Gå til innhold
Arkivverket

[#59682] Opphavet til Maren Helena Hieronimusdatter Brüghmann f. 1752 Hadsel, Nordland


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mye av grunnen til at jeg ikke har funnet barnedåp, skyldes vel lakunen i kb Hadsel/Hadsel. Alder som da er funnet bygger vel på konfirmasjon og alder ved død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har surfet litt rundt i Hadsel 1754-1811, uten å finne noe eksakt. Den er svært tettskrevet, dessverre, god skrift, men likevel tidkrevende lesning.Til sp.mål i # 24 om Anna og Annichen. Såvidt jeg kan se:Det er 1 Annichen. Annichen Sophia Marcusdatter, morens datter i ekteskapet med Marcus Abrahamsen Lockert. Født 1742-44. Marcus døde 1746. Ved begravelsen 1807 gjøres det helt klart at hun er datter av Marcus. Ved vielsen 1769 med Anders Lockert Brønlund kalles hun Jeronymi datter.Det er 1 Anna Brügmand. Datter av Hieronymus Danielsen B. Født 1748, konf 1765. Alderen stemmer ikke, men det må vel være denne fra Hadsel ft-1801, gift for 2. gang med klokker Mons Jensen på Sanne? Gift 1. g. med Christen ? Datter Christiana. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg finner Hieronymus Brygman, høker, født i Helgelands fogderi, borgerskap i Bergen 1737 1737Lenke.Jeg har også Anna Brygman og Anne Sophie Andersdtr Brygman, begge gift med Herman Wench Luth. Om Anna og Anne Sophie er søstre eller i slekt vet jeg ikke, men Anna døde 1771, Ingen av Hermans giftemål finnes i databasene for Bergen. Det virker sansynlig at de kan være i slekt med Brügmann som behandles her, men det kanskje er et sidespor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Det er vanskelig, ja, å lese kirkebøkene fra denne tiden, og veldig tidkrevende! Men takk for at du tittet litt, Vigdis!Jeg har registrert at Anniche kalles Jeronymidatter ved vielsen til Anders Lockert Brønlund i 1769, men dette mener du altså er Maren Mogensdatter Tillemann datter (Marcusdatter) fra 1. eksteskap? Har du en link til hennes død 1807? Jeg klarer ikke å finne den. Men det er mulig du har rett. I så fall fikk kanskje Hieronimus Brüghmann og Maren Mogensdatter Tillemann kun 2 barn - Maren Helena f. 1752 (min formor) og Abel Marthine f. 1760. Vet du når de kan ha giftet seg?Takk, Niels, for linken til høker H. Brygman i Bergen 1737 - det var interessant! Han hadde Helgeland som fødested og jeg lurer på hvor jeg skal lete etter dåpen hans?Du skriver at Anna Brüghmann var gift med Herman Wench Lut - har du noen flere opplysninger? Jeg kan ikke finne hennes død i 1771, og jeg lurer på om du har den aktuelle linken til kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Brüghman på 1700-tallet er en stor familie med mange skrivemåter. Det finnes også flere Hieronymus B. Synd det ikke var noe patronym. I første omgang tenker jeg på familiegrenen på Nesna, lensmannen fra 1722-1729, var han også handler?Handelsmannen på Stokmarknes som vi behandler her, hadde han handelsrettigheter fra Trondheim, tro? Jeg tenker at det er mest nærliggende.Anne Sophie du nevner, Nils, er et sidespor fordi hun er datter av Anders. Vår Anna Sophias liv er godt dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Cathrine her er lenken til Anna Sophias død, siste innlegget mitt på DIS LenkeHieronymus og Maren hadde i alle fall 3 barn: Anna f 1748, Maren Helena og Abel Martine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det gikk litt fort så jeg glemte den. Her er lenke til kirkeboka 4 mars 1771 LenkeDu finner alle barna til Herman W Luth i databasen døpte i Bergen.Jeg har Humphred Hieronimusson Brügman i en annen ane-linje. Interessant å se hvordan de kommer sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Permanent sidelenke: Lenke Når vi ikke kan finne dåp, leter jeg etter konfirmasjonene. Lenken viser konfirmanter 1759, øverst høyre hjørne. Det ser ikke ut til å være konfirmasjon hvert år. Guttene er opptil 22 år gamle, jentene yngre. Jeg finner Annichen Marie Datter Stockmarcken 17 år. Jeg tror det er Annichen Sophia Marcusdatter, datter av Maren Tillemann, f 1742/43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Ja, i konfirmasjonen til Anniche i 1759 mener jeg det står Marcidatter Stockmarken, Vigdis, så det stemmer nok at hun er datter til Marcus Abrahamsen Lockert.Niels, jeg har sett litt på kirkebøkene i Bergen, og jeg tror ikke dette kan være Anne Brüghmann født ca. 1750 i Hadsel. Iflg. kirkeboken da hun døde i 1771 var hun 38 år, mens 'min' Anne ville være ca. 23 år. Jeg har også funnet vielsen til Herman W. Luth og Anne Brüghmann i Bergen 16. nov. 1756 Lenke, og da ville min Anne være kun 8 år! Men det er absolutt interessant å lete i Bergen, og den høker du fant i 1737 er det jo en åpning for at kan være riktig Hieronimus Brüghmann.Men jeg overlater dette til ekspertene å vurdere, og jeg har notert meg at det er en mulig forbindelse til Daniel Jensen, og at han har fått patronymet Danielsen ved barnedåpen til Anders Lockert og Anniche Marcusdt. sitt barn i 1769.Finnes det noe vielsesdato og sted for Hieronimus Brüghmann og Maren Monsdatter Tillemann, og dato for hennes død?Det står ved ft. 1801 på Ånstad Indre i Hadsel at H. Brügmann er enkemann etter 1. ekstekap, men kan det være mulig at han var gift flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er nok vanskelig å finne vielsen pga lakunen. Cathrine, for å drive handel måtte han jo ha et brev eller borgerskap. Dette er trolig utstedt i Trondheim eller evt. Bergen. Og kan inneholde biografiske data. Fra Trondheim kan jeg ikke se at det foreligger noen nettpublisering fra den aktuelle perioden. Arkiv finnes både i Riksarkivet og Statsarkivet i Trondheim. Henvisninger og litteratur her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk for henvisningen, Vigdis! Ja, det må vel foreligge opplysninger om ham siden han drev handel i Hadsel.Beklager at jeg spør, men hva er lakunen? Tror ikke jeg har hørt om det tidligere.Hvis du vil kontakte meg off list så finner du meg her: cathjust@online.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lakune er det samme som mangel. Så hvis det er lakune i kirkebøker på noen år så manger det noen år der. For eksempel så er det ført kirkebøker for Rødøy på Helgeland 1739-1750, men det mangler(er lakune) for årene 1750-1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

For Hadsels sogns kirkebøker betyr det at det er bevart kb fra 1693-1738. Så begynner den igjen 1758. Dessverre, disse 20 årene kan vi ikke følge familien. Noen kan finnes igjen i Sortland sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk for oppklaringen begge to! Man kan jo ikke vite alt! :-) Det er jo merkelig at perioder av kirkeboken mangler, men den vanligste årsaken er vel brann. Slik som i Kristiansand, hvor kirkebøkene mangler før 1734 p.g.a. en brann. Ja, man har jo dette problemet flere steder da, men man ser jo at det forvanskligere slektsforskningen betydelig for sånne som oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Cathrine Just

Takk for flere linker og input! Det kan se ut som om du har rett m.h.t. at handelsmannen fra Laukvik, Jens Danielsen, var farfar til Hieronimus Brüghmann i Stokmarknes, og jeg skal se om det ikke er mulig å få sett på skiftet etter ham. Han døde 16. august 1801 i Hadsel.Jeg har nå lånt boken 'Fogd Rasmussen og Assesor Brüghmann' av Ole Martin Kinnapel, men fant vel ikke noe nytt der. Men den anbefales likevel. Nasjonalbibilioteket har den på fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det var nå greit at du fikk sjekket boka. Synd det ikke var noe om din Hieronimus. Laukvik og Grøsnes store i Gratangen er jo foreløpig hypoteser for hvor han kom fra.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.