Gå til innhold
Arkivverket

[#59691] Tilgang til kirkebøker fra 'Jedderen' ca. 1722 ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

I følge undersøkelseskommisjonen bor Laurs Henrichsen i Stavanger 1803. Opplysningene sier at han er 81 år og født på Jæren og har vært innrullert som matros. Han har en sønn, Henrich Christian på 30 år som er i Kjøbenhavn, og en sønn, Ole, på 11 år som bor hos faren. I 1801 bor Lars Tastad og sønnen Ole i Pottemakerstranden. Innførselen sier at han er enkemann etter 4 ekteskap. Jeg har funnet 4 ekteskap, men som oftest er han nevnt uten slektsnavn, og i ekteskap nr. 2 med Anne Maria Heljesdatter står han oppfør som ungkar. Sønnen, Henrich Christian, f. ca. 1773, kan jeg heller ikke finne døpt. Jeg lurer da på om noen har tilgang til kirkebøker for Jæren, kanskje det er mulig å finne ut om det faktisk var en Lars Henriksen fra Jæren i Stavanger. Jeg har funnet en Lars Henriksen fra Tasta født i 1733. Det er en endelig bekreftelse på hvem som er 'min' Lars jeg er ute etter.Mvh Bente Borgen Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alle kirkebøkene skal være lagt ut på nettet nå, så da finnes det nok ikke kirkebøker for den tiden.Randaberg starter jo i 1724 og Lye i 1725. Om alderen hans er feil i 1803 så kanskje du kan ha flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Geografisk hører både Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Sola, Sandnes, Randaberg og Stavanger til Jæren (med små unntak). Kanskje Tasta dengang ble regnet som mer et Jær-område enn et ommråde tilhørende Stavanger?Har du link til noen av hans ekteskap?vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen
Gjest Bente Borgen

En Laurs Henrichsen Tastad fikk Martha, i 1756, med Anna Pedersdatter. Ungkarl Laurs Henrichsen ble gift med enken Syneve Hansdatter 04.10.1759. De var barnløse. Ungkarl Lars Henrichsen ble gift med Anna Maria Heljesdatter 31.07.1764. De fikk 5 barn som alle døde små. Enkemann Lars Henrichsen ble gift med pigen Aleth Laursdatter 25.07.1772. De fikk fikk 5 barn i perioden 1772 - 1777 (da Aleth dør). Deriblant Henrich Christian, som skal være født ca. 1773. Enkemann Lars Henrichsen ble så gift med Anna Olsdatter 21.10.1778. De fikk 5 barn sammen. Jeg er etterkommer etter yngste sønn, Ole Engel Larsen. Det kan se ut som om de andre døde små. Lars Henrichsen fikk i alle fall 17 barn, og det kan se ut som om bare 2 barn vokste opp - det er hvis jeg finner at Henrich Christian er hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

LARS HENRIKSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 05 APR 1733 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway Death: Burial: Parents: Father: HENRICH LARSEN TASTED Family Mother: ELEN JACOBSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

HENRICH LARSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 20 SEP 1776 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway Death: Burial: Parents: Father: LAURS HENRICHSEN Family Mother: ALETH LAURSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye. Men kan jeg vite at dette er min Lars? Jeg vet at det var en annen Lars Tasta på omtrent samme tid? Men han ble kalt Lars Tastad ved alle innførslene.Men selvsagt kan det være at Tastad ble regnet som en del av jæren på denne tid, og at han kan være sønn av Lars henrichsen og Elen Jacobsdatter....... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser via søk på Familysearch.com at Lars Henriksen døpte barna Christian Fredrik i 1779, Elen Katharina i 1781, Laurentia i 1886 og Jan Hendrich i 1788. Finner ikke Ole Engel i det samme forumet, han som nevnes i 1801. Men et sted er vel også han døpt. Spørsmålet blir fortssatt å finne ut om Henrik f. 1776 kan være den samme som Henrik Christian? Eller er denne Jan Henrik døpt i 1788 oppkalt etter Henrik f. 1776 som event. er død? Eller var det vanlig å ha to barn med samme fornavn (Ja, i alle fall ikke uvanlig, min tipp-tipp oldefar Anders f. 1813 fikk f.eks. en bror i 1815 som også blr døpt Anders, oppkalt henh.v. etter farens far og moras far)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye for engasjement, Erling! Jeg har alle disse dåpsinnførslene. Christian Fredrik har jeg ikke mer om . Kan han ha vokst opp til voksen alder? Elen Catharina vet jeg heller ikke mer om enn dåpsdatoen. Jan Henrik ble begravet 15. des. 1788. Henrik f. 1766 ble begravet i febr. 1777. Er det den samme Lars Henriksen som er far til alle de 17 barna og mannen til de 5 kvinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har sjekket ut av 'saken' en Lars Henriksen Stensland som ble gift 1772 i Bjerkreim med Elie Svendsdatter. De døde barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er i alle fall Ole Engel døpt i domkirken i 1792, nr. 48, sønn til Lars Hendrichs. Tastad og Anne Olsdatter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ole Engel er 'min' ane. Matros Lars Henrichsen fikk disse barna (som jeg har funnet): 1. Martha,uekte, dpt. 4. juni 1756, mor: Anna Pedersdatter. 2. et dødfødt barn, begravet 14. mars 1760, mor: Synneve Hansdatter. 3. Elen Catharina,tvilling, dpt. 14. des. 1764, begr. 22.mars 1765, Mor: Anna Maria Heljesdatter. 4. dødfødt barn,tvilling, begr. 18. des. 17 5. Elen Catharina, dpt. 30 mai 1766, begr. 19 nov. 1767, mor: Anna Maria Heljesdatter. 6. dødfødt barn, begr. 10. des. 1768, mor: Anna Maria heljesdatter. 7. dødfødt pigebarn, begr. 9. april 1770, mor Anna maria Heljesdatter. 8. Lars, dpt. 1. jan 1772, begr. 15. jan. 1772, mor: Aleth Larsdatter. 9. Elen Guria, dpt. 20. juni 1773, begr. 26. juni 1773, mor Aleth Larsdatter. 10. dødfødt drengebarn, begr. 4. juli 1775, mor: Aleth Larsdatter. 11. Henrich, dpt. 20. sept. 1776, begr. 21. febr. 1777, mor Aleth Larsdatter. 12. Christian Fredrik, dpt. 1. jan. 1779, mor: Anna Olsdatter.(Hvor ble han av?) 13. Elen Catharina, dpt. 10. juli 1781, mor: Anna Olsdatter. (Hvor ble hun av?) 14. Laurentia, dpt. 1. jan. 1786, begr. 15. sept. 1786, mor: Anna Olsdatter. 15. Jan Henrich, dpt. 14. sept. 1788, begr. 15. sept. 1788, mor: Anna Olsdatter. 16. Ole Engel, dpt. 1. juli 1792. Mor: Anna Olsdatter. Ole Engel ble høker i Stavanger og levde til 1866. Det var altså utrolig mange dødfødt og døde som spebarn, men noen har jeg ikke funnet ut hvordan det gikk med, og Henrich Christian født omtrent 1773 finner jeg ikke døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.