Gå til innhold
Arkivverket

[#59671] Mons Olesen Hammer, Steigen


Gjest Steinar Sand
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sand

Min tippoldefar Mons Olesen Hammer ble gift i Steigen kirke i 1810 med Martha Maria Hansdatter, født 1790 på Rusøe gard i Steigen. Jeg finner ikke Mons eller hans far Ole under Hammer gard eller under andre garder i Steigen i folketellingen 1801. Det tyder på at de er tilflyttet kommunen, kanskje har overtatt Hammer gard i tidsrommet 1801-1810. I nabokommunen Saltdalen er det 1801 en Ole Madsen(56) som har en ugift sønn(22). Kan disse to være de jeg søker ? Kan noen hjelpe meg på sporet ? Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Finner ingen Ole Madsen 56 år i folketellinga 1801 for Saltdalen.Men finner en Ole Monssen 56 år med en sønn Mons 22 år,er det ham du mener? Da tror jeg ikke du har funnet rett person,for ifølge skifter i Salten døde Ole Monssen g. m. Sofia Andersdatter ca. 1816,og da bodde denne Mons Olssen på Thuv i Bodin. Og det står ikke noe om at han er gift.Skal prøve å se om jeg finner en annen Mons Olsen (Hammer) fra Steigen i skifteregistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant skifte etter Mons Olsen Hammer i Steigen (d. ca. 1837),men der står ingenting om foreldre eller hvor han kom fra.Etterkommerne har du vel fra før,tenker jeg. Men fant et skifte åpnet 30.10 1811 Engeløy,der står det Ole Monsen, Hammer Engeløy med sønn Mons Olsen,Hammer i Engeløy.Kan jo være at det er han som ble gift med Martha Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ole Monsen bodde på Valle i Bodø i 1801:Lenke Kona Catharina døde ca. 1805,og ifølge skifte etter henne bodde en sønn Hans på gården Hammer i Steigen (Engeløya). Da kan det vel tenkes at Ole og den andre sønnen Mons flyttet til Engeløya etter 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Anne J. Engmo. Hjertelig takk for opplysningee. Hvor finner du opplysningene om skifte ? Er det noen skifteprotokoll e.l.som er tilgjengelig på nettet ? Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Tror ikke disse skiftene er lagt inn på nett.Men CD\ene med skifteprotokoller er å få kjøpt gjennom DIS-Salten fremdeles,tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier det denne familien på Røsøy som Martha tilhører14. Hans Thomesen f. ca 1757. Lensmann Engel Fjerding. Omtalt i 1801 som Bondelensmann og kjøber til denne øe, driver fiskeri, Sandstrand i Vesterålen (Sortland), Han var arving sammen med moren etter halvbroren Jakob Nilsen som døde på Løvøy skifte 14.05.1777). g. m. Martha Maria Andersdtr f. 1755 Skarvik, Hamarøy, (datter av Anders Svendsen g. m. Martha Maria Pedersdtr, skifte 20.05.1795, død 10.10.1794, Skarvigen i Hamarøy) Martha hadde en søster på Nordland, Hamarøy g. m. Daniel Enoksen og hennes datter Maren Danielsdtr, gift på Forså i Efjord, med Peder Jakobsen. og hennes sønn Jakob Danielsen Skarvik og broren Svend Andersen Skarvik. Ved hennes fars skifte i 1782 står det at de bor på Karlsøy i Folda. I 1801 hadde de tjenerne Ole Olsen f. 1767, ugift, avskjediget og bepasset Soldat. og Johan Petter Schjelderup f. 1791, antaget av caretie. De 4 første barna er ikke født i Steigen. Barn: 1. Anne Marie Hansdtr 1782 2. Dorthea Hansdtr 1784 3. Karen Sture Hansdtr 1787 g. m. Kristen Pedersen, (15) 4. Martha Marie Hansdtr 1790 gift på Hammer se nedenfor 5. Thomas Andreas Hansen 1796 g. m. Lovise Knibant Enoksdtr, (17) så er det val di to brødrene her som er de du søker på Hammer6. Hans Olsen, f. 1769, Valle, Bodø (sønn av Ole Monsen g. m. Chatarine Olsdtr) d. 1809, skifte 24.04.1809 g. m. Ingeborg Marie Pedersen, f. 1770 (2,3). d. 1810, skifte 24.04.1810. Deres to sønner giftet seg med to halvsøstre og bosatte seg på Hustad i Lødingen og Skagen i Meløy, se slekten Benkestokk og slekten Ellingsen. Barn: 1. Peder Ebenezer Hansen 1797 g. m. Anne Kristine Ellingsen, Hustad, L 2. Hans Henrik Krey Hansen 1799 g. m. Margrethe Elisabeth Ellingsen7. Mogens Olsen,f. 1781, Valle, Bodø (sønn av Ole Monsen g. m. Chatarine Olsdtr) g. m. Martha Maria Hansdtr. f. ca 1755 (sønn av Hans Thomasen g. m. Martha Marie Andreasdtr, Røsøy, Steigen) Hennes slekt er fra Skarvik og Løding i Hamarøy. Barn: 1. Ole Kornelius Mogensen 1812 2. Martinus Mogensen 1816 3. Hans Thomas Mogensen (8) 4. Peder Ingebrigt Mogensen 1820 5. Anne Dortea Mogensen 13.02.1825 6. Martha Mogensen (Lund 51) 7. Lorenz Mogensen 14.04.1831 8. Marelius Mogensen 01.09.1833Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Hei navnebror ! Det var interessante opplysninger du kom med. De hadde jeg aldri funnet sjøl. Stor takk. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er en kombinasjon av skifter Bodinboken og opplysninger i hefter som Arvid Støver har skrevet om Bodin.fant litt merher har du litt av det fra filen om Skarvik, Hamarøy.klipp4.ANDERS SVENDSEN (1710-1782) fra Skarvik (Svend Andersen) gm MARTA MARIE PEDERSDTR (1711-1794), ant. utenbygds fra.BARN:1. Maren Andersdtr. Var heime hos foreldrene i 1763, ble kort etter gm Jakob Hansen (Winther) Forså i Tysfjord. Bodde i Forså. Deres datter Dortea Sofie Jakobsdtr ble gm Hans Kristensen Nordkil, se der.2. Anne Maria Andersdtr f. 1750 g1777m enkemann Daniel Enoksen Tiltvik, se der.3. Marta Marie Andersdtr f. 1753 g1770m Hans Thomassen Løding. Bodde første i Karlsøy (se der), men flytta så til Røsøy i Steigen. Hans Thomassen var lensmann i Steigen til 1828, flere av etterkommerne der hadde Sture i navnet sitt.4. Svend Andersen (Sture) f. 1756 g1787m Martha Hansdtr Normann fra Ulvsvåg. Oppsittere i Skarvik, se under.Du finner PDF filer på Hammarøy komunes hjemmeside.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Til Steinar Olsen Hei ! Takk for de nye opplysningene. De får jeg flette inn sammen med det jeg har av stoff fra før Steinar Sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Noen tips:Ole Monsen, se Bodin bygdebok II 4, s 584.Far hans var Mons Hansen Ripnes. Se f eks Bodin Bygdebok (bind 1, første del side 199). Skiftet etter ham ble åpnet 23. juli 1767.Han var sønn av Hans Mogensen, se Saltdal gård og slekt, bind I, side 282 m fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Johs. H. Hammer og Steinar Olsen. Mange takk begge to. Nå har jeg mye stoff som jeg må studere nærmere. Hilsen Steinar Sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.