Gå til innhold
Arkivverket

[#59677] Ymse rim


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Då eg held til i Nord-Noreg ei tid høyrde eg ymse rim som vart 'deklamert' i denne landsdelen. Eg undrast om desse rima er kjend i andre delar av landet, eller om dette er typisk nordnorsk.Eit av desse lydde om lag sklik; Når k.... står som eit riveskaft og f.... fløymer over av f....saft, då er det vår i Noreg.Er dette typisk nordnorsk, eller er det 'typisk norsk'?'Er liknande rim kjend andre stadar i Landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Når gjøken galer i treets topp å j.... ligger med f.... opp, da er det vår i Norge, og når gresset gror på engene, å p..... står på drengene, ja da er det vår i Norge. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Artig at man nettopp har feiret frihetsdagen og ytringsfriheten, men likevel velger å ikke skrive aktuelle ord helt ut :-) (ikke ment som et surt oppstøt, bare som en litt artig refleksjon).I okka by Egersund er man kanskje litt for forsiktige til denslags. Noe av det 'verste' jeg har hørt i en by der Samfundene står sterkt, er 'Frelsesarméen med sukker i teen, he di'kje sukker, bruge di salt, he di'kje salt så gjer di en fann i alt!' Ikke akkuratt et vårdikt, men...Så var det en historie om sjømannen som lå henslengt nedpå bua og koste seg. Skvetten falt på gulvet. Da han skulle reise seg og gå, sklei han i 'sølet'. 'Di ska'kje gamle væ, før di prøve å sedda krogfod på far sin', sa mannen.Ikke en regle, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Er det nødvendig å legge alt 'sølet' man har hørt og lært gjennom tidene ut på nettet? Rim, regler og vers om 'nedenfor-midjen-tematikk' finnes (ihvertfall fantes i mengdevis da jeg var ung) som alle vet, men altså: Er det noen grunn til å fremføre det? Selvsagt er det IN idag at ALT som har smak av sex skal blottlegges, men er man nødt til å følge med på denne trenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nord-Norge er la-a-angt, så selv om jeg også har bodd flere steder i Nord-Norge, har jeg ikke vært borti disse 'rimene' så vidt jeg minnes.Det spørs vel også litt på hvilke miljøer man har vært i.Ellers finnes der selvsagt både dikt og vandrehistorier fra denne landsdelen. Her er en; et ungt par sydfra var på besøk i Nord-Norge et sted, og en lokalkjent mann viste dem rundt i utmarka. Plutselig ble paret borte for ham, og da han endelig fant dem igjen i en fjellskråning i en svært intim situasjon ble han både lettet og brydd, så det plumpet ut av ham: 'Ja, dokker va nu hældige med veret.'Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja det var nok Hermann Wildenwey. Det var helt tilslutt i en anektdote om : ' En snekker og nok en snekker, sto på stillaset og spaset. Da er det en planke knekker, og vipper dem vekk fra stillaset. Hrr A hogg seg fast med sin hammer, hrr B hogg seg fast med sin slegge, og en vill og uhyggelig jammer, steg opp mot det blå fra dem begge, osv. desverre husker jeg ikke resten, men så kommer tilslutt denne setningen du nevnte. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

ANEKDOTE En snekker og nok en snekker satt på stillaset og spaset. Da er det en planke knekker og vipper dem vekk fra stillaset.Og A hugg seg fast med sin hammer, men B la beslag på hans legge, og en vill og evindelig jammer steg opp mot det blå fra dem begge.Og hvinet ble verre og verre. og folk fulgte med dem i jammer’n Slipp, hylte hammerens herre, slipp, ellers slår jeg med hammer’nDe hang der, gud bedre, og spaset for mengdens beundrende blikke. Men så ble det stilt på stillaset, og plutselig hang de der ikke.Men om det var han som hang fast, som skal legges til last, eller han som sa slipp, som slapp, det blir hipp som happ-* * *Og dette vil ergre de store, men enkelte små vil det more

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ola (5)Har det dårlige været på Hedmarken i går resultert i at også sansen for humor er blitt litt 'kaldt og grått' hos deg?Eller hører du egentlig hjemme i Kvinesdal og ikke Moelv?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

erling (14)Ja jeg glemte at du var 'her'. Og man finner helt klart mye god humor i alle daler, men nå er det slik at Moelv er nabo med Brummundal, og jeg påstår at humoren i Brummundal er mer p... og f... enn i Kvinesdal. I hvert fall sånn offesielt.Men du erling; er 'endresen' blitt blitt et geografisk kjent område nå? Jeg finner det ikke på kartsøk :-))Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du vet hva Skriften sier: den som leter, han finner. Så det er bare å lete litt mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Ola (5) og dere andre. Nei selvsagt er det ikke helt nødvendig å beskjeftige seg med 'nedenfor-midjen-tematikk' og sådant mer. Alle (?) har vel en viss 'naturlig' bluferdighet i seg, som kan føles krenket, og jeg er nok ikke noe unntak. Så kan man undre seg over hvorfor slike ord og vendinger skal være så tabubelagte. Er noen ord skitnere enn andre ord? Hvorfor 'føles' det slik når disse 'unevnelige' ordene blir brukt? Er det noe som skjedde allerede i barndommen, når man ble oppdratt i 'god kristen ånd' til 'moralske' mennesker?Hvis man funderer over dette så er det jo ikke til å komme fra at det er på grunn av slike 'nedenfor-midjen-aktiviteter' vi alle sitter her, men snakkes/skrives om det er 'galt' av en eller annen grunn.Aliminnelig moralsk sømmelighet ser ut til å måtte konsentrere seg fra livet og oppover, men ikke alle ser ut til å godta denne anstendighetsregelen. Skal vi andre kreve det av dem?Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk til Thorbjørn (9), Per Harald (10) og Erling (11 og 12), for informasjonen om Anekdote. Herlig! :)Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til alle for gode innspel! For eigen del har eg heller ikkje høyrd reglene som Torbjørn nemner i innlegg (3). Truleg er vi for bluferdige på mine kantar av landet til å fortelja slikt 'svineri' ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Forresten er ikkje alle like bluferdige her på mine trakter heller. For ei tid sidan var ei dame innom på besøk, og etter tre øl fortalde ho denne; Ei venninne hadde ikkje hatt seg kar på lang tid, så no byrja det heile å verta prekært. Ho torde knapt tørka seg bak lenger då f.... hadde byrja å glefsa etter fingrane hennar.Historia egnar seg kanskje ikkje i eit konfirmasjonsselskap, men er den i grovaste laget å servera her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det jeg skrev i innlegg ( 3 ) lærte jeg for over 40. år siden av en gubbe som var født i 1877. Men for 40. år siden hadde vi fortsatt den gamle bygdehumoren som ikke hadde noe med å fornærme noen. Da var alt bare moro, og jeg vet ikke om så mange fra den tiden som var ( hårsåre ). Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fra oppvekst i Våler i Solør, hørte jeg mye av den slags rim. Den som hadde samlet kunne nok fyllt ei bok. Typisk for den slags rim var nok at det var en tradisjon blant de lavere sosiale lag og blant barn.Det mest utbredte rimet fant man på alle offentlige dasser:Kukk og fitte skal sammen sitte.Av det jeg hørte i barndommen ble de fleste utført som sang med en fengende melodi, som denne:Kjærringa satt på skigarden og dreit og smågutta stod og tittai ræva var'a både diger og feit og jaggu hadd'a hår på fitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til nabo Lars Ove: Humor? Selvsagt var sånt morsomt i pubertetstiden og deromkring, men man legger vel av seg det barnslige etterhvert. (?)Noen synes til og med at det er ustyrtelig morsomt når Harald Eia roter seg selv i baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helt enig Ola, jeg synest absolutt ikke at det passer inn her. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.