Gå til innhold
Arkivverket

[#59710] Familievåpen-Slektsvåpen


Gjest Einar E. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E. Kristiansen

Det framgår her nedenfor at Lauritz Kjeldsen Stub Har vært superintendent i Visby på GotlandUtdrag fra Runeberg. Pastoratet regalt tillhör 3:dje klassen, och har haft följande pastorer: Hans Knudsön var sognepräst 1586. Han nämnes i Lunds Landebok. Laurentius Kilian Stobäus var pastor 1606. Han kallade sig även Laurentius Nilsön Hel-singburgensis. Han blev superintendent i Visby, och har därifrån skänkt dopfunten och den gamla predikstolen hit till Hishults kyrka. På gången till den gamla predikstolen lästes: S . . Sub præside Dom Bröst . . . Gied compleri curvait Laur. Kilian Stubbæus, Pastor ecclesiæ hujus, anno 1606.Stubbæus kaller han seg har det noen sammenhang med slekten Stubbe(se våpenbilde)

bilete4889.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Laurentius Nicolai Helsingborgicus eller Lauritz Nielssøn (som faktisk er en fjern slektning). Han var på Gotland allerde fra 1592 (da som pastor i Barlingbo) og har aldri vært en 'Kieldsen'. I 1606 som nevnes, var han sogneprest i Visby og provst over Medeltredingen og generalprovst over Gotland (Præpositus Generalis Guthlandiæ). Hans underskrift er bevart og det er et epitafium i Lärbro (Gotland). Hvordan skulle han være 'Lauritz Kjeldsen Stub' er over min forstand ???(Hans forgjenger, Willadtz Søfverinsen/Willadius Severini) var faktisk født i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Geir , du er en av de eg har mest fortrolighet for her bland hermeliner og kvasihermeliner.Ikke for at din kappe av edelt tøy er så flatterende men for at du eier reell kunskap om disse sakene.Vi har støtt på hverandre før og eg er fremdeles takknemlig over god hjelp eg fikk tidligere Det er vel denne person vi debatterer og han var biskop til sin død på Gotland. Lauritz Nielsön Helsinburgicus Född: 1550 i Helsingborg Död: 1613 4/8 i Visby Pastor i Barlingbo 1592. Sockenpräst i Visby. Biskop här från 1601 till 1613Gift:Margareta Född: Död:Barn: (5 söner och 2 döttrar) Kilde:Biskopar på Gotland,(Lotte Jensen) Hustrus navn er likt navnet på den kvinne som ska vært gift med den sk. Lauritz Stub som noen mener er f.1570 i Skåne men død i Halland. Dette stemmer ikke akkurat med Biskop Nilsön på Gotland.Her er kanskje fanden ute med noen form av forveksling.Er det da en Kjell f. 1607 i Varberg blandt biskopens sønner som senere blir begunstiget av Hannibal Sehested?En datter Magnhilf f. 1610 og gift 2. Løten Hedmark 1639? Eller har den gamle prekestolen bare blitt skjenket til Hirshults kirke uten at gamlepresten har vært der?Våpnet her over tilhører nok en finsk slekt fra slottsfogden på Narva, Olof Larsson, som 1587 ble adlet Stubbe, död 1589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Avslutningsvis om Laurentius Nicolai Helsingborgicus. Lotte har nok hentet fra Lemke's 'Wisby Stifts Herdaminde' fra 1868. Lemke er ikke alltid å stole på, men er nok pålitelig i denne sammenheng. Men bedre, Strelow (1587-1656) nevner ham i 'Cronica Guthilandorum' som 'H. Lauritz Nielssön/General Provist paa Guthiland/oc Sognepresti udi Vissby' - Strelow var født i Visby, senere Gotlands mest 'berømte' biskop og kjente 'vår mann' og er nok den beste kilde her (og trolig Lemkes kilde).Stub'ene og prekestolen tør jeg ikke gi begi meg inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.