Gå til innhold
Arkivverket

[#59677] Ymse rim


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Enig med både Ola og Kjellaug. Det meste her hører vel hjemme i barne-og ungdomsåra, pluss i 'Rorbua'.Men sans for Wildenveis humor har jeg. Dette tema passer vel ikke så bra her, selv om det trengs humor i hverdagen.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg støtter Ola, Kjellaug og Gunns synspunkter her. Jeg synes ganske enkelt at det er usmakelig.Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

No er vel nordlendinger kjend for å vera ganske frittalande, så noko av bakgrunnen for det opphavlege spørsmålet mitt var vel eigentleg å prøva å få svar på om dette var ei myte eller om liknande 'folkelege' ytringar også verserte andre stadar i landet. Svaret som Torbjørn kom med kan jo tyda på at liknande rim og regler også verserte på Hedmarken, medan situasjonen i resten av landet framleis er 'uavklart'. Kva som høver seg å debattere er det sjølvsagt ulike meiningar om og eg skjønar at det kan provosera somme fritt å omtala slikt som har med øksling og kjønnsliv å gjera. Likevel er det ikkje til å koma forbi at slike aktivitetar utgjer ein stor del av livet vårt. Når det gjeld Harald Eias 'skrukk', så har eg ikkje særleg større sans for den enn det Ola Ljødal gjev uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En ting er å like/ikke like noe. Noe annet er å late som det ikke eksisterer.Det blir som med slektsforskning, vi kan finne ting om våre aner vi ikke liker, men vi må ta det for det det er - en del av virkeligheten.Utrolig, men sant, men jeg vet om ei fra en større gard som sluttet med slektsforskning da hun fant en ane som var husmann.Det er fritt fram å snu ryggen til det man ikke liker, men det er en dårlig strategi dersom man vil lære noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg for min del, selv om jeg helt sikkert mister en stjerne eller to her inne (hvis det skulle finnes), innrømmer gjerne at i en alder av 54 så er jeg umåtelig glad for at jeg fortsatt innehar en del av den humoren jeg hadde som konfirmant.At noen har mistet den på veien, eller kanskje aldri ha hatt den, er jo tydelig her (noen innlegg).At vi her inne kan diskutere gamle familiebilder, rotgrønnsaker, gamle ord og uttrykk uten at noen reagerer, mens vi i denne tråden opplever sure oppstøt fordi temaet berører noe som er mer 'snakket om' en rotgrønnsaker og gamle bilder, sier vel sitt.La de 'sure' forbli 'sure'. La oss med med en porsjon humor fortsatt inntakt forbli en gjeng gamle 'konfirmanter'.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Dette dreier seg ikke bare om humor eller ikke-humor, dette handler også om kulturhistorie. Disse rimene var slikt som kom ut av munnen på forfedrene våre, og derfor passer de nok inn her, på lik linje med alle ord og uttrykk i tema 53786 (Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale).Er det barnslig å kalle en spade for en spade? Kanskje kommer det som en overraskelse for noen, men ord som pule, knulle, fitte, pikk og kukk er nok mer vanlig blant voksne enn blant barn. Jeg kjenner ikke opphavet til alle disse ordene, men noen av dem kommer av norrønt og har vært vanlige her på berget i hundrevis av år.At en del (eldre?) folk opplever det støtende å lese slike ord på trykk, får jo være deres problem. Regner med at flere av dem har barn. Så det å ha sex og kose seg med pikk/fitte i virkeligheten, det er tydeligvis greit. Men å se ordene på trykk, nei det synes de er helt usmakelig og forferdelig! Slikt skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Spørsmålet om det er barnslig å kalle en spade for en spade, er rettet til Ola (innlegg 24).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Til Finn (og andre intersserte): Jeg arbeider i barnehage som førskolelærer sørpå i Rogaland, og når du har med barn å gjøre, får du høre mye. Også om kroppsdeler som ikke viser ved vanlig påkledning. Nå skal ikke jeg regne opp barns uttalelser her, men det er vel bortimot utenkelig at ikke underbuksehumor har florert alle steder i landet i en eller annen grad? I utdanneingen ved SiU hadde vi faktisk, i norskfaget, både litteraturhenvisning og forelesninger om dette fenomenet, for å være 'forberedt'. Vi drev også og samlet inn, fra gamle informanter, diverse. Ei eldre dame, som tilhørte en sekt i mitt nærområde, ga meg også div. info. Et eksempel: Ei regle var om tallene, en, to, Per i O, tri fira, osv..., ellve tolv, slå nasan i golv, tretten fjorten, ta på lorten.... sytten atten klappa patten' osv. Denne versjonen var kun mellom barn. Hun ga meg også den mer finere versjonen de sa frem når voksne var tilstede. Hun holdt på å le seg ihjel av dette, og syns nok selvsagt at det var noe som hørte barndommen til. Men glemt var det ikke. Det som kjennetegner rå barnehumor, er at det lever mellom barn. ;-)Noe som kjennetegner voksenhumor, er vel at den er like forskjellig som der er voksne mennesker. Og det må vel antas at småfrekke rim og regler har vært en del av den 'skjulte' ungdoms- og voksenhumoren overalt i landet, også her i Bibelbeltet. Før som nå. Tror nå jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og som markedsanalytiker er det også interessant at majoriteten av de kritiske til denne debatten har et 'intim-kjønn' som vi 'konfirmantene' eller barnslige begynner på f.... Minoriteten (en person)har noe som begynner på p... (trur eg)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for de som har litt tungt for det:F= er et organ som vanligvis befinner seg på et menneske som beskriver seg selv som kvinne, altså det motsatte av mann. Organet er tvingende nødvendig for at vi slektsforskere har noe å gjøre.P= et annet organ (oftest på en som kaller seg en mann) som også er (til noens irritasjon) helt nødvendig for at vi også skal ha en hobby i tiden som ligger foran oss.I det hele tatt er f og p to organer som tilsammen er ganske nødvendige i vår jobb/hobby, og hva vi velger å kalle de, er vel ganske underordnet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det går oftest godt an å holde seg unna noe som virker støtende, men alle som går inn og leser temaer her på forumet bør også være meningsberettiget, uansett hvilke meninger de ytrer.Angående bibelbeltet, konfirmasjonshumor og annet (33) har jeg inntrykk av at det i mitt distrikt av bibelbeltet blir servert vel så saftig rumpe-humor som det blir/ble gjort nordpå.Jeg hadde gleden av å være invitert til et bryllup her jeg nå bor, og - sant å si - ble jeg ganske forskrekket over alle de uendelige mengdene av såkalt rumpehumor-vitser det ble servert der til underholdning for gjestene. Jeg er ikke snerpet, tror jeg ikke, men syntes at de såkalte kristne toastmasterne kunne ha funnet på noe mer intelligent OGSÅ. Underholdningen tok flere timer.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det kan jeg være enig med Marianne i, 2 timer med utelukkende underbuksehumor i et bryllup, jaja, hver sin lyst, sa mannen, han suttet på øltappen mens de andre slåss.. Og som det fremgår av andre temaer i dette forumet, så befatter også jeg og andre med meg oss med annet enn 'rompehumor' også (til og med Lars Ove, som jeg forstår irriterer enkelte iblant ;-) ). Ellers hadde vi ikke interessert oss for den interessante hobbyen slektsgranskning er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg sitter her med et kryssordleksikon foran meg nå. Denne boken heter også OREON, og som er alfabetisk i alle slags kategorier, og her står det nemlig på flere steder direkte navn på kjønnsdelene slik de blir kalt, pluss det som har med parring å gjøre. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg fikk også lyst til å sjekke i mitt kryssordleksikon, men her har nok forfatteren vært litt mer varsom, for jeg finner ingen av de ordene jeg sjekket.Derimot fant jeg disse ordene i Store norske ordbok (med synonymer) fra Aschehoug og Gyldendal. Ordet f---- regnes for å være vulgært (dvs. folkelig form som kan virke støtende), står det. Videre: kjønnsåpning hos kvinner og (visse) hundyr; vagina, cunnus (muligens besl. med dial. fu bakdel, cunnus, gno fud og i så fall egentlig 'noe stinkende'; el. av gno. fita fet væske, fett el. gno. fit engstykke langs vann, i så fall egtl. 'noe fuktig og glinsende')Det var det som sto skrevet der.Dette var jo heller ikke på rim. :)Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Vi som er 'sure', har kanskje en annen form for humor.F.eks. regner jeg for min del Per Aabel som en av våre største humorister, men jeg tror neppe han ville vært morsom, utstyrt med underbuksevitser. Hva har dagens moromenn å stille opp med? Stort sett et repertoar som er fundert på det meste som har med sex-liv å gjøre. Morsomt..? Vel - det er en trend i tiden. Hvor ender den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(24) Hei Ola.Jeg må desverre? innrømme at jeg er stor fan av Harald Eia og co.Viss man ser handlingen til Eia 'å vise skrukken' så er ikke den i seg selv morsom. Men ved å følge deres program og se settingen, så blir det kanskje morsomt. Men oppfattelse av humor er jo individuell.Mye av den nye 'humoren' er egentlig samfunnskritisk, men blir ofte sett på som 'kun' humor. Og da blir det lett å misforstå. (F.eks. Otto Jespersen).Og selv jeg som er fan av Eia og co. synes ikke alt er like morsomt. Humor er jo så mye, husker spessielt begravelsen til Bresjev. Kisten ble båret av menn med snittalder rett under 100. Da de skulle senke kisten, gikk den siste meteren ned 'fryktelig' fort.Det er den 'morsomste' begravelsen jeg har sett. Og ikke så lite symbolsk heller, sett på i ettertid.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ola (40)Har du helt glemt at 'sex-livet' er årsaken til til tilstedeværelse? Og det 'livet' var vel like IN den gang som før Harald Eia introduserte 'skrukken'.La oss bare innse at dette 'sex-livet' du er i mot alltid har vært der. Det er bare at vi nå kan innse at hadde det ikke vært for det, så hadde ikke Ola Ljødal eller Lars Ove Wangensteen kunnet være uenige. Vi hadde i det hele tatt ikke vært tilstede i det hele tatt.Så jeg er glad for at mamma hadde f.. og pappa hadde p...Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ola, liker du trønderhumor?Min pappa arbeidet som snekker på dampskipskaia i Alta med noe reparasjonsarbeid. Da kom det inn en båt med en trøndersk kaptein. Han hadde litt for stor fart og var uheldig og kjørte inn i pakkhuset, der han ble stående dønn fast. Eieren kom løpende og var illsint. Da bukket kapteinen høflig foran eieren og sa: 'Goddag Nielsen, nu kjæm æ ittj længer.'Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og så får vi håpe at ikke Mattilsynet griper fatt i hygienen,og Arbeidstilsynet ikke forbyr 'arbeidstillingen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Artig tema!På Sunnmøre har vi bevart eit skikkelig 'vulgært' sexdikt fra 1700-tallet; nedskrivaren, Sivert Aarflot (fødd 1759), var så flau at han skreiv det av og ned med runer. Det er sant. Og dette 'diktet' er tvillaust pornografisk etter vår tids mål.Eg har ikkje tilgang til dette 'diktet' no, men vil, så snart som råd, gjengi det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

'Me veit om det, men me liga det ikkje'.'På kanten' rim og regler fremført i lystig lag, nedskrevet på do-vegger, etc., er nok de samme også her på Agder som i resten av landet. Men hvor kommer de fra? Hvor gamle er de?Jeg vil tro at de har vært en del av sexualopplysningen for mange ungdommer opp gjennom tidene. Det var tabu å snakke om, og hvordan fikk man da greie på det som pågikk under beltestedet?Dette burde noen forske på!I Setesdalen finns bl.a. dette stevet: 'På Hoslemo er det bratte bakkar og der gjeng kvendu med stutte stakkar. Og under stakken der er ei mus som mannen bruker som kukarhus, sann...'mvhBjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

jamfør også Asbjørnsen og Moe sine erotiske eventyr, riktignok ikke på rim, men engasjerende humor for voksne 'konfirmanter', gjengitt til innsamlerne av tildels eldre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fra barndommen har vel de fleste av oss fått inn skamfølelse rundt 'ymse rim', og jeg er ikke den som slenger rundt meg med disse rimene. Men når Finn i innledningen spør om det fantes i andre deler av landet, er det uproblematisk å rapportere om virkeligheten.Det betyr ikke at man nødvendigvis synes det er bra. Jeg liker slett ikke alt, særlig ikke den del som tydelig bringer videre fordommer.Når disse rimene florerte i min barndom, var vel grunnen manglende åpenhet i samfunnet rundt seksuallivet, og manglende evne til å se det som noe naturlig. Så veldig mye bedre har det vel ikke blitt.Når noen synes alt av slike rim er stygt eller ekkelt sier det en del om oss selv, ikke bare om rimene.Nå om dagen, er for meg, lesing om juntaen i Burma noe av det styggeste jeg finner. Men jeg synes ikke av den grunn at journalister skal spare oss for å høre om det. Sett i slike sammenligninger blir noen 'stygge' ord uskyldig moro.I vårt land må en kunne si at den negative og skambelagte holdningen til seksualitet er en av kristendommens negative kulturarv. Opp gjennom historia har det vært stor opptatthet av seksualitet med hysj-hysj-krav og fordømming. I et tabubelagt klima oppstår lett 'ymse rim' som da blir veldig interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for alle gode bidrag, ikkje minst til Marianne Solli som einaste høne i kurven har vist seg å vera lite 'prippen'. Kanskje er det bakgrunnen frå nord som gjer utslaget? ;-)). Elles var det kanskje litt overaskande at slike rim og regler også verserte i bibelbeltet i sør, men kanskje har einskilde av oss nokre fordomar her som tilseier at dei truande ikkje har noko sexliv? Dette er naturlegvis berre tull.Tidlegare i denne tråden er 'Erotiske folkeeventyr' nemnd. Desse eventyra vart nedteikna av Asbjørnsen, Moe, Nauthella m.fl. og utvalet er gjort av Oddbjørg Høgset. Boka kom i 1977 og vart utgjeve på Universitetsforlaget. Her er det ikkje spara på tabuorda og opphavspersonane til eventyra var av begge kjønn.Her er til dømes eit kort eit frå Austevoll i Hordaland. K. Nauthella har teikna ned soga. Dei som har lett for å verta støytt av slikt bør la vera å lesa vidare;'Det var ein gut som gjekk til kjærasten sin om laurdagskvelden. Ho låg i koven, og mannen og kjerringa låg i stova attmed.Så hadde han ei brennevinsflaske med seg, og den la han i senga til jenta medan han kledde av seg.Så lurte jenta seg til å drikka av flaska. Og då guten skulle ta flaska, kjende han at ho hadde letna.Ahå, her har nok vore folk før her! sa han.Nei, det er ikkje det, men det er det at me er tå dette romfitta slaget, ropte mor til jenta ifrå stova.'Eigentleg trudde eg ikkje det fanst slike historier på mine heimtrakter. Men når eg tenkjer meg om så høyrde eg same historia av ei klassevenninne slik i 15-16-årsalderen. Truleg finst eventyret i ulike versjoner også andre stadar i landet?Orsak at heller ikkje dette vart noko rim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.