Gå til innhold
Arkivverket

[#59700] Treull ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har jo sett treull mange, mange ganger, men hvordan ble ( blir ) denne laget ? er det noen som vet det ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Treull var mye brukt til emballering før som nevnt i 3. Ellers var det noen bygnings-plater på 50-tallet som de kalte 'tresonitt', laget av treull og sement, bruksområdet var vel til isolering i kjellere og uthus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk til alle for opplysningene. Grunnen til at jeg spurte var at jeg ikke finner ordet treull nevnt i de leksikon jeg har, og det dreier seg om at det ble brukt som stopp i bl.a. bolster, derfor ville jeg finne ut litt mere om dette. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er og var litt forskjell på treull og den spona som ble bukt i tresonit platene. Spon i tresonitplatene var ca 3-4 mm bred og litt tjukkere en treull som var myk. Det var en fabrikk på mitt hjemsted som laget spon til til disse platene. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.