Gå til innhold
Arkivverket

[#59702] Halvor Olsen Ugland i Fjære


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har studert en gammel huspostill fra andre del av 1700-tallet. men jeg klarer ikke å lese hele den personlige innskriften. Kan noen hjelpe meg?LenkeDet jeg mangler er de siste linjene med mindre skrift.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det ser ut til å være en personlig bønn som avsluttes med Amen. Et forsøk: Nu unde mig Du Fader at jeg forstaa at i guds Or er ..... Amen. (men usikker på denne oversettelsen) Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Er det samme Halvor Olsen Ugland født 1725 som var gift med Barbro Romundsdatter Havstad (1732-1764). De fikk fire barn. Etterpå giftet han seg med Helje Salvesdatter. De fikk seks barn.Far til Halvor er Ole Halvorsen Ugland født 1684.Mangler dødsdatoer for mennene og data for Helje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Halvor er begravd 3. nov 1793. På Ole har jeg notert 1730 som dødsdår, men den er uverifisert.Helje er født på Ugland, og døpt 8 okt. 1738 i Fjære. Foreldrene Salve Pedersen Stie (f.1706) og Anne Thomasdatter Direnes (f. 1712)kom fra Herefoss. Jeg har ikke notert dåsdatoene på dem, men tror de ute ligger på LDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette var interessant. Jeg har, med deg Per som opphav for lenge siden, notert at Ole døde 1727??Ellers er nok dette aner for mange som har røtter i kystbygda Fjære.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er Oles søster Karen jeg stammer fra, så jeg har aldri tatt meg tid til å verifisere Oles dødsår. Men jeg tror bakgrunnen for flyttingen min var opplysninger jeg fikk som følgeopplysninger om et sentralt skifte i en annen del av bygda. Dette skiftet berører ikke bare denne kretsen, men alle de tidligere kommunene som utgjør Grimstad i dag.Er det ikke mulig å finne midler til å publisere dette bindet av Fjære-boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innskriften: Den var ikke enkel, men her er mitt forsøk på deltolkning:..d unde mig Du Saa atieg forstaa at ieg guds ... ...aa. Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nytt forsøk på tolkning av hele teksten:Thi unde mig Du Saa atieg forstaa at ieg gudsArv formaa. Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk til Oddbjørn for skrifttyding og til Per for utfyllende om slektene. Ja, vi får håpe på at bygdeboka kommer. Men det går trått. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.