Gå til innhold
Arkivverket

[#59705] Sakarias Endresen Brække f. 1811 - 1895. Etterkommer


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut om Sakarias Endresen og Guri hadde flere barn en de som listes opp i FT for 1865? Lenke jeg vet alt om de etterkommere som er etter barna som er nevnt i ft for 1865, men finnes det flere barn som ikke er nevnt i ft for 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er også bare de fire som er nevnt på familysearch.com som barn av dette paret:Vital Records Index - Norway 4. Kari ZACHARIASDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 15 Jun 1853 Stord, Hordaland, Norway 5. Johanne ZACHARIASDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 23 Jan 1841 Stord, Hordaland, Norway 6. Endre ZACHARIASEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 05 Sep 1849 Stord, Hordaland, Norway 7. Stork ZACHARIASEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 15 Apr 1845 Stord, Hordaland, NorwayKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var også det jeg regnet med, men fra tid til annen viser det seg at ættesogene ikke har med alle barna. Dette er for å være helt sikker på om jeg har alle kilder. Saken er den at dattera Kari ble gift med sin fetter Johannes Størksen fra Tysnes. Dette paret bosatte seg for en tid i Risør. Selv om dette paret flyttet tilbake til Austevoll, blir det fra tid til annen fortalt at vi skulle ha slekt i Risør. Hvem kan da slekten i Risør komme fra. Er det bare noe man har snakket om i familien om de som engang har bodd der? Eller hadde f.eks. bror til Johannes som også bodde i Risør - etterkommere der? Jeg trodde ikke at han var gift da han omkom på havet, men han kunne være nær et ekteskap da ulykken skjedde og da er det vel mulig å finne hvem dette var. Jeg har sjekket nærmere hvem faddrene til barna til Kari var, men finner ikke noe slektforhold mellom dem, bortsett fra bror til Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Johanna bodde i Husevik og var gift der. Kari ble gift med fetteren Johannes og bodde en tid i Risør og flyttet siden til Eikholmen like utenfor Fagerbakke i Austevoll. Endre bodde i Blåsternes og Størk, bodde en tid i Minnesota/Wisconsin og siden i Washinton DC. Størk eller Stark som han kalte seg tok etternavne Andrewson og hadde to ekteskap først med Sara Ann, men hun døde i 1889. Stark flyttet på slutten av 1890-tallet til et sted i nærheten av Seatle og ble gift der i 1897 med en Mathilde. Dette paret fikk fem barn sammen.Fra første ekteskapet ble det bare en datter som fikk etterkommere det var Emma Vida g. Fetterley. Emma Vida fikk fem barn, men døde plutselig etter en influensa i 1919. Det har omtrent vert umulig å finne noe om etterkommerne etter Emma Vida LenkeJeg vil snu hver sten som er mulig for å finne ut om hvem som er våre slektninger i Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Det mest nærliggende er vel at Kari og Johannes hadde etterkommere som ble boende i Risør, selv om foreldrene flyttet tilbake til Fitjar/Austevoll. Men deres etterkommere kjenner jeg ikke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Såvidt jeg vet så hadde Kari og Johannes bare to barn. Gunda som ble gift i Haugesund på Bakerholmen og Karl Johan som reiste til Amerika. Her er det jeg vet om Kari, men jeg har også kikket på faddrene til Gunda og Karl Johan uten å bli noe klokere av den grunn. Karl Johan ble født i 1888 og Gunda i 1890 i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er dåpen til Gunda Sofie LenkeHer er bror til Johannes en av faddrene. Det er en liten mulighet at bror til Johannes etterlot seg kone og barn da han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Om det nå skulle vise seg at Guro og Sakarias hadde flere barn, i hvilket kirkesogn døpes barna deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at Gunda Sofie ble gift med Ole Johan Hansson f.1892 på Bakerøya (Hasseløy) og som døde i 1958. Han var sønn av Endre Mathias Hansson fra Rossabø i Skåre og Inger Elisabet Olsdtr. fra Mykje i Avaldsnes. Ole Johan døde 30.10.1958 og Gunda Sofie 4.9.1963 og er begravet på Vår Frelsers gravlund i Haugesund. Disse opplysningene hadde du kanskje? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Bror til Guri hadde desse barna ogs som vist i innlegg 10Størk Størksen 1824-1903 hadde bl.a. desse barna:a) ingebrigt 1852b) Størk 1855-75/76c) Johannes 1857 g.m. Kari søster til oldefard) Kari f og d 1859e) Mads f. 1860 - 1937f) Lars 1865g) Endre 1872-93----------- A) Ingebrigt feiser til Australia og tar navnet Charles StorksonB) Størk døyr i ung alderC) Johannes gifter seg med Kari (dotter til Guri og Sakarias)D) Kari døyr same året som ho vert føddE) Mads budde på Tuftaland i FitjarF) Lars f 1865 Sjømann rømde i land i New York i 1888 Døde på eit hospital i New Orleans litt ut på 1900 talletG) Endre f. 1872-93 sjømann omkom ved forlisEndre budde i Risør, men om han var gift før han døydde veit eg ikkje noko om.Lars var gift, men eg er usikker på om han hadde barn, meiner eg har hørt at han var gift med ei fransk dame?Dei øvrige søskena til Guro var:Brita Størksen Sunda f. 1805-76 (Brekke)Marthe Størksen Sunda f. 1. mai 1808 (Eversvik, Tysnes)Johannes Størksen f. 11. mai 1810 (Husevik)Bagge f. 5. desember 1812 og Guri (Tvillingar)Guri f. 14. februar 1814 (my g. g. grandmother in Brekke)Kari f. 21. juni 1816-16Ole Størksen Sunda døpt 27. okt. 1817 (Eversvik, Tysnes)Størk Størksen døpt 9. april 1824 (Færevåg, Tysnes) Desse var søsken til SakariasMari 1806-1877Johanna Zachariasdtr. Husevig f 1781Zacharias 1811-1895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Brekke hørte til Fitjar prestegjeld. Før 1862 lå dette under Stord, etter den tid ble det eget område, og Brekke hørte til Bekkjarvik sokn i Fitjar prestegjeld. Grensen mellom Fitjar og Austevoll kommune gikk et par kilometer nord for Brekke gård. En gang på 1960-tallet ble hele den sørlige Huftarøy innlemmet i Austevoll kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når jeg ser på skrivemåten av navnet til Guri, så forstår jeg hvorfor dette ble tydet til Julie da vielsesattestet til sønnen Størk skulle skrives. Jeg har undret veldig på hvorfor dette ble feilskrevet, men når jeg ser hvordan G'en ble formulert på 1800-tallet, så forstår jeg også dette. Finnes også Størk i Stord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Det var faktisk tre av barna til Størk Johannessen og Kari Baggesdotter som fant sin ektefelle i Brekke/Husavik: Først var det Britha som giftet seg i 1827 med Ole Andersen og ble bosatt i Brekke, så var det broren Johannes som giftet seg i 1837 med Sakarias sin søster Mari og overtok farsgården på Sunde i Tysnes, og til slutt Guri som giftet seg i 1840 med Sakarias og ble bosatt på Brekkestølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr. 13 oppgir jeg følgenden søsken til Sakarias Endresen:Mari 1806-1877Johanna Zachariasdtr. Husevig f 1781Zacharias 1811-1895Dette er ikke helt korrekt. De rette søskene er:Mari Endresdtr. Husevig f. 1806-1877 (halvsøster)Zacharias Endresen Husevig f. 1811-1895 (Brekke)Guro Endresdtr. f. 1816-1816Christi Villumsdtr. (Vilhelmsdtr) f 1821 (halvsøster)Endre Villumsen (Vilhelmsen) f. 1825Christi vart gift med Knut Knutsen haukenes/Bjånes. De budde på Bukholmen i Fitjar. De fikk desse barna:Henrikke Karia f. 1863 (Nordanger Radøy)Johanna f. 1860 g.m. Kristian Nordanger fra Radøy.Endre vart gift på Storebø og fikk desse barna:Nils Vilhelm f. 1875Johanna Karia (Kaia) f. 1877Om Endre fikk flere barn vet jeg ikke noe omKan noen av disse eller deres ettekommerer ha bosett seg på Sørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Zacharias Endresen Husevig/Brekke f. 1811 sine søsken og etterkommerMari Endresdtr. Husevig f. 1806-1877 (halvsøster)Zacharias Endresen Husevig f. 1811-1895 (Brekke)Guro Endresdtr. f. 1816-1816Christi Villumsdtr. (Vilhelmsdtr) f 1821 (halvsøster)Endre Villumsen (Vilhelmsen) f. 1825Christi vart gift med Knut Knutsen haukenes/Bjånes. De budde på Bukholmen i Fitjar.De fikk desse barna:Henrikke Karia f. 1863 (Nordanger Radøy)Johanna f. 1860 g.m. Kristian Nordanger fra Radøy.Endre vart gift på Storebø og fikk desse barna:Nils Vilhelm f. 1875Johanna Karia (Kaia) f. 1877LenkeJeg har intrykk at slekta på Nordanger etterkvart vart stor og nokre flytta også til Amerika.Kan nokre av barna til Johanna på Nordanger ha busett seg på Sørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.