Gå til innhold
Arkivverket

[#59660] 'Uventede' navn ved Egelands jernverk (A-A), 1720-årene


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har noen ganger stått på et par 'uventede' navn, som jeg ikke får plassert i noen familie-kontekst, ved Egelands jernverk i Søndeled. Tidsperioden er 1720-årene. Er det noen som kjenner nærmere til Christian Brandenburg og Demetri Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Christian Brandenburg var fadder da hammersmed Gilius Hansen Gasmands og Helvig Jørgensdatters tvillinger Niels og Sissel ble døpt i Søndeled 5. Trin. 1722. Blant de øvrige fadderne var verkets forvalter Anders Søvrensen hustru Dorothe Maria Pedersdtr. (de giftet seg for øvrig i Risør samme år).Demetri Andersen giftet seg 13. juli 1727 i Søndeled med Margrethe Eliasdtr., og ved trolovelsen var følgende kausjonister: Forvalter Anders Søvrensen og Gilius Gasmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og 21. Trin. 1727 ble Herr Demetri Andersens og Margrethe Eliasdatters datter Dorothe døpt i Søndeled. Blant fadderne: Forvalter Anders Søvrensen, Smed Ole Giliussen og Ingebor Eliasdtr.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen til Demetri Andersen her fra denne kilden: LenkeHar ikke funnet noe om Christian Brandenburg. Fant en Cathrine Susanne Brandenburg som g. 1723 med Hans Kofoed , men om denne Cathrine har noe å gjøre med Christian B, som du etterlyser, vet jeg ikke.Ha en fortsatt god 17 mai. Jeg feirer dagen i Sverige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenken til Hans Koefod og Cathrine Susanne Brandenburg som giftet seg i 1718 i følge denne kilden. LenkeParet er også nevnt i Sem og Slagen bygdebok. Om damen har noe med den ettersøkte arbeider ved Egeland, vet jeg ikke. Hans Koefod er også nevnt i enkelte kilder som fra Langesund? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for innspill, Gunn - og fortsatt god 17. mai i Sverige! Om Christian Brandenburg kan kobles til Cathrine Susanne Brandenburg, vet jeg ikke - siden han er et nytt bekjentskap for meg.Når det gjelder Demetri Andersen, har jo han et navn som høres øst-europeisk ut (en varant av Dimitri(j)?). Koblingen Demetri og Andersen virker umiddelbart som et 'stilbrudd', men om han har vært øst-europeer, ken det jo tenkes at Andersen er en fornorsking av Andrejev e.l.De to øvrige personene jeg har nevnt, kjenner jeg bedre til. Gilius Gasmand er en av mine aner, og Anders Søvrensen kom til Egelands verk som forvalter i 1721 etter at eieren, Ginheimer, hadde gått konkurs. Egelands verk var da i en periode på ca. tre år forpaktet bort til Justus Weichardt på Kongsberg. Da verket rundt 1725 fikk nye eiere, fulgte Anders Søvrensen med 'på lasset'. Han var, ifølge Jonas Hanssen (som har skrevet historien om Egelands Verk), noe så sjeldent som en populær forvalter. Jonas Hanssen kaller ham for øvrig Anders Søfrensen Ertballe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant litt om Hans Kofoed sønn av tolder Peder Kofoed på Bragernes her under supplerende oplysninger og rettelser s. 210. Eidanger og Langesund.LenkeUnder skifter Bragernes er nevnt flere Kofoed-navn. Dessverre har jeg ikke greid å finne noen kopling mellom Christian Brandenburg og Cathrine S. Brandenburg , til nå.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan tenkes at såvel Christian Brandenburgs som Demetri Andersens opphold ved Egelands verk, kan ha vært av relativt kort varighet. Jeg har i hvert fall problemer med å følge dem opp der. Og jeg vet heller ikke hvor det kan ha blitt av Dorothe Demetridtr. (f. 1727).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En pussig oppdagelse: Demetri Andersen har i kirkeboka for Søndeled f.o.m. 1730 skiftet navn! Han og Margrethe Eliasdtr. får nemlig flere barn: Anders (1730), Elias (1733), Niels (1736, ikke navngitt barn (1741). Og ved alle dåpsinnførslene kalles han Viderick/Vidrik 'paa Verket'! Og dette navnet er jo ikke mindre 'uventet' enn Demetri...Det er imidlertid liten tvil om at det er samme mann. Margrethe Eliasdtr. har i hvert fall ikke giftet seg på nytt mellom 1727 og 1730, så vidt jeg kan se - og ingen Demetri Andersen er begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.