Gå til innhold
Arkivverket

[#59672] Bygdebok--kan jeg legge den ut på nettet ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg overtok papirene etter en slektsforsker ved navn Alfred Tangen ca.1975. De inneholdt alt fra avskrifter i fra kirkebøker folketellinger 1665-66 til 1900 , innrullerte , skatter , lehnsregnskap osv. Jeg innbiller meg at papirene inneholdt bortimot det meste som var notert på papir fra 1600-1900 fra området sør-Troms og nord-Norland. I tillegg har jeg oppdatert papirene fra Harstad-Bjarkøy-Kvæfjord altså nærområdet til minst 1960. Nålevende blir ikke lagt ut. Nå har jeg endelig fått sammenfattet papirene fra kommunene Harstad-Kvæfjord-Bjarkøy-Skånland-Ibestad. De nåværende kommuner.Og mer følger... Dessverre ??? er det skrevet bygdebøker for noen av områdene før.Som jeg av naturlige grunner ikke har hatt behov for å se i. Slektshistorisk Forening Harstad har visstnok overtatt restopplaget av den siste bygdebok for Trondenes.Bør jeg være solidarisk med foreningen eller skal jeg unnskyld uttrykket peise alt ut på nettet ? Det er vel ingen som har copy-right på historie ? eller.. Ellers inneholdt papirene veldig mye om adel-fiine slekter-og kjente slekter i Norge.Jeg visste dessverre ikke om Hr.Vigerust da jeg sendte papirene til den nye eieren i Finnmarksgaten i Oslo.Men han har vel sett det meste før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit ikkje om eg har oppfatta spørsmålet rett, men direkte avskrifter frå historiske kjelder kan kanskje ikkje kallast eit 'åndsverk'. Dei aller fleste vil truleg verta glade for å finna dette stoffet på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

spørsmålet var om jeg bør-skal legge min bygdebok ut på nett ? Jeg er helt enig om at folk generelt bør være interresert i å få slike opplysninger på nett. det er sent på natten , skal du ikke sove ? hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Dette høres interessant ut. Jeg er interessert i stoff fra Ibestad da Lavangen kommune hørte til dette området. Mange av mine aner bodde i Ibestad. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiKvæfjord-boka er vel ikke lenger mulig å få tak i, dessuten inneholder den lite historie. Den siste Trondenes-boka inneholder vel også stort sett navnelister på den enkelte gårdene og ikke noe om historien. Jeg har den selv og brukt den mye.Slik jeg forstår deg har du en mengde andre opplysninger som sikkert har vært (delvis) grunnlag for disse bøkene, men som ingen har noen copyright på. Min kone har mange aner fra disse traktene, og her mangler jeg svært mange opplysninger som bygdebøkene ikke har kunnet hjelpe meg med. Jeg ville derfor bli kjempefornøyd om dette ble lagt ut.Mitt behov for bygdebøker vil ikke bli svekket av om dette legges ut, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er også mer enn interessert i det stoffet som Tømmerås lister opp. Mange av mine aner kommer fra områdene Ibestad og Trondenes. Mangler en god del opplysninger når det gjelder enkelte av dem. Det kunne ha vært fint å sammenligne det som Tømmerås har med bygdebøkene. Når det gjelder Trondenes-boken som jeg en gang lånte, ble jeg svært skuffet over sparsomme personopplysninger. Fant ikke noe av det jeg søkte etter. Kanskje finnes det håp om flere oppdagelser i Tømmerås' materiale. Jeg forstår det slik at gamle kilder fra arkivene er transkriberte - og dette ville være svært nyttig for de som ikke klarer å lese eller har lett tilgang til originalteksten.Jeg ville bli svært glad over å kunne benytte dette materialet, håper derfor at ingen stikker kjepper i hjulene og forhindrer at stoffet blir lagt ut på nettet til glede for alle oss hobbyslektsforskere.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hvis noen har spørsmål om slekt i nevnte områder så er jeg mer enn villig til å bistå med informasjon.Det kan ta litt tid da jeg har en stabel a4 ark på nesten en meter å gå gjennom.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.