Gå til innhold
Arkivverket

[#59696] Peder Olsen og Ingeborg Anna Andreasdatter, Rosøy i Tjøtta


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God kveld.Jeg etterlyser anene til Peder Olsen (f. om. 1800), Rosøy i Tjøtta. Han var gift med Ingeborg Anna Andreasdatter (f. 1818?), datter av Andreas Olsen, Kilvær, og muligvis søster til Olina Andreasdatter. Jeg søker også disses aner.Jeg takker på forhånd for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer blir en Peter døpt, nr. 7 i 1800, Tiøtøen, far Ole Eenersen og mor Cornillia Pedersdatter (Bøen?). Kan dette være din Peder Olsen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

nr. 8 samme side: stadfestet hjemmedåp av Peder Broch, sønn til Ole Johansen Lüsøen og Berit Olsdatter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for det.Jeg har opplysninger om ekteskapsinngåelsen, men kirkebøkene på den tiden opplyser uansett ikke om hvem foreldrene er.Peder Olsens aner blir således vanskeligere å finne. Hans fødselsår vites ikke nøyaktig (f. om. 1800-1805), og Peder Olsen var ikke et uvanlig navn.Ingeborg Anna Andreasdatters foreldre har jeg som sagt funnet; det er Andreas Olsen og Elen Andersdatter, Kilvær.Andreas Olsen og Elen Andersdatter var også vanlige navn. Elen Andersdatter tror jeg dog at jeg kan ha funnet i FT 1801, vel å merke dersom «Kulvæhr» er det samme som Kilvær.Det meste av kildetilfanget er undersøkt, men gir ikke de avgjørende svar. Mitt håp er derfor at noen kanskje har disse personene i sitt register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det viser seg at kirkeboken likevel opplyser om hvem Peder Olsens far er, og det er «Ole Joensen», som må antaes å være Ole Johansen som du nevner ovenfor.Jeg beklager forvirrelsen. Slik blir det når man har for mange papirer.Denne Peder Broch er trolig den rette person, og jeg skal undersøke det nærmere. Takk for nyttig hjelp, Endresen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Her er vielsen til Peder Olsen 6. jan. 1846 i Alstahaug kirke:LenkeHan er vel født på Blomsøy ? Han har vel vært gift før, og skal vel være født 1803.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Fant skifte etter Peder Olsens første kone, Johanna Christophersdatter på Rosøy 1845 (Svein Edvardsens skiftesamlinger).'Skifter for Tjøtta 1811 - 1845, s.40 Rosøen / 1845 Johanna Christophersdatter, hovedperson Peder Olsen, ektefelle Peder Elling Pedersen, 20, sønn; hjemme hos stefaderen. Christina Pedersdatter Winding,22, datter; hjemme hos stefaderen. Pernille Pedersdatter, datter, 10, datter 1. ekt.' Fant et skifte til, kanskje moren til Peder ? :'Skifter for Tjøtta 1811 - 1845, s.61 Tjøttøen / 1812 Doret Danielsdatter, ugift, hovedperson Peder Olsen, 10, sønn; Oppholder sig hos Jon Olsen, Blomsøen.'Du må vel i kirkebok for å finne svaret på det.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da kan det kanskje være han Ole Joensen på Rosøen i innlegg 3 som har fått et 'uekte' barn med denne Doret Danielsdatter?Her er en Doreth Danielsdatter på Blomsøen i 1801. Syns det står ved Peder Olsen Rosøens ekteskap at faren da kalles Ole Joensen Blomsøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Her er dåpen til Peder (Nede til høyre på siden);LenkeHan er født i 1802 på Tjøttasjøen, døpt 1 påskedag 1802 i Tjøtta kirke. Det ser ut til at faren Ole Joensen, Blomsøy, har druknet på sjøen. Begges foreldre 1 leiermål.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Terje: Lenken virker ikke, og jeg klarer ikke å finne denne Peder døpt. Er du grei og legger til ny lenke på aktueklt sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Står det her: 'Factum skal være begået på Blomsøen hvor Moderen tiente hos Balzer Larsen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

For å være litt pirkete, står det: 'Factum skal være begaaet i Blomsøen hvor Moderen tjente hos Baltzer Larsen'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Her kom det mange nyttige opplysninger. Det er bare å takke.Jeg finner en Peder Ch. Arentsen, Rosøy, og Johanna Christophersdatter Vidding, Løvøy, som gifter seg i 1821. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-121>Lenke s. 370 nederst. Her stemmer alle opplysninger, unntagen navnet Arentsen.Jeg finner også Johanna Christophersdatters bortgang i 1845. 44 år, Rosøy, «Peder Olsens».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Johanna Christophersdatters barn av første ekteskap:1822: Christina/Chierstena født. Far: Peder Christian Arentsen, Rosøy Mor: Johanna Christophersdatter, Rosøy[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Nr. 19.1825: Peder Elling født. Far: Peder Chr. Arentsen, Rosøy Mor: Johanna Christophersdatter, RosøyLenke Nr. 50. Johanna Christophersdatters barn av annet ekteskap:1835: Pernille Dorthea født. Far: Peder Olsen, Rosøy Mor: Johanna Christophersdatter, RosøySkiftet nevner kun Pernille som barn av dette ekteskapet.Lenke Nr. 39. Ekteskapsinngåelse i 1829:Peder Olsen, Tjøtta Johanna Vidding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.