Gå til innhold
Arkivverket

[#59670] Enkem. Ole Andersen, Kubbersvig i Tysnes, Gift i 1807. Hvor kom han fra?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Ole Andersen ble 6/9-1807 gift med Jomfr. Severine Marie Elholm i Opdal på Tysnes.LenkeKjenner noen til Oles bakgrunn og aner?Jeg har oversikt over endel barn i dette ekteskapet, men all informasjon er av interesse.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Enkemannen Ola Andersen (Andreasson)var født i Bergen i 1778, og sannsynligvis var det fra Bergen han kom da han giftet seg i 1807 med Severine Marie Elholm (1788-1844). De overtok Vikjo ved skøyte i 1807. Ola var matros i unge år. Han var gift første gang med Guri Pedersdatter, og de fikk datteren Agathe f 1799. Ola drev plass, fiske og fiskehandel i Vikjo. Rundt 1815 hadde han også gjestgiveri. Ola og Severine fikk barna Andreas 1809-83(neste bruker), Helene Gurine 1811-23, Søren 1814-17, Agate Berntine 1816-19, Bertine Sørine, Oline Severine 1822-1914 (flyttet til Fana, døde i Bergen), Søren 1825-63. Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ole Andreassen, Guri og Agothe finner du i FT for Bergen 1801. Rodenr her kan vel hjelpe deg å finne rette kirkebok hvor du kan finne Oles dåp, og dermed navn på foreldre.Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

På DA over døpte i Bergen fram til 1815, fant jeg Agaatte Oline f 20 nov 1799, døpt 24 nov 1799 i Nykirken. Foreldre: Ole Andersen fisker og Guri Pedersdtr. Da skulle det også la seg gjøre å finne vielsen mellom Ole og Guri.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Og vielsen til Ole og Guri er her: Lenke - på høyre side; første navn over de 5 'punkttegn' (litt under midt på siden). Ole og Guri kom altså fra Os, Ole fra gården Haljem og Guri fra Haugland. Jeg fant først denne vielsen på FS, og der var sporet Os! De giftet seg 30 juni 1799. Da har du Ole på plass! (Takk og pris for Tysnes Bygdebøker - de er de mest informative bygdebøker jeg noengang har lest/lett i). Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg hadde fra før en Gurru Pedersdt. Ytre Haugland gm. Ola Anderson Halhjelm. Men jeg koblet ikke til Kubbervik. Det var flott at du fant den forbindelsen! Lurer på hvor det ble av datteren Agathe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I Tysnes bygdebok henvises det til at Ole og Guri hadde datteren Agathe, men at hun ellers var ukjent og sannsynligvis død som liten.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen hjertelig takk til Grete og Ingebjørg for informasjon. Her var mye nytt stoff. Jeg klarte ikke å finne Ole i første ekteskapet, og ei heller å finne ut hvor han kom fra.Ole er min kones 3 tip, og med han stoppet det opp. Mvh Roald. For tiden på plattform i Nordsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloOle og Guri får enda en jente i Bergen. Anne Malene ble født 6/10-1802 og døpt 10/10 samme år i Nykirken.LenkeMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ingen av døtrene hadde han (visstnok) med seg til Tysnes. Hva hendte dem? Fosterbarn hjemme på Os? En ide også å sjekke Døde i Bergen/kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ingen av døtrene hadde han (visstnok) med seg til Tysnes. Hva hendte dem? Fosterbarn hjemme på Os? En ide også å sjekke Døde i Bergen/kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg tror det er tvilsomt at barna havnet i Os. Faren til Guri var død på det tidspunkt og moren var gift på nytt og blitt enke igjen.Broren til Guri Pedersdt., Johannes Pedersen Ytre Haugland var gift med søster til Ole Andersens andre kone, Anne Sofie Sørensdt. Elholm. De bodde i Kubbervik til 1806, da flyttet de til Færøysund i Fitjar, dvs. samtidig med at Ole Andersen kom til Kubbervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

(Det skulle stå nr. 3 på høyre side)Barna kunne naturligvis ha vokst opp i Os hos hans farsslekt. Dette er vel Ole Andersens foreldre: LenkeHvis man skal dømme etter navnene på barna til Ole Andersen, er det sannsynlig at den første Agaathe døde en gang mellom 1811 og 1816, da det i 1816 blir født en ny datter som får det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.