Gå til innhold
Arkivverket

[#59656] Betydningen av ordet 'full'


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg mener at man i Solør f.eks. sier: 'det er full sant' med betydning 'det er vel sant'. Jeg finner bare ikke denne betydningen av 'full' i ordbøker. (Jeg finner andre betydninger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det svarer omtrent til 'fill' som jeg har hørt brukt på Røros. Men jeg kan ikke si noe om opprinnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Er 'full', 'fill' og 'f´ll' kanskje 'beslektet' med ordet 'lell', som også brukes som en slags attpåklatt i setninger?Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Her vil det være naturlig å tenke at fulla kan oversettes med trolig/mulig, altså «i alle mulige tilfeller». Uten at jeg kan si det 100 % sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg slo opp i svensk synonymordbok, og der står det at 'i alla fulla fall' er 'vardagligt' for 'i alla fall.'Feirer dere ikke folkens?Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Om jeg har satt bort skiene blir nok et ordspill, for jeg har ikke tatt dem frem heller; ser liten vits i det med så korte vintrer som vi vanligvis har her jeg bor nå. Var forresten ikke noe skimenneske da jeg bodde nordpå heller. Da bruke vi å skøye med at det var ikke noen vits i å kjøpe hagemøbler heller, for sommeren var så kort at det holdt å sette seg ned litt på sparken de gangene det var fint vær.Ha en fin dag alle sammen!Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.