het Lisabeth Andersdatter og hun var 11 år: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er åpnet skifte etter Lars Schelderup, Jørgenvig i Hamarøy, 3/7 1816 (Skifter for Salten).Søsken: John og Ingeborg Sophia er nevnt som arvinger, begge oppholder seg hos stemoren. Mathias Schelderup, Opeide i Hamarøy, er verge, ikke arving.Kan du si noe om motivet på bildet?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Tusen takk for mange spennende opplysninger. Maleriet jeg har er ca 100 x 80 cm. Motivet er av en mann på ca 40 år med langt mørkt hår og mørkt skjegg - han er malt fra livet og opp og har et rødt klede over den ene skulderen. Vedkommende som har malt bilde må ha vært en annerkjent kunstner for her er mange flotte detaljer. Har fått spørsmål fra venner om det er et 'Jesus maleri', men for meg ser det ut som Lars har malt en munk. Jeg har fått maleriet av mor som kjøpte maleriet på auksjon her i Bergen for ca 30 år siden. Navnet på maleren kan også være Lars Scheldrop, det er ikke alle bokstavene som er like god å lese. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Det Ann-Mary skriver i innlegg 3 er delvis feil. Lars er født i september 1794 på gården Jørgenvig i Hamarøy, døpt 21. sep. 1794. Foreldrene het Peder Krog Bonsach Schjelderup og Ingeborg Larsdatter. Lars er barn nr. 2. Han dør 20 år gammel den 13. okt. 1815 på gården Jørgenvig i Hamarøy, gravlagt 19. okt. 1815.At denne 20 år gamle gutten skulle ha vært en annerkjent kunstner ser jeg på som veldig tvilsomt. Så jeg tror at maleren er en annen med et lignenede navn. Jeg har i hvertfall aldri hørt at Lars Schjelderup fra Hamarøy skal ha vært noen maler.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Lars Skjeldrup jeg finner i 1801 tellingen i Norge er denne gutten: LenkeHar ikke funnet navnet ved søk på kunstmalere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Hei Jeg er 99% sikker på at maleriet er datert med årstallet 1819, så da kan det ikke være Lars fra Hamarøy. Tusen takk til dere alle for engasjementet. Tenker at 'munken min' bare får henge der på veggen og være hemmelighetsfull noen 10 år til. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Remi! (Ang ditt innlegg 7) Du har helt rett.Det var hans barn,ikke deres felles sønn. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.