Gå til innhold
Arkivverket

[#59657] Etterkommere etter Baard Knudsen Kolbeinsvik sine etterkommer (f.1797)


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Han hadde 11 barn og de fleste vet jeg en del om, men jeg mangler info om:Knud f. 1848Baard f. 1849 til USA i 1873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Knud Baardsen,født 25 nov 1848,døpt 3 des 1848,døpt i Sund prestegjeld: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 13 (1835-1849), Fødte og døpte 1848, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1936&idx_id=1936&uid=ny&idx_side=-130>Lenke Permanent bildelenke: Lenke(Austevold gikk under Sund prestegjeld da Knud ble født).Ved søk på FS fant jeg kun en Knud Baardsen som var født 1848 i Kolbeinsvik, Austevoll,Hordaland,og det var 'din' Knud,med foreldre Baar Knudsen og Marte Jacobsdatter: LenkeSamme Knud,med foreldre Baar Knudsen og Marte Jacobsdatter,ble døpt 03 des 1848 i Sund, Hordaland : LenkeSøkte på tellingen 1865 og fant en Knud Baardsen,født 1848 i Sund Prgj.Han var tjenestegut hos Hans Baardsen på Uglenes i Fitjar: LenkeSå forresten på FS at Baar Knudsen og Marte Jacobsdatter også fikk en sønn som het Knud i 1825,og som døde samme år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Se på dette! Knud Baardsen Kolbeinsvig gifter seg 16 juli 1873.Både fødselsdato og fødselsår stemmer.Han gifter seg i IOWA, med Martha Vincentdatter Kvalvåg.Knud døde 23 MAR 1914 Delemere, North Dakota. Martha er født 6 Des 1851 Kvalvaag,Stolmen, Austevoll, Hordaland. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barna til Knud Baardsen Kolbeinsvik og Martha Vincentdatter Kvalvåg:Dorthea,født 1873, Allamakee, Iowa.Hun døde samme året. : [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100377611611&lds=1&region=11&regionfriendly=North+America&frompage=99>LenkeMartha Dorthea,født 28 juni 1875,Allamakee, Iowa.Hun døde 8 NOV 1933, Parkbeg, Saskatchewan, Saskatchewan.LenkeGjertrud Olena,født 10 mai 1878,Decorah, Winneshiek, Iowa. LenkeBrita Maria,født 27 sept 1880,Delamere, North Dakota.Hun døde 1948 , Spokane, Washington .Lenke rica&frompage=99Marie Josephine,født 23 april 1883,Delamere,Sargent County,North Dakota.Hun døde 1943.LenkeBertina,født 1 april 1886,Sargent County,North Dakota. Hun døde 29 juli 1971 , Minneapolis, Hennepin, MinnesotaLenke recid=100377611616&lds=1&region=11&regionfriendly=North+America&frompage=99Anna Wilhelmina,født 28 okt 1889,Delamere,North Dakota.Hun døde 19 mars 1914 i Delamere,North Dakota .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn lenken til barnet Bertina på nytt,da forrige lenke mislyktes.Bertina,født 1 april 1886: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Knud Baardsen Kolbeinsvik og Martha Vincentdatter Kvalvåg fikk visst bare jenter,ikke en eneste gutt å spore!Broren til Knud,som het Baard,har jeg ikke funnet noe sikkert på.Men fant en mulig kandidat i Kansas,som skal være født omkr 1858 i Norge.Han kaller seg Burt Knudson,og bor i Shannon, Pottawatomie, Kansas : LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved å kikke på passasjerlisten som Lars Johannesen la inn (innlegg 3) ser vi at Knud Baardsen Kolbeinsvik og Martha Vincentdatter Kvalvåg dro til Amerika samtidig.Navnet hennes står over Knud's navn på lista.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Martha Vincentsdatter Kvalvåg.Hun er født 6 des 1851 og døpt 26 des 1851.Foreldrene het Vincent Andersen og Dorthe Nielsdatter.De bodde på Qvalvaag. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 14 (1850-1866), Fødte og døpte 1852, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1937&idx_id=1937&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldrene til Martha Vincentsdatter giftet seg 21 juni 1846.Brudgommen var 24 og bruden 25 år. Lenke I 1865 bodde Vincent Andersen og Dorthe Nilsdatter på gården Sætrevik i Sund prestegjeld.Sammen med dem var også barna Anders ,Ole Anna og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Vinzens Andersen og tvillingbroren Hans.Disse to barna ble født i mars 1822.Foreldrene het Anders Andersen og Anne Olsdatter.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1816-1825), Fødte og døpte 1822, side 34. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=322&idx_id=322&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var veldig interessant. Det jeg ser her er at Knut og Martha bosatte seg et sted i USA, som flere fra Kolbeindsvik også bosatte seg. Martha hadde flere slektninger i USA. Broren hennes Ole hadde flere barn som drog til USA. (Martha Dorthea f. 1880,Tomas Olai f. 1885, Alaska, Janna Andrea f 1888). Kanskje også disse reiste til sine slektninger før de for videre?Jeg er veldig glad for denne hjelpen fordi dette har vert noe som jeg ikke hadde klart å finne ut av ved egen hjelp. Takk for god innsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Søsteren til Knut, Marthe gifter seg i 1861 med Lars Olsen Nedre Vaage på Stolmen, men Martha dør i 1863 fra mann og en datter (Martha f. 1862). i 1865 gifter Lars seg opp igjen med søsteren til Martha, Anna Baardsdtr f. 1833. Dette paret er reg. på Vaage i 1865 Lenke Det er ikke ført opp noe mer om disse i ættesoga for Møgster sogn (Austevoll bind 1 side 300). Kan også denne familien ha reist til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant Anne og Lars og her bor de sammen med datteren Marthe og hennes familie. Lenke Lar det seg gjøre å finne flere oppslysninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Terje - her tror jeg vi snakker om to forskjellige Anne Baardsdøtre. Den Anne som blir gift med Lars Olsen N. Vaage er oppført på Drøna ved vielsen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=vi12451850&gardpostnr=472&personpostnr=2827#nedre>Lenke Anne Baardsdtr Kolbeinsvig gifter seg i 1863 med Hans Baarsen Drønen, broren til den andre Anne... Det er vel dette paret som i 1865 er bosatt på Uglenes, der Knut er i tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette må vi se nærmere på. I gards og ættesoga for Møgster sogn - austevoll bind 1 står det følgende på side 300 og undr nr 138 og 139.138 I Lars Olsen nedre Vaage f. 1830 - til Sund gift i 1861 med Marta Bårdsdtr. Kolbeinsvik 1838-1863Barn:Marta f. 1862139 II Lars Olsen g. 1865 med Anna Bårdsdtr. Kolbeinsvik f. 1833.Dette er oppført under gården Våge på Stolmen. Det står videre at Lars var paktar i Korshamn i 1862.Jeg vet at det forekommer noen feil i den ættesoga som jeg refererer til, så derfor er det viktig at vi får de riktige tingene på plass. Du kan selvsagt ha rett i dette. Det viktige er at vi får alle tingene på plass og evn kan gjør korreksjoner underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan nok vere rett det du viser til, men likevel må det vel også være korrekt at den første kona til Lars Olsen Nedre Vaage var søster til denne Anne som senere gifter seg på Uglenes.Marta som er datter til Lars Olsen Nedre Vaage og Marta Baardsdtr. bor i Sund og fikk 9 barn? Dette er vel korrekt. Takk for at du gjorde meg oppmerksam på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ut i frå gards og ættesoga for Ulgenes finner jeg følgende:Hans Baardson Drønen /Uglenes f. 1832-1911 (Drøna 66/98) g. 1863 med Anne Baardsdtr 1833-1909 KolbeinsvikBarn:Kari f. 1865 - 1865Baard f 1865-1890Martines Jakobson f. 1862 var fostersonen deira.Baard Hanson vart gift me Marthe Nilsdtr. Troland. Dette paret hadde ein son Baard Martin f. 1890 so m for til USA i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.