Gå til innhold
Arkivverket

[#59716] Tre stk Chr. Knudsen, en forlegger?


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg er på jakt etter Chr. Knudsen som skrev en artikkel om osmtreifersaken i Morgenbladet i 1892. Under navnet står det 'Forlæger'. Av teksten går det fram at han er sønn av Fante-presten; Hans Julius Knudsen; som var prest på Klepp og hadde et nært samarbeid med E Sundt. Av Klepp min. bok går det fram at han hadde en sønn: Christian Fredrik (nr 1) som ble konf 1857. Han var født i 1842. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051212040824.jp>LenkeDa skulle man jo tro jeg hadde funnet riktig mann. problemet er bare at andre kilder oppgir Chr. Knudsen, Arbeidserpartileder (nr 2) som rette mann bak denne artikklen. Han var typolog, startet 'Vort Arbeid' som senere ble til Arbeiderbladet' Han levde fra 1845-1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk til Berit Knudsen: Dermed er det klart at prestesønnen var forlegger. Da trenger ikke 'avismannen og AP-mannen' ha noe med saken å gjøre.Da holder jeg fast på nr 1 overfor som rette mannen. Han bodde altså i oslo i 1900, var forlegger og toller.Neste skritt blir nå å finne ut om han hadde noe med Mallings forlag å gjøre.Det var ikke mange som slapp til på førstesiden av Morgenbladet. Er det noen som har noen formening om hvordan denne forleggeren og tolleren kunne få spalteplass her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk igjen, Berit.Den rette Chr. Knudsen er altså født i Moss i 1842, konf i Klepp 1857, dro til Borgund med foreldrene ca 1859, giftet seg i Borgund og fikk to barn der i 1871 og -73. Er i Oslo 1875.Nå har jeg funnet ut at det var en Chr. Knudsen som gav ut Jules Vernes 'Jorden rundt på 80 dager' i 1919 på Alb. Cammermeyers forlag fra fransk.Dette forlaget var medeier i Mallingske. Er dette rette mannen, ser vi koblingen til forlaget han fikk til å gi ut foredragene han anbefalte så varmt i Morgenbladet i 1892. ( Boka kom i 1893) Men det gjenstår å finne ut hvordan denne mannen som 'ble voksen ' i Ålesund, fikk franskundervisning nok til å oversette Jules Vernes. (Han kan jo ha lært det etter at han kom til Oslo, selvsagt. Det var mange år fram til 1919)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Apropos Morgenbladet: Jeg har lest gjennom en del aviser. (De ligger digitalt på nasjonalbiblioteket sine sider). Det er jo vanligvis redaksjonelt stoff som står på framsiden. Artikkelen jeg er opptatt av stod på framsiden, skrevet av Chr. Knudsen. Kan vi tolke noe ut av dette når det gjelder mannen som skrev eller temaet som ble tatt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.