Gå til innhold
Arkivverket

[#59669] Hva skjedde med de som døde i spanskesyken?


Gjest Frøydis Blyverket
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Blyverket

Min Oldemor Karen Kristine Bjørnstad døde av Spanskesyken den 23.07.1918. i Kristiania. Har hørt med alle de i familien som kunne vite noe. Har prøvd å finne ut hvor hun ble begravd, men har ikke klart å finne det ut. Ble alle brent/kremert?Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Min fars bror døde i 1918 i Spanskesyken i Kristiania. Han var bare 19 år og studerte der . Han ble begravet på Horten kirkegård .Horten var fødebyen , der foreldre og søsken fortsatt bodde.Har nettopp vært på familiegravestedet for å plante på graven der også min farfar og farmor, pluss en søster av han som døde i Spanskesyken ligger gravlagt.Vet ikke om det var vanlig med kremasjon på den tiden? Det kan muligens andre svare på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på Dis gravminner og under navn Bjørnstad fant jeg denne familiegraven i Rakkestad: LenkeHer er nevnt at dette er en familiegrav der følgende ligger gravlagt:Familiegrav Lars BjørnstadKaren BjørnstadInga B.Kristian B.Hans L.B.Lars P. BjærnstadD. BjørnstadAslaug B. var navn som vsr listet opp.Håper dette kan være den slekt du leter etter.Du får se om du kjenner igjen navnene her?Om lenken ikke blir rett kan du gå inn på gravminneregisteret og søke på etternavn Bjørnstad.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For meg så ser det ikke ut som om noen av disse døde i 1918.Vet du når din oldemor var født, og hvor hun bodde i 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre ble lenken feil. nr. er 903282 navn Lars Bjørnstad. Det er svært mange med Bjørnstadnavn registrert i Rakkestad. Fant ikke flere opplysninger enn navn på Karen Bjørnstad.Prøver en gang til med lenke med bilde fra gravstøtten: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hun var født 15.01.1882 i Jacobs Kirke i Oslo. Hun giftet seg i 1905 i Grønland Kirke, og jeg vet hun bodde i Oslo i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager den Karen Bjørnstad jeg fant død i Rakkestad var født i 1859 død i 1883, så det var feil dame.Var Bjørnstad pikenavn på Karen Kristine? Hvis ikke kan hun være registrert med mannes etternavn. Det var vanlig rundt 1900.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Karen Bjørnstad som bor i Kristiania i 1900, i passe alder: LenkeDa er vel Bjørnstad pikenavnet hennes?Om du finner hva hun het som gift, så kan det henne det blir enklere å finne hennes gravsted.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg vielsen og navnet på mannen var som du oppgir Peter Ottesen:vielse nr. 4 øverst v. s. i kirkboka: LenkeDa blir det nok å lete etter Karen Kristine Ottersen død 1905. Håper hun er registrert på Dis gravminner.Ellers ville jeg søkt hos kirkevergen Oslo, i Grønland menighet? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har heller ikke funnet Karen (Bjørnstad) død i Oslo i 1918. Men det er store mangler når det gjelder kirkebøker for døde og begravede i Oslo etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Takk for at dere prøver. Har søkt på Dis, og der finner jeg ingen ting. Skal prøve å ta kontakt med kirkevergen i Grønland Menighet så får vi se hva som skjer. Tusen takkMvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kom på en mulig kilde til som du kan prøve. Om hun ble begravet i Oslo, kan det være du kan finne begravelsen i ann. i Osloaviser fra den tiden.Du har jo dato, så da blir det ikke så mange aviser å lete gjennom.Tror at universitetsbiblioteket har årganger med gamle aviser?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei igjen Gunn.Takk for lenkene. Jeg har sendt en mail til Gravferdsetaten i Grønland, så får jeg se hva som kommer ut av det. Kan kanskje finne noe nyttig i de lenkene du sendte også, så det kan jo bli spennende å se om jeg finner ut noe. Takk skal du ha. Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til Nasjonalbibliotekt , hvor det finnes en stor samling av gamle aviser som kan leses på stedet: LenkeSkal bli spennende å se om du finner det du leter etter.Jeg har funnet begravelses til min onkel i et gulnet utklipp fra lokalavis i Horten. Dette utklippet lå i en gammel familiebibel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Som svar på spørsmål i innlegg 1) kan jeg si at de som døde i spanskesyken ('spansken'), ble begavet på helt vanlig måte på ordinær kirkegård. Den døde smittet ikke! Kremasjon var vel temmelig uvanlig i 1918, i hvert fall blant vanlige folk. I innlegg 17) nevnes aviser på Universitetsbiblioteket. I 1999 ble de daværende Universitetsbiblioteket på Drammensveien i Oslo delt. Fagbiblioteket flyttet til Universitetet på Blindern, det nåværende Universitetsbibliotek. Det nyoppretede Nasjonalbibliotek (med filial i Mo i Rana) ble igjen på Drammensveien. Det er der du finner de gamle avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

:) Takk skal du ha Alvin. Skal ta en tur til Nasjonalbiblioteket, så får vi håpe jeg finner noe.Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Bestefars bror døde i spanskesyken. Han gikk da på skole i Kristiansand og ble sendt hjem til Holt i kiste. Familien fikk streng beskjed om at kista ikke måtte åpnes, noe som tydeligvis var en ekstra påkjenning. Forøvrig foregikk begravelsen på vanlig måte: Fra hjemmet til kirkegården. Med det unntaket at talene ble holdt i våpenhuset og ikke ved grava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Takk Knut. Jeg trodde Spanskesyken var veldig smittsom ettersom det var så mange som døde av den, og trodde kanskje derfor at de ble brent pga. smittefare. Dette stemmer jo ikke. Litt enklere å lete når det ikke er en massegrav eller ukjente graver en leter etter. Men dette er ikke enkelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da min onkel døde ble han nok også kistelagt . Det står begravelse og ikke bisettelse i avisutklippet jeg har. Det var nok andre skikker den gang. Barn og unge ble ofte fotografert på dødsleiet.Jeg har bilder av tvillingbrødre som døde som små fotografert pyntet i kistene.Onkel som døde i Kristiania og ble bergravet i Horten ,er også blitt fotografert på sykeleiet i Kristiania, rett før han døde. Disse bildene er oppbevart i farfar og farmors gamle album. Nok en av fars brødre ble syk av Spanskesyken,men han overlevde.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Her i Osen var det også mange som døde av Spanskesyken. På en av naboplassene døde det tre stykker, og alle sammen ble begravet på vanlig vis. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.