Gå til innhold
Arkivverket

[#59704] Nils Haldorsens foreldre?


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Søker etter Nils Haldorsens foreldre.PÅ personal ancestral,er han nevnt med fødsel 1714 Tennes,og 1717 Balsfjord.Han var gift med Kirsten Larsdatter,fødsel 1720 Balsfjord - eller 1727 Fraulsfjorden.Håper noen kan hjelpe meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nils Haldorsens, Tennes i Balsfjord, sitt opphav har slektsmiljøet i Troms befattet seg med i årevis, men har ikke kommet noen vei. Nils var født en gang i tiden 1714-17. Han kom til Tennes omkring 1740 (om han da ikke hadde vært der tidligere) da han giftet seg med Kirsten Larsdatter. I 1749 kalles Nils for inderst. I 1751 tinglyste han 6 mark, som var en del av svigerfaren Lars Olsens leiemål på indre Tennes. Hver stein har vært endevendt, men man står fast når det gjelder hvem Nils var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Alvin Takk for opplysningene omkring Nils,min fjerne slektning.Jeg får bare håpe at slektsmiljøet i Troms ikke mister motet. Mvh Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nils er også en også en av mine forfedre, og da gjennom sønnen Hans og videre sønnesønnen Hans Peder. Derfor har jeg arbeidet mye med den slekta. Det er forresten merkelig navnet 'Haldor' ikke ble brukt senere i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Alvin Min mormor Jenny Karlsdatter,født 1893 i Løksfjord Tromsøysund,har Elias Steen på sin farsside,og Susanna på morssiden.Derav min interesse for Nils (Niels).Ved søk på surnamenavigator(alle land), fant jeg på Rootsweb,Niels og Kirsten.Deres fødesteder er ymse,Niels:Vanvikan,Leksvik,Nord Trøndelag - Jovik,Ullsfjord,Troms -Tennes Balsfjord - Vasstrand Kvaløy. Kirsten :Langnes Troms -Tennes Balsfjord - Vanvikan,Leksvik,Nord Trøndelag -Vasstrand Kvaløy.Følgende barn er her nevnt:Berit ca 1743 -Marthe Marie ca 1746 - Hans ca 1752 - Susanna 1753 - Malena ca 1757 (ny for meg) -peder 1758 - Elias Aug 1760.Vi får holde kontakt,og gi verandre eventuell ny informasjon omkring Niels.Mvh Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Når det gjelder alle diise fødstedene på Nils så er det bare å si at vi vet ikke noe. Vannvikan/Leksvik skyldes vel at Nils' svigerbror Anders Andersen var derfra, så utenkelig er det vel ikke. Jøvik/Ullsfjord skyldes at Magelsen i si Bygdebok nevner at Elias Steen skulle være derfra, noe vi vet er feil. Magelsen nevner faktisk ikke Nils Haldorsen. Vassstrand skyldes bare at der fantes Haldor-navnet, men utover det intet. Han kunne selvsagt ikke være fra Tennes, som jo ikke var ryddet på det tidspunktet. Kirsten var født på Sør-Langnes på Tromsøya. Av barna kan du stryke Malene. Hun ble en gang langsert som en arbeidshypotese, så har noen uten videre tatt henne som en datter. Vi vet nå at hun kom fra Sverige/Finland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

I 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy' leser jeg under gården 'Vasstrand' på Kvaløy (utenfor Tromsø)Sitat: Omkring 1700 var det også to oppsittere på Vasstrand. Hans Samuelsen bodde der fortsatt og var nå 55 år gammel. Han stod seg forholdsvis bra og hadde kreditt i Bergen. Han hadde sønnene Torlef og Hans, samt en fostersønn.Den andre oppsitteren, Haldor Nilsen, var velstående og drev handel. Han var 36 år og hadde sønnen Hans på 4 år og to stesønner og en fostersønn som var fra Trondheim.Han hadde også to vaksne tjenestekarer. Sitat slutt.I Manntallet for Tromsø Fogderi 1702, finner jeg under Vasstrand: Er en Velbeholden Mand og har Bergens Seyling med nogen Handel. Haldor Nielsen, 36 år, Stisønner, Jensz Jensen, 13 år og Jensz Jensen, 9 år. Egen sønn Hansz Haldorsen, 4 år,Det er ikke innført hvem Haldor var gift med, Han kan være far til Nils?Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

På DiS treff har Georg Agerby, Brøndby, DK. E-post. g.agerby@jubii.dk tlf. +45 43965337, lagt ut følgende:Haldor Nielsen, f. 1666 - 1714 (det siste årstallet er året da Nils ble født) Hillesøy, Troms. Sønn: Nils Haldorsen, f. 1714, Hillesøy, Troms.Prøv å sjekk hvor Georg har denne infoen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Om Haldor Nilsen hadde en sønn Nils, kan kun gå frem av et eventuelt skifte etter Haldor. Jeg mener at det er et skifte etter Haldor, men at ingen sønn Nils nevnes. Men det er lenge siden jeg arbeidet med dette så det skader ikke om det kontrolleres. Er det ikke noe skifte, er vi like langt. Selv blir jeg nå 'taus' til ut i juli måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

I tillegg til de forannevnte finner vi i 1702 en fostersønn Haldor Nielsen, 16 år fra Trondheim på TønsnesI 1723 er Karen Isaksdatter instevnet for 'at have udj løsagtighed aulet børn Med dend bortRømte Haldor Svendsen, da begge thiennende paa Tromsøe Præstegaar'.Det er med andre ord mange Haldorer i området, og til og med to Haldor Nilsen, - så jeg tror det må framkomme nytt og hittil ukjent materiale før vi kan finne noen løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det ramlet ned en polett mens jeg sto og rullet kjøttboller: Kirsten Larsdatters bror, Jacob, bosatt på Vågnes var gift med Kirsten Endresdatter fra Ullsfjord, - datter av Endre Isaksen.Broren Bård var gift med Marith Endresdatter, så vi ser her en vel etablert forbindelse mellom folket på Langnes/Tennes.Magelssen sier at Elias Nilsen Steen kom fra Ullsfjord, men det kan jo være hans far som kom derfra.Jeg vet ikke hvor lang tid det tok fra barnefødsel til en sak kom opp på tinget, men selv om han var født 1722 er ikke aldersavviket skremmende stort. M.a.o: La oss si at denne Karen Isaksdatter er Endre Isaksens søster. Jeg kjenner ikke til Karens videre skjebne, men om dette barnet var Nils Haldorsen er det ikke urimelig at han ble oppfostret hos onkelen i Ullsfjord.Dette forklarer hvordan han traff sin Kirsten, hvorfor Magelssen kom inn på Ullsfjord og hvorfor navnet Haldor ikke ble videreført i slekten (den slasken).Mange om og men, og ikke mer enn en syltynn hypotese, så jeg håper at dette ikke dukker opp på nettet som en sannhet om et års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ser at det datt ut en halv mening. Det skulle stå:en vel etablert forbindelse mellom folket på Langnes/Tennes og Ullsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Dette ser bra ut! Nå kunne ikke barnet blitt oppfostret hos sin onkel Endre, for han var død før barnet ble født. Men familien til Endre var oppegående. Nils Haldorsen satt på indre Tennes. Denne plassen overtok senere hans sønnesønn Kristen Hansen. Kristen var oppegående og en god venn med sogneprest Magelsen. Jeg har mellom annet papirer som viser at Kristen gav personopplysninger i forbindelse med Folketellinga i 1891. Det er derfor meget sannsynlig at Magelsen fikk mange opplysninger av Kristen, og mellom annet disse om Ullsfjord. Ja, det var vel ingen andre enn Kristen som kunne ha gitt dem. Som jeg ser det, er dette den beste hypotesen, men bevis får vi aldri. Men vi har med en svært liten befolkning å gjøre, så sannsynligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.